De nya byggreglerna ska göra det enklare och billigare att bygga, men lämnar mycket åt tolkning. Vår expert Charlotte Andersson tipsar om möjligheter som öppnas och fällor du ska se upp med.

Du kan läsa artikeln här: Möjligheter och fällor med de nya friare byggreglerna

Undra om det blir en våg av anmälningar av grannars BBR31 byggen till sommaren?

Det största problemet för byggherrar har alltid varit osäkerheten. Har extremt svårt att se hur förändringarna är positiva ur den synvinkeln.

Som arkitekt kan förändringarna vara bra. Det fanns många bra lösningar som inte var möjliga pga att saker var för snävt definerade. Dessutom kommer giriga byggherrar försöka få igenom orimliga saker som leder till fler arkitekttimmar på att ta fram alternativ när de ratats av bygglov. Inga timmar jag personligen vill ha dock.

• Gilla
Jorny och 1 till
  • Laddar…
"Nu kan man i teorin bygga med 2,10 meter i takhöjd - fast man ska kunna bevisa hur man ändå kan klara att fylla kraven på en god boendekvalitet."
Hur skulle 210 cm i takhöjd ens kunna påverka boendekvaliteten negativt? Enda påverkan jag kan se är att det blir mindre mängd luft att värma vilket snarare borde öka boendekvaliteten 🤔

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
H hjulia skrev:
"Nu kan man i teorin bygga med 2,10 meter i takhöjd - fast man ska kunna bevisa hur man ändå kan klara att fylla kraven på en god boendekvalitet."
Hur skulle 210 cm i takhöjd ens kunna påverka boendekvaliteten negativt? Enda påverkan jag kan se är att det blir mindre mängd luft att värma vilket snarare borde öka boendekvaliteten 🤔
Din hyresgäst som är 215 cm lång kan inte stå rak om bostaden du hyr ut bara är 210 hög. Det skulle vara misär.

• Haha
  • Gilla
Hjnilsson och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Din hyresgäst som är 215 cm lång kan inte stå rak om bostaden du hyr ut bara är 210 hög. Det skulle vara misär.
Det finns knappt någon som är längre än 210cm i hela världen, så att du skulle ha oturen att hyra ut bostaden osedd sv hyresgästen är extremt osannolikt.

Medellängden i Sverige är 180 cm för män och166 cm för kvinnor, och globala medellängder är lägre för både män och kvinnor.

Karrock
H hjulia skrev:
Det är stor skillnad att ha <20 eller 50cm luft över huvudet för hur trångt ett rum upplevs. Är man 160 lång spelar det kanske mindre roll, men över 190 är det påtagligt.

I stugan där vi har 210 nere och 200 uppe är det besvärligt att ordna belysning som jag inte slår huvudet i.

• Gilla
loafer och 4 till
  • Laddar…
Jag antar att @hjulia skämtar. Det är ingen boendekvalitet att ha lite luft att värma upp.

2.1m funkar för mycket få personer under mycket få förutsättningar.

• Gilla
Hjnilsson och 2 till
  • Laddar…
Lägre takhöjd på en vind skulle kunna vara ett undantag kan jag dock tycka, speciellt om vinden inte är det primära bostadsutrymmet. Detta kommer antagligen att visa sig att kommunerna också tycker?

Sen nämner Charlotte att de fattigaste i samhället kan få dom sämsta bostäderna med saker som sovrum utan fönster, lägre takhöjd, buller mm. I kontrast till det folk hatar just nu (läs miljonprogrammet) så kommer vi antagligen se en ny lägstanivå på riktigt dåliga boendemiljöer.

Redigerat:
  • Gilla
Hjnilsson och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns knappt någon som är längre än 210cm i hela världen, så att du skulle ha oturen att hyra ut bostaden osedd sv hyresgästen är extremt osannolikt.

Medellängden i Sverige är 180 cm för män och166 cm för kvinnor, och globala medellängder är lägre för både män och kvinnor.
Jag känner en person som är 208. Han skulle nog slå huvudet i taket om han gick raskt genom ett rum med 210 i takhöjd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jag känner en person som är 208. Han skulle nog slå huvudet i taket om han gick raskt genom ett rum med 210 i takhöjd.
Man behöver inte tolka det så bokstavligt. Att inreda en vind/övervåning med 237 cm i takhöjd känns ju fullt rimligt. Likaså en utbyggnad av ett hus med 230 cm takhöjd. Fullt rimligt att fortsätta med 230 cm osv.

daddydj daddydj skrev:
Man behöver inte tolka det så bokstavligt. Att inreda en vind/övervåning med 237 cm i takhöjd känns ju fullt rimligt. Likaså en utbyggnad av ett hus med 230 cm takhöjd. Fullt rimligt att fortsätta med 230 cm osv.
Tror dessutom att kravet är 230 för inredning av befintlig vind idag och inte 240.

E Eld skrev:
Så alla måste ta hänsyn till den personens möjlighet att gå raskt igenom deras rum och därför tvingas bygga högt?

• Gilla
  • Haha
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så alla måste ta hänsyn till den personens möjlighet att gå raskt igenom deras rum och därför tvingas bygga högt?
Tycker inte att det är en fråga huruvida det är sämre med 210 vs 240. Det är för mig helt givet att 240 är bättre. Dock tycker jag det är bra att inte staten skall bestämma om någon vill bygga bättre eller sämre. Framför allt om det gäller utbyggnad av befintliga rum.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Japp så är det i Sverige. Allt ska anpassas för minsta gemensamma nämnare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.