Byggahus.se

Möjligheter och fällor med attefallshus

5k läst  13 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    De flesta vet vid det här laget att ett attefallshus är en bygglovsbefriad byggnad på max 25 kvm som du får inreda som bostadshus om du vill. Men det finns en hel del möjligheter och även fällor med det lilla charmiga huset som du kanske inte kände till.

Du kan läsa artikeln här: Möjligheter och fällor med attefallshus

2. H
    Medlem · Nivå 11
    Hej

Skall man bygga ett sådant i Umeå så krävs bygganmälan av det tyngre slaget, alltså om den skall bli bostad, brandkrav, ventilation, samt handikappanpassad, samt gällande BBR-krav, så detta kändes alldels för mycket, alt förenkla och skriva gästrum/förråd.

Vad har ni för erfarenheter?

3. catherineb
    Husägare Nivå 8
    Jag funderar vad som gäller utanför detaljplan? Behöver man få startbesked och göra bygganmälan då också?

4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Ofta inte, men ibland. Det är bäst att kolla med kommunen. Så här skriver Boverket:

”Attefallshus utanför ett område med detaljplan kräver anmälan i vissa fall. Att uppföra eller bygga till ett attefallshus utanför detaljplanelagt område kräver oftast varken bygglov eller anmälan. Utanför sammanhållen bebyggelse kan dock utökad bygglovsplikt gälla i områdesbestämmelser.”

• Laddar…
  5. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Skulle vara kul med en exakt guide vad ett attefall får vara eller icke vara, jag som byggare vet fortfarande inte hur en attefallare exakt kan vara.
    Som te x i artikeln står det att du kan göra större källare än 25 kvm bara det synliga är 25 kvm? Var finns källa på det.
    Tycker det är väldigt svårt att få information om vad exakt man får göra.

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Nivå 7
    Det enkla svaret är att det inte finns något exakt svar på dina frågor. I slutändan är det myndigheterna som bestämmer hur reglerna ska tolkas. Så är det med alla regler och lagar.

7. swealp
    Medlem Nivå 12
    Vi har byggt ett komplementbostadshus (attefall).

Fick en chock när det är det yttre måttet som är 25 kvm.

Förstod det som att det inre är 25 kvm.

Om något så borde 20kvm bostadsyta fastna i "handikappsreglerna" pga psykologisk känsla av instängdhet.

8. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Det där med källare som är möjlig att bo i har diskuterats tidigare här på byggahus:
    - https://www.byggahus.se/forum/threads/atterfallshus-med-suteraengvaning.235597/

Dvs, har man en lämplig tomt så kan man bygga ett suterräng-hus och i praktiken få två våningar. Det kräver platt tak och en del markarbeten dock, eftersom det är medelmarknivån som avses. Stödmurar som en förlängning av fasaden hjälper ju till att få upp medelhöjden, samtidigt så får man ju inte höja eller sänka marknivån med mer än 50cm utan marklov. Men med en lämplig tomt och kreativitet så går det att bygga ett tvåvånings Attefallshus.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 7
    Hmm. Är det någon ide att försöka få till det närmare tomtgräns än 4,5m? :)

• Laddar…
  10. T
    Medlem Nivå 10
    Hmm, finns det någon regel mot flera våningar i källaren...

11. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Det tror jag inte, men jag vet inte. Hur djupt kan man egentligen bygga på tomten? Jag vet att det var en här på byggahus som planerade dubbla källarvåningar där den ena skulle fyllas med ett värmelager, men det var till villan...

12. T
    Medlem Nivå 10
    Så, en djup "silo" med en spiraltrappa i hörnet?

• Laddar…
  13. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har funderat på ifall man får bygga källaren ifall Attefallshuset ligger på "prickmark"? Om man nyttjar en suterräng tomt så kan ju källaren ha en fasad också som kan höra ihop med Attefallaren. Undrar var gränsen går =)

14. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Medelhöjden över mark är det som avses. Här finns ett bra dokument från Lidingö som beskriver deras regler runt detta:
    - https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.lidingo.se/download/18.9154341232863cb1f800012771/Msk_byggnadsh%C3%B6jd_och_ber%C3%A4kning_av_markens_medelniv%C3%A5.pdf&ved=2ahUKEwjVrLHNvYfcAhXH1SwKHRgLCckQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw3F5_pfbOIUPTt57sLXQddl

Kortfattat så skall du
    - se till att huset ligger minst sex meter från allmän platsmark
    - se till att marknivå inte skiljer mer än 1,5m mellan planen.
    - se till att marknivån i det övre planet går hela vägen ut längs med väggarna till det nedre planet

Nu kan du bygga ett 6m högt attefallshus på 30m2 (enligt nya reglerna) med två våningar i sutterräng. Taket blir relativt flackt om du vill ha full takhöjd på övre våningen, men det är ju fortfarande modernt med funkis-stil.

För att få till marknivå i höjd med golvet på ovanvåningen så lägger man en altan för att höja marken ytterligare, I de flesta kommuner får denna ligga 120cm ovan marknivå (i min kommun 180cm).

Jag har grannar som utnyttjat dessa regler rätt hårt (dock inte fullt ut) och man kan få helt fantastiska tomter med altan mellan hus och garage (med gästrum på ovanvåningen) mm när man gör på detta viset. Man måste dock ha rätt markförhållanden för att det skall gå att genomföra.

Glöm inte att du får sänka marknivån med 50cm och höja den med 50cm vilket gör att du kan få till rätt bra förutsättningar bara du har en sluttande tomt, allt utan bygglov...

--------------------------------------------------------------------------------------

Edit: Glömde en sak, det kan vara en fördel att ligga närmare allmän platsmark än 6m under förutsättning att tomten lutar nedåt från denna allmänna platsmark. Detta då medelhöjden på denna då kommer att styra varifrån husets höjd räknas. Man kan alltså få bygga hur hög suterrängvåning som helst på en brant tomt om bara den del som är nedgrävd ligger under mark närmast allmän platsmark på ett avstånd som är kortare än 6m. Naturligtvis så får man fortfarande inte ändra markförhållandena på tomten mer än 50cm.

Men om du har ett brant sluttning från allmän platsmark på tomten, då kan du bygga ditt hus högre eftersom medelhöjden då beräknas från allmän platsmarks medelhöjd. Detta innebär att man faktiskt kan bygga ett tvåvånings Attefallshus även på plan mark om tomten bara har rätt förutsättningar för detta.

Jag som redan har en suterrängvilla på en tomt med brant lutning har naturligtvis förutsättningar för att utnyttja luckorna i hur detta är formulerat. På ena sidan av min tomt har jag en allmänning (fortfarande ägd av den lokala markägaren, men i detaljplanen inlagd som en allmänning). Från denna lutar tomten mot mitt sidan av hus i ca 5m med en fallhöjd på ca 2m. Nedanför denna sluttning skulle jag alltså kunna bygga ett attefallshus som är 4,5 + 2m = 6,5m högt. Med ett nästintill plant tak så får jag då in två våningar här, inklusive isolering, och utan att bygga en källare/suterrängvåning.

Naturligtvis är detta inte testat i verkligheten ännu, men det borde inte vara några problem alls!

Redigerat 5 jul 2018 11:37
    • Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka