Vi ser över möjligheten att öppna upp till nock på övervåningen. Huset har kraftiga synliga takstolar och inga innerväggar på övervåningen, förutom en kvarvarande tunn vägg som vi planerar att riva.
Vi är nu inne på att ta bort det återstående innertaket och öppna upp till nock, för att få mer rymd och framhäva takstolarna. Frågan är: påverkar detta takets bärighet?
Om huset:
Om vi tar bort innertaket – är takstolarna konstruerade för att klara detta, eller riskerar vi att försvaga konstruktionen?
Jag bifogar en bild där takstolskonstruktionen framgår. I den redan höga delen av våningen så sitter det en fejkad takstol, men resterande takstolar på bilderna är riktiga. Är det någon här med erfarenhet som kan ge en bedömning eller tips på vad vi bör kontrollera innan vi eventuellt går vidare?
Vi är nu inne på att ta bort det återstående innertaket och öppna upp till nock, för att få mer rymd och framhäva takstolarna. Frågan är: påverkar detta takets bärighet?
Om huset:
- Två våningar, timmerväggar på båda planen.
- Sadeltak med kraftiga synliga takstolar.
- Ingen mittvägg på övervåningen, vilket gör att taket verkar vila helt på ytterväggarna.
- Det finns en kvarvarande relativt tunn innervägg, som vi tror inte är bärande.
Om vi tar bort innertaket – är takstolarna konstruerade för att klara detta, eller riskerar vi att försvaga konstruktionen?
Jag bifogar en bild där takstolskonstruktionen framgår. I den redan höga delen av våningen så sitter det en fejkad takstol, men resterande takstolar på bilderna är riktiga. Är det någon här med erfarenhet som kan ge en bedömning eller tips på vad vi bör kontrollera innan vi eventuellt går vidare?
Vad bra att det går att ta bort innertaketT Testarn skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket bruk för att putsa denna öppna spis inomhus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skulle jag förutsett att luckor från Ballingslöv inte gick att öppna?
Kök -
Yale Doorman Classic, öppna inifrån utan att vrida på låset
Fönster & Dörrar -
Öppna FM Mattsson blandare, ändra diskmaskin till kallvatten.
Vatten & Avlopp -
Öppna upp kattvind
Byggmaterial & Byggteknik