Det här känns helt galet. Släkten har funderingar på att stycka av en tomt på Gotland och vi har läst detaljplanen, men inte riktigt bena ut vad som gäller. Så jag ställde en fråga till kommunen / regionen om vad som gäller. Fick till svar att eftersom det är detaljplanelagt så hanterar Lantmäteriet detta.
Ställde samma fråga till Lantmäteriet som svarade att de inte svarar generellt utan endast hanterar enskilda ärenden i form av upprättade lantmäteriförättningar. Fick info att det kan kosta runt 50 tkr att få svar...
Det här känns helt galet, är det sant, har jag missuppfattat? I min hemmakommun kan jag gå in på kommunkontoret och fråga, för att få ett mycket bra svar med vägledning. Jag mailade region Gotland igen och fick samma svar om att de inte omhändertar hanteringen av sina egna detaljplaner.
Ställde samma fråga till Lantmäteriet som svarade att de inte svarar generellt utan endast hanterar enskilda ärenden i form av upprättade lantmäteriförättningar. Fick info att det kan kosta runt 50 tkr att få svar...
Det här känns helt galet, är det sant, har jag missuppfattat? I min hemmakommun kan jag gå in på kommunkontoret och fråga, för att få ett mycket bra svar med vägledning. Jag mailade region Gotland igen och fick samma svar om att de inte omhändertar hanteringen av sina egna detaljplaner.
Kan du lägga ut bild och text från DP så kanske vi kan bena ut vad som gäller.O orienteraren skrev:Det här känns helt galet. Släkten har funderingar på att stycka av en tomt på Gotland och vi har läst detaljplanen, men inte riktigt bena ut vad som gäller. Så jag ställde en fråga till kommunen / regionen om vad som gäller. Fick till svar att eftersom det är detaljplanelagt så hanterar Lantmäteriet detta.
Moderator
· Stockholm
· 54 422 inlägg
Om det är andra momentet som är aktuellt, att en av tomterna blir mindre än 1500 kvm. Så tror jag att kommunen ger helt rätt svar. Det är i slutänden LM som avgör om särskilda omständigheter är tillämpbart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 419 inlägg
Vi har en liknande skrivelse i vår detaljplan från 40-talet.
Där har man däremot skrivit in vem som avgör när man kan acceptera den mindre arean, först var det länsstyrelsen, men de har lämnat över ansvaret på kommunen.
Kommunen har i princip sedan 70-talet alltid godkänt den mindre arean och jag fick förra året skriftligt okej på att dela vår tomt så om det skulle bli aktuellt.
Där har man däremot skrivit in vem som avgör när man kan acceptera den mindre arean, först var det länsstyrelsen, men de har lämnat över ansvaret på kommunen.
Kommunen har i princip sedan 70-talet alltid godkänt den mindre arean och jag fick förra året skriftligt okej på att dela vår tomt så om det skulle bli aktuellt.
Håller med, men samtidigt finns det snart 80 års erfarenhet om hur denna detaljplan har hanterats i praktiken och i vanliga fall tror jag att kommunens stadsbyggnadskontor enkelt skulle kunna ge vägledning.H hempularen skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 419 inlägg
Hur ser det ut i området? Hur vanligt är det med så små tomter och när är de från i så fall?
Vad säger denna 80 års erfarenhet? Har fastighetsägare kunnat stycka av sina tomter?O orienteraren skrev:
Jag vet av erfarenhet att vad som hänt i forntiden inte har någon relevans för besluten som tas idag...Jonatan79 skrev:
Det kan, på riktigt, ändras från en dag till en annan.
Det finns ingen likabehandlingsprincip att luta sig mot i dylika fall
Likställighetsprincipen gäller alla kommunens beslut gentemot medborgare så att inte historien inte har någon bäring stämmer inte helt.P PurreP skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mäklare erbjuder husköpare möjlighet att lura till sig större bolån
Artikelkommentarer -
Ångbroms nybyggd yttervägg. Ingen möjlighet till att täta upp mot tak
Isolering -
Hur hade ni bedömt möjligheterna att avhjälpa fel på detta tak?
Hustillverkare -
Bygglov och möjlighet att ändra byggnadstyp
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Möjligheter och fällor med attefallshus
Artikelkommentarer