5 443 läst · 12 svar
5k läst
12 svar
möjlighet att hindra bygglov?
En granne har pratat om att ev bygga en stuga, placerad på sin mark som ansluter till min fastighet. Den skulle inte vara placerad ända intill mitt hus; men inom synhåll; kanske hundra meter. Då jag bor på landet utan hus inpå o just detta är en stor del i den trivsel jag känner, skulle ett sådant bygge kännas som intrång i min personliga sfär. Jag har sökt info o sett att ett bygglov kan överklagas av berörda grannar; men vilken reell möjlighet har jag att förhindra ett ev bygge? Vilka motiv kan jag åberopa som är acceptabla?
Hjälp mig att reda ut detta, någon...
Tack på förhand.
Hjälp mig att reda ut detta, någon...
Tack på förhand.
Utan att veta säkert så tror jag nog inte att du kan överklaga genom att bara säga "att det stör", eller "att det kommer så nära", fast det förstår du nog redan. Du måste kunna peka på nåt reelt, att en utsikt försvinner eller så. Men om jag tolkar ditt inlägg rätt så finns det inget på din granntomt idag? Kan du inte bara ta upp det med din granne om alternativa placeringar på stugan, om nu hans tomt tillåter detta? Att vädja till dennes goda vilja borde nog undersökas i första hand.
Tack för ditt svar!
Funderar just över vilka motiv som "går hem". Utsikt är ett alternativ, har jag förstått. Det är användbart i det här fallet.
Ja, alternativa placeringar har jag grunnat på - o de finns. Har absolut tänkt att prata igenom det med grannen; vill bara veta vilka rättigheter o möjligheter jag har först; få lite kött på benen. Fick panik när de nämnde byggtankar... skulle vilja känna att jag har nåt att komma med, om jag säger att jag är emot det. Något som får dem att tänka om... så att de inte bara rycker på axlarna. Hmm...
Funderar just över vilka motiv som "går hem". Utsikt är ett alternativ, har jag förstått. Det är användbart i det här fallet.
Ja, alternativa placeringar har jag grunnat på - o de finns. Har absolut tänkt att prata igenom det med grannen; vill bara veta vilka rättigheter o möjligheter jag har först; få lite kött på benen. Fick panik när de nämnde byggtankar... skulle vilja känna att jag har nåt att komma med, om jag säger att jag är emot det. Något som får dem att tänka om... så att de inte bara rycker på axlarna. Hmm...
Man kan ju aldrig veta hur andra människor tänker eller tycker, men om nån skulle komma till mig och tala om hur oroliga de är för nåt planerat projekt jag har så skulle jag ju självklart lyssna och ta åt mig. Jag tror det beror mycket på hur åsikterna förs fram och att det inte blir "konfrontation". Jag tycker inte att det är orimligt av er att verkligen tala om vad ni känner för dem, att ni värdesätter enskildheten ni har nu väldigt mycket. Men kanske även i samma mening får med att det kan vara bra med grannar som kan hålla koll på läget när inte ni är där, och vice versa. Dvs få dom att inse att ni inte är emot att de bygger, utan bara var det sker. Ju öppnare ni är mot dem med era känslor desto svårare (tycker man spontant iallafall) för dem att ignorera det.
bonnier skrev:
Det här är nog det centrala. "Det är ok; men där borta blir bättre..." Och så detta med att min "avskildhet" störs. Det känns som bra utgångsläge inför ett grannsamtal. Frågan är sen vad jag - mer än utsikt, då - kan åberopa om det blir skarpt läge, hmm... Har läst lite i andra trådar här o förstått att detta att vara positiv till bygge; men föreslå alternativ placering kan vara bra i överklagande också. Puh... Man tror man kan slappna av, när man bor på landet... ;-)
Jo jag vet hur du känner, har själv ett torp hyfsat avskiljt och det är sååååå skönt, skulle kännas väldigt tråkigt om nån smällde upp ett hus i närheten. Däremot har vi en granne tvärsöver en å och en åker, kanske 300 meter bort och det har inte stört ett dugg, tvärtom han höll koll på vårt hus året runt eftersom han bodde där permanent. Tyvärr avled han i höstas så vi väntar och ser vad det blir för nya grannar...
Aha, håller tummarna då, för att ni får trevliga grannar.bonnier skrev:Jo jag vet hur du känner, har själv ett torp hyfsat avskiljt och det är sååååå skönt, skulle kännas väldigt tråkigt om nån smällde upp ett hus i närheten. Däremot har vi en granne tvärsöver en å och en åker, kanske 300 meter bort och det har inte stört ett dugg, tvärtom han höll koll på vårt hus året runt eftersom han bodde där permanent. Tyvärr avled han i höstas så vi väntar och ser vad det blir för nya grannar...
"där det är lååångt till närmsta hus, men ääändå så pass nära att, en tyst o stilla natt, när man sitter under stjääärnorna, kan höra fest o skratt"...
DET är lagom avstånd..! =O)
Det bästa vore ju att äga marken runt om. Så man inte riskerar att bli inbyggd. Hm.
Jag tror att du slår huvudet på spiken när du skriver "Det bästa vore ju att äga marken runt om".
Rent allmänt tycker jag att man inom rimliga gränser fritt skall få förfoga över den mark man äger. Om man känner ett stort behov av avskildhet anser jag att man får skaffa sig en tillräckligt stor tomt för att få sina behov tillgodosedda, inte förlita sig på att grannar av ren välvilja skall avstå från att bebygga sin mark.
Detta var min syn på saken, och i värsta fall (för dig) kanske även din grannes. Precis som andra skriver så tycker jag att du skall prata med din granne, men troligtvis har han valt att bygga på den aktuella platsen av en anledning, och då kommer man ju till frågeställningen vilket som är mest värt - grannens val av placering av huset på sin egen mark eller din önskan om att mark som du inte äger men som är inom synhåll skall förbli obebyggd. Jag har svårt att se hur du skall kunna argumentera för att din "personliga sfär" skall sträcka sig utanför den mark du själv äger.
Rent allmänt tycker jag att man inom rimliga gränser fritt skall få förfoga över den mark man äger. Om man känner ett stort behov av avskildhet anser jag att man får skaffa sig en tillräckligt stor tomt för att få sina behov tillgodosedda, inte förlita sig på att grannar av ren välvilja skall avstå från att bebygga sin mark.
Detta var min syn på saken, och i värsta fall (för dig) kanske även din grannes. Precis som andra skriver så tycker jag att du skall prata med din granne, men troligtvis har han valt att bygga på den aktuella platsen av en anledning, och då kommer man ju till frågeställningen vilket som är mest värt - grannens val av placering av huset på sin egen mark eller din önskan om att mark som du inte äger men som är inom synhåll skall förbli obebyggd. Jag har svårt att se hur du skall kunna argumentera för att din "personliga sfär" skall sträcka sig utanför den mark du själv äger.
Juridiskt har du liten möjlighet påverka bygget. Men du kan faktiskt redan nu planera för trädplantering mot grannen. Det tar ju ett par år att få upp träd och buskar men du kan nog få sådant skydd så att du slipper se huset.
Vad jag förstår bor du på icke detaljplanerat område och då kräver byggnadsnämnden grannarnas synpunkter på bygge innan de godkänner. De beaktar grannarnas åsikter men behöver inte följa det utan kan bevilja bygglov trots att grannarna är emot det. Men du får uttala dig i alla fall.
Som nybliven medlem på forumet tycker jag mig märka att den sida som lägger fram sina synpunkter här får mest (all) sympati...
Grannen äger ju marken och om han vill ska han få söka bygglov och bygga utan gnälliga grannar.
Som du sa så var det 100 m från ditt hus till det tänkta nybygget, mer än tillräckligt tycker jag. (folkskygg?). Ett utmärkt förslag har ju framkommit redan det är väl bara att plantera lite träd/häckar etc så tror jag du slipper se huset tom.
Grannen äger ju marken och om han vill ska han få söka bygglov och bygga utan gnälliga grannar.
Som du sa så var det 100 m från ditt hus till det tänkta nybygget, mer än tillräckligt tycker jag. (folkskygg?). Ett utmärkt förslag har ju framkommit redan det är väl bara att plantera lite träd/häckar etc så tror jag du slipper se huset tom.
Det är väl inte så konstigt att man försöker sympatisera med en trådskapares oro och problem, utan att för den skull ta dennes parti. Tycker nog att de flesta kommer med konstruktiva förslag om hur situationen kan lösas.