J
Hej! undrar om det finns banken som kan ger bolån utan att man är fast anställd?

tex Bluestep

Banker med lokalkontor brukar göra en mer personlig bedömning av risken. När vi köpte vårt första hus var en av oss inte fastanställd. Den banken vi hade lånelöfte hos backade, men hos banker med lokalkontor gick det bra. De konstaterade att risken för arbetslöshet var låg.

J
Vad menar du exakt med lokala kontor? Hur kan jag hitta såna ?

Jag menar banker som har bankkontor på orten.

J
Jaha okej

J
D Daniel 109 skrev:
Jag menar banker som har bankkontor på orten.
Fa jag vet vilken banken hade ni ?

Det slutade med att det blev länsförsökringar.

R
Om man inte får lån hos någon av vanliga bankerna men får lån hos exempelvis Bluestep så finns det givetvis en god anledning till det. Och anledningen är inte att Bluestep är generösa och givmilda, deras affärsidé är att tjäna pengar på redan ekonomiskt utsatta personer.

Börja med att prata med bankerna. De vill se att du har betalningsförmåga, och det kan man ju ha utan att vara fast anställd. Om man inte kan uppvisa egen betalningsförmåga så försök få en medlåntagare.

Att ta ett lån hos någon alternativbank är som att ta SMS-lån, det ger pengar i handen som känns bra att vifta med men det kommer med ett väldigt högt pris. På ett eller annat sätt kommer man vara tvungen att betala tillbaka. Om banken gjort bedömningen att de inte tror att du kommer kunna göra det så är det ett tecken på att man inte bör ta ett bolån just nu. Att ta bolån är ingen mänsklig rättighet.

D Daniel 109 skrev:
Banker med lokalkontor brukar göra en mer personlig bedömning av risken. När vi köpte vårt första hus var en av oss inte fastanställd. Den banken vi hade lånelöfte hos backade, men hos banker med lokalkontor gick det bra. De konstaterade att risken för arbetslöshet var låg.
Min erfarenhet är tvärtom... När vi köpte senaste huset var de tre lokala bankerna inte alls intresserade av att göra några avsteg. Dom knappade in alla siffor i exakt samma formulär som om man själv sökte lån på nätet och slutsatsen gick inte att ändra på eftersom det var 'datorn' som bestämde.
Nu var iofs inte problemet betalningsförmågan, utan att huset inte var taxerat som småhus. Men viljan till kompromiss eller ens diskussion fanns över huvud taget inte hos de trötta tjänstemännen som mest verkade längta till pensionen.

J
Är det något som vet mer med SEB banken? Erfarenhet?

I min erfarenhet så är det inte vilken bank som styr utan vilken handläggare du får.

Just ditt fall har jag ingen personlig erfarenhet av, men t.ex. räntenivåer kan skilja rejält mellan olika handläggare (och därmed olika banker).

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
J
V vectrex skrev:
I min erfarenhet så är det inte vilken bank som styr utan vilken handläggare du får.

Just ditt fall har jag ingen personlig erfarenhet av, men t.ex. räntenivåer kan skilja rejält mellan olika handläggare (och därmed olika banker).
Okej så hur kan jag vet tex den och den handläggare är bra ?

Skulle nog inte rekommendera BlueStep. Riktigt höga räntor.
Om vi utgår ifrån dina tidigare trådar så kostar villan 5 750 000sek
Till detta behöver du 863 000sek kontantinsats (egna pengar)
exempelräntan dom har ligger på 4,7% (ni kanske kan få det lite bättre, ingen aning)
Med detta kommer eran månadskostnad vara ca:26´589kr/mån varav räntekostnad är 14´371kr/mån denna beräkning med 3% amortering.

Kommer du även behöva låna del till kontantinsats (som framkom i en annan tråd) kommer du även få betala 2000-3000kr/mån till på det lånet.

Sen utöver detta har du kostnad för pantbrev samt lagfart men det är ju engångskostnad.

Tänk genom ordentligt då det i mina öron låter väldigt hög kostnad som bara är till boende. (ca.30´000kr). Sen tillkommer ju såklart allt det vanliga med driftskostnad osv.

• Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
J
Om jag vet tex en namn av en handläggare kan jag ber de att koppla mig med en särskild person?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.