Byggahus.se

Mögelstoppers och masonit-board

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag håller just på att isolera övervåningen på min 1,5 plans smålandsvilla och har tänkt issolera upp till nock. Som innertak har jag massonit-board. När jag isolerar till nock kommer jag att behöva lufta varje takfack, sålunda behöver jag sätta mögelstoppers i de fack jag isolerar igen. Dock har jag blivit osäker när det gäller dessa mögelstoppers då de är tänkta att spikas på ett spontat tak med takpapp. Tyvär har min sladdriga board inte riktigt de egenskaper som ett spontat tak. Jag har gått och funderat på om det skulle gå att kombinera limmning och skruvning mot någ form av mothåll....

Är jag helt ute och cyklar?  Är det någon som har haft liknande problem/utmaning? Mer än tacksam för svar.

2. H
    Medlem Nivå 4

Re: Mögelstoppers och masonit-board

har inget svar men har själv funderat på detta och stöttar därför denna tråd på detta sätt  :cool:

3. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Enligt instruktionsbladet så ska det räcka med lite silikon och plåtskruv (?) för att de ska sitta bra på ett lätt underlagstak. Dock tycker jag det låter alldeles utmärkt med ett mothåll att skriva i. Ta en bit plywood, såga hål med dosborr och lägg på insidan.

4. K
    Medlem Nivå 1

Tack för tippset, jag får vänta tills det slutar vara svår norrlandsvinter här i Uppsala och sedan ge mig upp och sätta dit mina mögelstoppers.