Byggahus.se

Mögelstopp

1. P
    Medlem Nivå 10
    Hej..

Har köpt ett hus byggd 1937, å enligt förra ägaren & besikningsmannen så e taket tätt o fint..  dom byggde ut i början av 50 talet o la ditt 1:a generationens betong pannor.. Då underlags papen fortfarande var ok så bytte man inte ut den..

dvs i halva kåken har man inte bytt underlags papp sen 1937  :surprised: (tur eller).. Japp pappen e spröd mycket spröd, och trasig här o där. Tyvvär så är det inte inflyttning förräns i oktober.. så det blir o hålla i tummarna att det håller tätt tills i vår.  :-/

Enligt besiknings mannen så var dessa betong pannor inget o ha då dom e tunna (dock lätta) men av mycket dålig kvalitet.  :-/

Så jag surfar runt en del.. man vill ju vara förbered inför den stora dagen..  8)

Såg på http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=gds&avdelning=7&instruktionid=99&kat=44 att man skulle sätta dit en sk möggelstopp.. ! det har jag inte sett att man ska ha på någonannan sida..

jag har tänkt o tillägsisolera vinden oxo, men e just rädd för mögel i samband med det.. detta möggel stopp kanske e lösningen då??? Ska man ändå byta papp o pannor så e det ju en smal sak o montera möggelstop oxo..  eller vad tror ni?
    Kan tillägga att man bytte ut olje pannan på 80-talet till EL-Panna.. så skorstenen är kall = kall vind. Något fukt spärr finns det inte i taket tydligen ska Eco fiber vara bra då...

2. B
    Medlem Nivå 9

Re: Mögelstopp

Hej.
    Mitt Götenehus från 1988 har dessa monterade. Funktionen verkar vara att de ska ventilera vindsutrymmet, något som absolut inte behövs på vårt hus, det har fullgod ventilation genom taköverhänget.
    Däremot kan det hjälpa till att ventilera mellan taktegel och yttertak, men återigen, på vårt hus verkar det inte behövas, det glipar tillräckligt mellan taktegel och yttertak.
    PS
    Då klantskallarna/idioterna >:( som satte upp vårt hus monterade mögelstoppen så slog de hål i taket (masonite >:( ) med en hammare.
    DS

3. P
    Medlem Nivå 10

Humm.. nja det verkar lite overkill i ditt fall.. mitt tak lutar ner åt i alla vinklar.. så det kan kanske vara bra för mig.. Kan man Överdriva ventelationen på vinden? är det farligt med för mycket? det är väll "bra" värmen som rymmer? å den tänkte jag hindra med Isolering..

4. S
    Medlem Nivå 3

Till ett mjöbäckshus som brorsan satte upp för något år sedan så var dessa med. Det vart en i varje takstolsfack (varannan sida) uppe vid nock. Vi satte dit insektsnät över hålen också, nätet var inte med.

5. E
    Medlem · Nivå 11

Min vind hade ingen ventilation alls när jag flyttade in så jag satte dit Mögelstopper när jag renoverade taket. Bättre och enklare än att ta hål på den reveterade fasaden tycker jag. Om man inreder vinden på ett gammalt hus så kan det vara enda sättet att ordna ventilationen. I varje fall om man har något mer komplicerat än ett vanligt sadeltak.