669 läst · 8 svar
669 läst
8 svar
Mögelrisk flytspackel o vattenburen golvvärme på trägolv över spån
Har precis fått vattenburen golvvärme installerad i kök o vardagsrum. Golvet var för ojämt för att byta parketten så behövde jämnas till och då blev det golvvärme i samma veva.
Under det gamla golvet låg sågspån. Vet också att de sprutat in någon isoleringensmassa på vissa ställen men kan inte tänka mig att de bytt överallt.
Duken under fogmassan läckte igenom vid en tröskel o rann ner i källaren. På ett annat ställe i källaren ser det ut som att sågspån trycks ut mer än tidigare. Känslan är att det kanske runnit lite fogmassa där med.
Fogmassan blev weber floor reno 120
Nu läste jag att det var stor risk för mögel om man har golvvärme över sågspån och att det är viktigt med bra isolering överallt under plattan.
Hur stor är risken? Något jag bör kolla med byggföretaget?
Under det gamla golvet låg sågspån. Vet också att de sprutat in någon isoleringensmassa på vissa ställen men kan inte tänka mig att de bytt överallt.
Duken under fogmassan läckte igenom vid en tröskel o rann ner i källaren. På ett annat ställe i källaren ser det ut som att sågspån trycks ut mer än tidigare. Känslan är att det kanske runnit lite fogmassa där med.
Nu läste jag att det var stor risk för mögel om man har golvvärme över sågspån och att det är viktigt med bra isolering överallt under plattan.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 287 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 287 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 368 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 368 inlägg
Antar att du lägger plastad foam mellan rör och golvet.deadlock skrev:
Har precis fått vattenburen golvvärme installerad i kök o vardagsrum. Golvet var för ojämt för att byta parketten så behövde jämnas till och då blev det golvvärme i samma veva.
Flytspackels är blöt. Det torkar. Jag tror inte det går att inte få det att torka.deadlock skrev:
Jag flöt ovanpå spont vilket är liknande och det är inga problem. Jag har krypgrund så blir som en låtsas källare utan värme. Så det skall du inte vara orolig för.
Klicka här för att svara