Har precis fått vattenburen golvvärme installerad i kök o vardagsrum. Golvet var för ojämt för att byta parketten så behövde jämnas till och då blev det golvvärme i samma veva.

Under det gamla golvet låg sågspån. Vet också att de sprutat in någon isoleringensmassa på vissa ställen men kan inte tänka mig att de bytt överallt.

Duken under fogmassan läckte igenom vid en tröskel o rann ner i källaren. På ett annat ställe i källaren ser det ut som att sågspån trycks ut mer än tidigare. Känslan är att det kanske runnit lite fogmassa där med.

Fogmassan blev weber floor reno 120

Nu läste jag att det var stor risk för mögel om man har golvvärme över sågspån och att det är viktigt med bra isolering överallt under plattan.

Hur stor är risken? Något jag bör kolla med byggföretaget?

• Trägolv med en öppen sektion som visar rör för vattenburen golvvärme och sågspån under, samt oregelbunden yta där golvet är borttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med blottlagd golvyta, verktyg och sågspån på golvet, slitage och ofärdiga väggar visar en pågående konstruktionsprocess.
    Skapa konto
  • Installerad vattenburen golvvärme över nät i kök eller vardagsrum, med synliga rörslangar och arbetare som står vid sidan av installationen.
    Skapa konto
BirgitS
deadlock deadlock skrev:
Nu läste jag att det var stor risk för mögel om man har golvvärme över sågspån och att det är viktigt med bra isolering överallt under plattan.
Du har ju inte en platta under utan en någorlunda varm källare.

• Gilla
deadlock och 1 till
  • Laddar…
H
deadlock deadlock skrev:
Har precis fått vattenburen golvvärme installerad i kök o vardagsrum. Golvet var för ojämt för att byta parketten så behövde jämnas till och då blev det golvvärme i samma veva.

Under det gamla golvet låg sågspån. Vet också att de sprutat in någon isoleringensmassa på vissa ställen men kan inte tänka mig att de bytt överallt.

Duken under fogmassan läckte igenom vid en tröskel o rann ner i källaren. På ett annat ställe i källaren ser det ut som att sågspån trycks ut mer än tidigare. Känslan är att det kanske runnit lite fogmassa där med.

Fogmassan blev weber floor reno 120

Hur stor är risken? Något jag bör kolla med byggföretaget?
Antar att du lägger plastad foam mellan rör och golvet.

• Gilla
deadlock och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har ju inte en platta under utan en någorlunda varm källare.
Stämmer. Källaren är uppvärmd. Förutom ett litet matförråd.
Finns bastu o dush i källare o där sitter en paxfläkt. Pax calima

H HEM2121 skrev:
Antar att du lägger plastad foam mellan rör och golvet.
Där placerades nån svart duk
Ev sprutade de in foam på vissa ställe under duken

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
BirgitS
Precis så det finns inget sätt för någon fukt komma in i materialen, och fukt är något som möglet behöver för att kunna växa.

• Gilla
deadlock och 1 till
  • Laddar…
Fast tänker att viss fukt kommer nerifrån källaren trotts paxfläkt. Golvspacklet var ju också väldigt blött när det las och en del rann in så frågan är om det torkar helt

deadlock deadlock skrev:
Fast tänker att viss fukt kommer nerifrån källaren trotts paxfläkt. Golvspacklet var ju också väldigt blött när det las och en del rann in så frågan är om det torkar helt
Flytspackels är blöt. Det torkar. Jag tror inte det går att inte få det att torka.

Jag flöt ovanpå spont vilket är liknande och det är inga problem. Jag har krypgrund så blir som en låtsas källare utan värme. Så det skall du inte vara orolig för.

• Gilla
deadlock
  • Laddar…
Skönt att höra. Stort tack för alla svar

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.