Har nyligen förvärvat bostadsrätt i gammal 50-talskåk (byggåret är 1950). Har emellertid pga. allmän ovana och bristande kunskaper åkt på en rad kallduschar som renderat i omfattande kostnader för min del även om jag lyckligtvis fyndade till mig själva lägenheten.
Har nyligen noterat att det i badrumstaket, primärt i hörnorna, är placerat ljusgrå till tydligt gråfärgade prickansamlingar och fläckar. Jag vet att lägenheten stamrenoverades 2010 och tror att det vid detta tillfälle monterades någon form av trä- eller spånskiva i taket till vilken halogenspottar/ljusslinga har installerats.
Kan ni, kära medlemmar, hjälpa en ung okunnig herre som undertecknad att utröna hur allvarligt detta mögelangrepp är (det måste ju vara mögel enligt Murphys lag)? Hur hanterar jag detta bäst? Har förvaltare på G som ska inspektera ett träfönster i samma badrum där bågen är rutten. Jag ska väl nämna det här antar jag? Och hur ruinerad kommer jag ev att bli (har redan bekostat ett antal reparationer i lägenheten, lever på vatten och bröd pga mitt lekmannaskap)? Behövs en totalsanering, utbyte av takplattor etc?
Svårt att avgöra, men det ser inte ut som vanligt svartmögel i vart fall. Troligtvis är det inte mögel (än) utan ser mer ut som fuktfläckar, ev fuktgenomslag. Kan komma från fukt i ditt badrum i samband med dusch/bad om ventilationen är dålig, men det kan också vara fuktgenomslag ovanifrån. (Dvs att det läcker från grannen ovanför.)
Oavsett så har jag svårt att föreställa mig att det är du som orsakat det, (såvida du inte leker val och duschar upp i taket?). Kan naturligtvis vara du som åker på det ändå om taket är dåligt gjort/målat. Vet inte vad som gäller i bostadsrätter för sådant här. Men i så fall är det förmodligen bara spärrgrundning och toppfärg som ska på. Det kan du göra själv. Inte så blodigt dyrt heller då det är en relativt liten yta. Men låt förvaltaren titta på det först. Du måste ju veta vad det är och vad som orsakat det innan ev åtgärder.