Lät bygga attefallshus.

Vid öppning av paket med virke/träpanel hade delar av materialet mögelpåväxt.
Antingen beroende på fukt från början eller mindre bra lagring under tiden bygget pågick. Därför kände jag att jag inte kunde reklamera till försäljaren.

Snickaren som jag anlitade för att sätta upp huset sa att det inte var någon fara, bara att såga bort de ändar som inte såg bra ut.
Jag valde att lita på honom.
De flesta brädor såg fina ut.
Var paketerade som på hög i ett och samma paket, inplastade.
Var både svart- och mer grönaktig påväxt, oftast på ändarna, därför det gick att såga bort och använda större delen av plankan.

Nu oroar jag mig för om detta var ett helt felaktigt beslut… och att jag kan ha byggt in mögel i huset. Man vet ju sen hemkunskapen att var det mögel i en ost skulle man slänga hela för det fanns sporer i hela osten. Kanske samma med trä?

Jaja, gjort är gjort…
Kan tillägga att materialet jag pratar om dessutom är på insidan av huset, träpanel på vägg och i tak.

Något jag kan/bör göra?

Hoppas nu på många som säger… det är helt lugnt. 😊

Tack på förhand!

Vad var det för fuktkvot i virket när det byggdes in?

Bilder ?

Centano Centano skrev:
Vad var det för fuktkvot i virket när det byggdes in?
Vet tyvärr inte. Som sagt, virket är synligt inne i huset. Borde jag inte se/känna lukt om det är någon fara?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bilder ?

• Träplanka med ådring och kvist, delvis i skugga, ligger på en smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbräda med spår, ovanpå annan bräda, utomhus på ljus bakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild på fuktig yta med frost, möjligtvis på morgonen, suddig grönska i bakgrunden.
    Skapa konto
R
Det dära är inte ok att montera upp vare sig invändigt eller utvändigt bara att reklamera..

R Rejäl skrev:
Det dära är inte ok att montera upp vare sig invändigt eller utvändigt bara att reklamera..
Nu är det redan monterat…
Snickaren slängde det som var sådär dåligt och kapade bort när det endast var längst ut det fanns angrepp och monterade det som såg fint ut. Nu är jag rädd att det finns sporer även i det som såg fint ut…
Får lite smått panik.

R
S Slottsfrun skrev:
Nu är det redan monterat…
Snickaren slängde det som var sådär dåligt och kapade bort när det endast var längst ut det fanns angrepp och monterade det som såg fint ut. Nu är jag rädd att det finns sporer även i det som såg fint ut…
Får lite smått panik.
Bara o reklamera man kan inte såga bort en bit av en fuktig panelbit och sedan montera resten och hoppas att ingen mögel finns.:

Sporer har du överallt i luften ändå. Om snickarn rensat bort dessa skulle jag inte oroa mig. Mögel växer inte utan att tillföra fukt.

R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sporer har du överallt i luften ändå. Om snickarn rensat bort dessa skulle jag inte oroa mig. Mögel växer inte utan att tillföra fukt.
Hur kan du säga så efter bilderna vi fått ta del av?
Det finns krav om hur mycket fukt virke får ha vid montage för att undvika bekymmer för brukaren av huset..

All mikrobiell påväxt är inte synlig för blotta ögat så bara för att den synliga påväxten sågades bort är det ingen garanti för att inte resten av virket även den hade påväxt. Virket har ju uppenbarligen inte hanterats på rätt sätt för att undvika påväxt.

Vad är det vi ser på den sista bilden, är det bara påväxt eller är det även is/snö?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur kan du säga så efter bilderna vi fått ta del av?
Det finns krav om hur mycket fukt virke får ha vid montage för att undvika bekymmer för brukaren av huset..
normalt sett torkar ju dylikt virke när det sätts upp. Då dör det som ev startat och det svarta/missfärgade är bara kosmetiskt. Det blir lite konstigt att vara rädd för sporer som syns när det ändå finns ofantligt mycket mer än det där i luften vi andas 24/7

• Wow
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Torr mikrobiell påväxt kan fortfarande påverka vissa personer negativt.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
S Stefan1972 skrev:
normalt sett torkar ju dylikt virke när det sätts upp. Då dör det som ev startat och det svarta/missfärgade är bara kosmetiskt. Det blir lite konstigt att vara rädd för sporer som syns när det ändå finns ofantligt mycket mer än det där i luften vi andas 24/7
Du har verkligen ingen kunskap i ämnet..
Man sätter inte upp fuktigt innertakspanel då det kommer att torka isär och deformationer uppstår samt att den mikrobiella påväxten finns där som är skadlig i en boende miljö…

Lägger med lite fakta ifrån svenskt trä så du kan läsa på lite..

https://www.traguiden.se/planering/byggnation-och-utforande/planering/planering/fuktkvot/

Redigerat:
Fast nu antar jag att det inte handlade om så pass fuktig panel så även den biten ska ge problem? Grundfrågan var väl ändå påväxten som ändå är ganska vanlig i virkesbuntar i de flesta byggen.

Sen som svar till centano så javisst. Det finns alltid människor som är överkänsliga mot allt men de kanske inte ska bo i hus alls då? Att resonera på det där sätter skapar normalt ännu mer överkänsliga människor på sikt om allt som är farligt ska raderas helt. Bara för att ett fåtal människor reagerar mot nånting så kan man inte göra det till ett allmänt råd att i det närmaste utesluta dylikt helt för alla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.