Mögelangrepp på vind

2k läst  3 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag står i begrepp att köpa ett hus byggt '63. Idag gjordes besikting, och vissa mögelangrepp hittades på vinden (isolerad med fiberull, tätad med platfilm). Jag misstänker att detta kan ha uppkommit genom läckage av luft från boningsdelen av huset, då man satt in spotlights i innertaket och genom plastfilmen utan att täta uppe på vinden (skall väl finnas nån slags boxar man kan bygga in dem i, och sen fästa plastfilmen mot boxaran för att få det hela tätt?). Dessutom har man bytt värmekälla från oljeeldning till jordvärme, vilket borde kunna påverka temperaturen på vinden?

Nu är det så att huset är byggt i lättbetong, och har förhöjd radonhalt. För att motverka detta kommer nuvarande ägren att bekosta åtgärder mot detta, vilket förmodligen kommer att göras genom ökad ventilation i boningsdelen av huset. Detta borde väl kunna förbättra läget uppe på vinden om man dessutom tätar runt spottarna? Är det möjligt att möglet "dör ut" om man sänker fuktläckaget upp till vinden?

Är det lämpligt att utföra dessa åtgärder, avlägsna möglet och se om det återkommer eller bör man göra något ytterligare?

/Markus

2. T
    Medlem Nivå 4

Re: Mögelangrepp på vind

Är det bara mindre mögelangrepp, så går det nog att få bukt med.
    För att besvara dina frågor så kan vi börja med uppvärmningen. Från olja till bergvärme är ju bra ur miljösynpunkt och plånboken. Men det kan som du skriver sänka temperaturen på vinden. Men framförallt förändras ventilationen i huset. Spottarna i innertaket kan säkert ha bidragit en del också. Eftersom det nu är radon i huset så kommer ventilationen att förändras. Det är det som behövs för din vind. Du ska se till att det ärr undertryck i hela huset. Har du två våningar ska det vara undertryck bå båda våningarna. På så vis trycks inte den fuktiga inomhusluften in i konstruktionen och upp på vinden. Du behöver inte ens täta runt spottarta för med undertryck ska det inte komma fukt ut på vinden. Är huset byggt -63 så är det med all säkerhet självdragsventilation. De kommer då att ordna med frånluftsfläktar, och för att få balans så styr man med tilluften och kan då strypa den något. Då kommer det att bli undertryck.
    Tartan

3. M
    Medlem Nivå 1

Det låter ju lovande. Förhoppningsvis kan den förbättrade ventilationen lösa problemet. Men jag antar att man bör avlägsna det mögel som redan finns? Vad använder man då? Som jag förstod det hela (har inte fått protokollet från besiktningen ännu) var det vitt mögel på en takstol, och svart mögel på en eller flera spånskivor som sitter vid yttertaket. Enligt besiktningsmannen är möglet inte skadligt för materialet i sig, utan "bara" för oss människor (lukt och otrevliga sporer). Stämmer detta?

Den nuvarande ägaren har även en trygghetsförsäkring via Anticimex, som han trodde skulle kunna täcka detta. Vad innebär den och vad ingår?

/Markus

4. T
    Medlem Nivå 4

Enligt besiktningsmannen är möglet inte skadligt för materialet i sig, utan "bara" för oss människor (lukt och otrevliga sporer). Stämmer detta?
    Min åsikt är att möglet visst är farligt för materialet. Det kommer om det får fortsätta att göra så att virket ruttnar, och det tycker jag har med materialet att göra.
    Vad trygghetsförsäkringen innebär har jag dålig koll på, men det är väl bara att ringa Anticimex och fråga.
    Tartan

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: