Byggahus.se

Mögel pga konstruktionsfel i Hällingsjöhus?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej! :'( Undrar om det finns fler än vi som har fått fukt och mögelproblem i sitt Hällingsjöhus som är byggt kring 1990? Vi har ett hus så fullt av mögel att det knappt går att bo där nu. Och vi vet inte om det är fel på konstruktionen av Hällingsjöhusen, fel vid byggnationen eller fel vid renoveringen av förra ägaren. Vet knappt var man skall börja med bevisningen. Så jag vore tacksam över att få reda på hur vanligt / ovanligt det är med problem i Hällingsjöhusen!
    Och vi har en hopplös situation eftersom huset är precis för ungt för att få hjälp från småhusskadenämnden och antagligen går det inte på "GARBO"-försäkringen heller eftersom den förra ägaren hade inte slutbesiktigat sitt hus (vilket vi inte visste när vi köpte huset...). Det fanns lite mögel när vi köpte huset, men inte värre än att besiktningsmannen ansåg att det ganska enkelt kunde åtgärdas.
    Möglet har dock formligen exploderat i huset under de senaste 3 åren som vi har bott där och nu vet vi inte alls hur vi skall kunna finansiera en total nybyggnad av tak och övrig sanering!
    Detta kan delvis bero på de åtgärder som gjordes på rekommendation från beskitningsmannen för att sanera det mögel som fanns innan vi flyttade in... Men, allt är just nu en fullständig mardröm.
    Mitt råd till er alla är att vid minsta lilla misstanke eller bevis på mögel i hus som ni är spekulanter på - IF IN DOUBT, STAY OUT!
    ledsen husägare

2. ylven
    Medlem · Nivå 9

Re: Mögel pga konstruktionsfel i Hällingsjöhus?

Berätta mer, vad är det för problem ni har fått? Även om jag inte ens har hört talas om er hustillverkare, så kanske problemet finns hos andra.