Byggahus.se

Mögel på vinden!!!! (Igen..) Hjälp!

1. K
    Medlem · 139 inlägg

Knaparn

Medlem
    Hej! Jag läste på Fredrik Ts tråd om falsk takstolsventlation och insåg att även vi har problem. Usch.. Vilket ruckel vi har köpt... :'(

Vi flyttade in i vårt hus i somras ett 50-tals hus, enplan med källare och sadeltak. Huset var mycket vanskött. Det var vi medvetna om men det har blivit ett långt större projekt än vi förstått. (Idioter, tänker ni :D)

Till saken. Vi lät anticimex besiktiga huset för att se om det fanna ohyra eller fukt. Fukt fanns på vinden. Han rekommenderade tilläggsisolering då bara 20 cm spån fanns, sen aktiv ventilation i hela huset och tio st mögelstoppers i nocken då det var där möglet fanns.

Sen pratade vi med andra kunniga samt grannar med liknande hus. Alla sa att någon aktiv ventilation behövs inte. Ingen annan hade det. Folk sa att ventilationen vid takfoten måste öppnas upp då den sattes igen när huset fick plåtfasad för ca 20 år sen. Och så ventilation vid gavlarna.

vi tänkte att vi hade så mycket annat att fixa med så vinden fick vänta. den hade ju klarat sig i 50 år. Nu är det mer mögel, men det ser inte helt kört ut. Vad ska vi göra? Vi eldar med ved mot ackumulatortank.

Jag är hemskt tacksam om någon kan komma med bra tips!

2. Kave
    Medlem · Elfsborg · 524 inlägg

Kave

Medlem

Re: Mögel på vinden!!!! (Igen..) Hjälp!

Jag är total amatör men min besiktningsman rekommenderade mig nockventiler, då får du absolut bäst ventilation. Gavelventiler sitter ju aldrig högts upp i taket och fungerar därför inte lika bra. Vidare har ni säkert problemet att vatten läcker in, kanske takpappen inte är ordentligt fastsatt så att när det blåser och regnar så trycks vatten in? Jag har detta problem med mitt tak nämligen. Typiskt byggfusk att de struntar i att spika fast pappen.

3. K
    Medlem · 139 inlägg

Knaparn

Medlem

Nu har en byggare kollat på våran vind. Han tyckte inte det var så farligt [smiley=2vrolijk_08.gif]

Så här sa han: Nockventilation och öppna upp vid takfoten ca 1 cm. Det var allt!

Hoppas att han har rätt.. Men tydligen är det iallafall bra att vi har vedpanna. Då värmer murstocken vinden.

Kave

Jag ska definitivt kolla upp så att det inte läcker in vatten utifrån. Det var något vi inte ens hade tänkt på. Tack för tipset!

Nu känns allt lättare igen! Får se när nästa bakslag kommer...  ;D

4. K
    Medlem · 18 inlägg

kabeldr

Medlem

aktiv (mekaniskventilation är det viktigaste i allahus) har du tvättat bort möglet med tex boracol,har du ej plast i tak och våtrum behövs en kraftig ventilation snackade med farsan 45års erfarenhet i ventbranchen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.