Byggahus.se

Mögel på krypvind?

1. mrlao
    Medlem · 4 inlägg

mrlao

Medlem
    Hej!

Jag har ett äldre hus, byggt sent 1800-tal antagligen men renoverat i flera omgångar. Jag och min sambo flyttade in förra sommaren. Bland mycket annat som vi upptäckt misstänker vi att vi kan ha mögelangrepp på krypvinden men vet inte om det är gamla skador eller aktiv växt. Huset har murstock där det har eldats med (antagligen) vedpanna men också olja. Krypvinden har inga ventiler i nock eller liknande och är isolerad med spån. Sedan flera år är det fjärrvärme istället. Yttertaket är omlagt 2016 men pga undermåligt arbete gjordes det om 2018. Lite novis på hus, särskilt äldre sådana och tar tacksamt emot tips. Lite bilder:

Mörka missfärgningar i träet in mot hörn
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpeg

2.jpeg

Vit påväxt i närheten av murstock och avloppsluftning. Avluftningen visade sig sluta blint nere i huset, det var ett gammalt gjutjärnsrör som är kapat och pluggat med isolering typ Gullfiber. Det verkar firman som lade om taket för två år sedan ha struntat i :)
    3.jpeg

Flammiga missfärgningar i träet
    4.jpeg

Vem kan man kontakta för inspektion (har tidigare haft kontakt med Polygon)? Lämpliga åtgärder? Ventilation? Avfuktare? Har man nytta av att mäta fukt och temperatur över tid eller bör man kolla fuktkvoten i virket vid olika tidpunkter? Nu är ju varmare väder på ingång och sommaren brukar vad jag förstår inte innebära så stora problem. Just nu känns det torrt och dammigt uppe på vinden men svag doft som av gammalt trä kan anas. Kanske bara enklast att börja elda i skorstenen igen?

2. Rickard.ag
    Medlem · 2 904 inlägg
    Det ser verkligen inte ut som att ni behöver oroa er det minsta men en kik över vad som händer borta vid avluftningen är nog klokt ändå. Antingen kommer fukt innifrån eller utifrån och det kanske går att göra något åt.

3. mrlao
    Medlem · 4 inlägg

mrlao

Medlem
    Jo, vi tänkte ju se över det såklart. Jag tycker ju att den vita påväxten vid luftningen ser högst oroväckande ut. Mögel på vindar verkar ju rätt läskigt. Vad är dina erfarenheter av det?

4. Rickard.ag
    Medlem · 2 904 inlägg
    Mina erfarenheter är att jag jobbat med tak och utvändiga tätskikt sen 2013 och hunnit se en hel del olika vindar. Min åsikt är att mögel på kallvindar kan vara läskigt men i ert fall bedömmer jag det som att ni har ett problem och resten är ok. Viss missfärgning och tillfällig mögel tillväxt är helt normalt på alla kallvindar och problem uppstår först när möglet får rätt förutsättningar under långa perioder och regelbundet.

Används inte röret och det inte ska börjas tycker jag ni borde riva bort det och lägga igen taket och även plocka bort och lufttäta mellan vinden och boytan. Jag kan också misstänka ett badrum under (inte helt ovanligt) och då kan man se över ventilationen där om det är risk att fuktig luft smiter till vinden därifrån.

5. mrlao
    Medlem · 4 inlägg

mrlao

Medlem
    Tror du det går att lägga igen taket lokalt eller behövs en större åtgärd? Det är vad vi vet takpapp på gamla vattbrädorna, sedan läkt och betongpannor. En del små hål och springor finns nog från boytan upp till vinden, men man kanske behöver något tätskikt/ångspärr under spånisoleringen också? Fint att få ta del av lång och gedigen erfarenhet!

6. Rickard.ag
    Medlem · 2 904 inlägg
    Går det bara att få tag på dom pannor som behövs kan det inte vara något som helst problem att laga lokalt.

Er vind ser så pass fräsch ut att det känns väldigt omotiverat att göra några stora åtgärder och att skotta eller suga bort allt spån och försöka klippa och klistra med ångspärr är ett väldigt stort jobb och troligt helt omotiverat. Det viktigaste är att det är så lufttätt som möjligt så det inte är helt öppet för inomhusluften att enkelt smita ut på vinden. Extra viktigt blir det runt ett rum med hög fuktighet som ett badrum men att det ska vara helt ångtätt eller trycktätt är inte lika viktigt.

Avluftningen är en potentiell risk att tillsätta fukt till vinden från två håll och den ger den fukt som kommer in ett utmärkt ställe att kondensera på så jag skulle försöka få bort den och täta båda genomföringarna ordentligt.

Disclaimer: Jag är långt ifrån en expert på vindar och/eller dess problem och spenderar 99% av min tid på andra sidan men kondensproblem är dock nästan lika vanliga som läckageproblem (liten överdrift) i mitt jobb så man blir nästan tvungen att lära sig en del om detta också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.