Byggahus.se

Mögel på balkongdörr

1. B
    Medlem Nivå 4
    Har en delvis förbyggd balkongdörr (finns ingen balkong på utsidan) på övervåningen. Dörren är förbyggd nertill så den ser ut som ett fönster inifrån. Mellan förbyggnaden och dörren finns en luftspalt på ca 5 cm. Dörren öppnas utåt. Dörren är gammal och risig och träspegeln under glaset (som är förbyggd) saknar bra isolering för själva träspegeln blir väldigt kall.

När jag öppnade dörren igår observerade jag mögelpåväxt på insidan av dörren på träspegeln. Alltså den delen som är förbyggd. Jag misstänker att varm och fuktig inomhusluft kan ha kondenserats på träspegeln alternativt har ytan blivit fuktig utifrån genom att väta på något sätt trängt igenom träspegeln vid regn och blåst.

Min plan är att byta ut denna gamla dörr men det tar ju minst 6-8 veckor innan jag får tag på en ny dörr och jag funderar nu på hur mögelproblemet ska hanteras? Jag misstänker att jag inte tvättar bort möglet utan att jag använder någon ta-bort-mögel-kemikalie?

Är problemet sannolikt lokalt eller bör jag vara orolig för att problemet kan ha spridits till större delar av huset? Det är ett 10 år gammalt hus med FTX-ventilation vilken tyvärr är något snålt dimensionerad på övervåningen m.a.p. frånluftkapacitet. Bör jag mäta fukthalt inomhus eller undersöka vidare mögelförekomst? Om ja - hur?

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Om den är delvis förbyggd varför ska du byta till en ny dörr och inte ett fönster?

Jag skulle gissa att problemet är lokalt om det är som du säger att den blir väldigt kall.
    Hur ser det ut på insidan väggen som är det som är förbyggt?

3. B
    Medlem Nivå 4
    Förbyggnaden är provisorisk och måste i så fall göras om vilket jag tror blir mer arbete än att sätta in en helt ny fönsterdörr och göra om det till en fransk balkong.

Insidan på väggen som är förbyggd är fri från påväxt.

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Ingen anledning till panik, du behöver inte blanda in en massa kemikalier.
    Torka bara bort med vatten och yes. Om du vill kan du 50/50 med vatten/vinäger också men det är inte säkert att underlaget tål det. Nu kanske det spelar mindre roll om du ändå ska byta dörr.

Orsaken till möglet är högst sannolikt att det är ett utrymme med dålig luftcirkulation och där varm fuktig luft kondenserar mot den kalla ytan. Detta hade antagligen inte hänt om det inte hade varit förbyggt. Du behöver inte vara orolig att detta har spridit sig. Mögelsporer förekommer naturligt i luften så det är förutsättningarna som man måste ha kontroll på för att inte få mögelpåväxt.

Så för att inte återfå problemet är det viktigare att du tar bort förbyggnaden än att byta dörr.