4 577 läst · 3 svar
5k läst
3 svar
mögel och smuts på träveranda
Hejsan,
Precis köpt ett hus med en träveranda av tryckimpregnerat virke från 2000. På ovansidan är den mörk och prickig av mögel. På undersidan (ej utsatt för sol och regn) ser den ut som ny. Tips för att göra ren och behålla snygg (olja in?) uppskattas. Martin
Precis köpt ett hus med en träveranda av tryckimpregnerat virke från 2000. På ovansidan är den mörk och prickig av mögel. På undersidan (ej utsatt för sol och regn) ser den ut som ny. Tips för att göra ren och behålla snygg (olja in?) uppskattas. Martin
Om den är rejält nersmutsad, rekomenderar jag att hyra en skurmaskin. Dränk in rejält med vatten och terasstvätt av kvalitetsmärke.
Om den är mindre nersmutsad kan det räcka med terasstvätt och borste.
Undvik att olja, utan tvätta varje vår på samma sätt och smörj in med grumme såpa efteråt. Olja gör bara att smuts fastnar lättare.
Du kommer nu att få en snyggt gråvit altan som känns muk att gå på.
/CC
Om den är mindre nersmutsad kan det räcka med terasstvätt och borste.
Undvik att olja, utan tvätta varje vår på samma sätt och smörj in med grumme såpa efteråt. Olja gör bara att smuts fastnar lättare.
Du kommer nu att få en snyggt gråvit altan som känns muk att gå på.
/CC
Tackar. Jag var på en byggfirma där de rekomenderade olja för att inte trät ska spricka. Men såpa borde väl göra jobbet, och jag håller med att det borde bli snyggare. Är en högtryckstvätt med roterande borste (typ Kärcher) något att ha?
Den är helt OK, men bered dig på att fibrer lossnar och ger en effekt av att det ligger pappersmassa på trät i några veckor tills det slits/regnar bort. Välj kärchers altantvätt och låt inte munstyckena vara placerade närmast trallen, så blir det bäst.
/CC
/CC