Hej!
Har idag fått mycket tråkiga nyheter av snickaren vi anlitat för att renovera badrummet i vårt nyligen köpta fritidshus.
Det är ett timmerhus som är isolerat på insidan. Snickaren bedömer att det är ett plastskikt som inte borde varit där som orsakat påväxt på insidan av timret samt reglar. Jag bad honom öppna upp väggen i ett annat rum och samma sak där.
(Timmer/glasfiberull/plast/innerpanel)
Vad gör man nu? Kommer ju kosta skjortan att fixa detta.
Vi gjorde en överlåtelsebesiktning i samband med köpet.
![]()
8 931 läst · 48 svar
9k läst
48 svar
Mögel i väggarna i nyligen köpt fritidshus
Sida 1 av 4
-
-
7 apr 18:08 #2
Har huset varit kallställt? Om det är kallare inne än ute vilket inte är ovanligt en vår eller höstmorgon kan man få omvänd fuktvandring vilket kan ge mögelpåväxt på fel sida plasten.
- Laddar…
-
7 apr 19:09 #3
Var hittar man en lämplig besiktningsman för denna typen av skador? -
7 apr 19:53 #4
Precis detta är anledningen varför man inte ska ha plast i väggarna i lokaler eller byggnader som man ska kallställa.
Det kommer att bli problem med fukt från fel håll.
Omöjligt att säga hur du ska göra. Att anmäla det till besiktningsmannen är ju första steget. NI ska inte åtgärda något innan denna fått möjlighet att dra det till sitt försäkringsbolag. Tyvärr.
Om säljaren viste eller inte är ju en akademisk fråga. Det ska bevisas med.
Om ni vill besiktiga och åtgärda skadan skulle jag börja med ert försäkringsbolag om överlåterlsebesiktningen ger dåligt resultat. Om det var Anticimex som besiktade skulle jag nästan rekommendera att bara gå vidare och ta det med ert försäkringsbolag. Då anticimex mest tjänar pengar på att försäkra säljarna- Laddar…
-
8 apr 07:36 #5
Har anmält och skickat bilder till besiktningsmannen. Det var inte Anticimex.
Vårt försäkringsbolag säger att det enda de kan hjälpa till med är rättsligt skydd och rekommenderar att vi kontaktar en jurist.
Så tråkigt detta. -
8 apr 09:24 #6
Har ni fått något svar från det företag ni anlitade för besiktning? Den lösning som valts är inte lämplig för fritidshus och kanske borde företaget ändå ha varnat då det förekommer. Ert försäkringsbolag ger nog ett korrekt råd, de kan inte hjälpa er med annat än visst stöd för juridisk hjälp. Om ni väljer denna väg så anlita någon med kompetens inom fastighetsjuridik. Man behöver nog ha mer detaljerad kunskap om er fastighet, bristerna och kostnaderna för att ge en korrekt bedömning.
Om ni väljer att gå vidare bör ni undersöka och dokumentera problemet och dess uppfattning samt kostnader för åtgärder. Ni bör sedan så fort som möjligt kontakta säljaren som bör få möjlighet att inspektera. Ni kanske kan nå en kompromiss med någon form av delat ansvar. Om inte får ni överväga att dra säljaren till rätten. Det tar tid och kan ge rätt höga kostnader så gör det bara om beloppen är höga jämfört med fastighetens pris och ert juridiska ombud bedömer era chanser som goda. -
8 apr 09:54 #7
Jag har fått samma uppfattning som du skriver. Tyvärr tror jag att det blir en väldigt omfattande grej med rivning av allt invändigt och nån slags sanering av timret på insidan. Vi betalade mycket pengar för huset och det salufördes som att vara i “välskött, mycket gott skick”. -
8 apr 10:10 #8
- Laddar…
-
-
8 apr 11:20 #10
Kontakta jurist och ställ ett krav på säljaren på en uppskattad kostnad från en byggfirma eller besiktningsman.
- Laddar…
-
8 apr 15:04 #11
Hur illa är angreppet? Man kan ju utgå från att det inte blir värre så länge ni inte kallställer det själva
-
8 apr 15:13 #12
Vi kommer inte kallställa.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in -
8 apr 15:22 #13
Då är ju frågan om det behöver åtgärdas ens. Jag är ingen expert på området men jag hade nog låtit det vara och åtgärdat rum för rum över en överskådlig tid framåt.
- Laddar…
-
8 apr 15:27 #14
-