mögel i badrum?? (bild finns)

3k läst  6 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    hejsan är så att jag flyttat till en ny lgh! (bilden hamnade upp och ner ursäkta)
    där jag nu sett att det finns mörka prickar / fläckar åvanför dusch utrymmet är detta mögel??
    ytan på taket är inte jämt och svårt att få bort fläckarna.
    badrummstaket är målat och känns som att det är någon form av plastmatta.

finns det några tips på hur jag kan få bort det och motverka att det uppstår mer?
    om det nu är mögel så vill jag få bort allt även sporerna.
    är det farligt?
    är det mycket mögel? antar att det är det

tack på förhand!!!

Redigerat 29 maj 2012 20:21
  2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Ja, det är sannolikt mögel om det inte är smutsfläckar.
    Farligt skulle jag inte säga att det är men tvätta med yes i ljummet vatten.
    Det bildas där för att det är otillräcklig ventilation så den behöver förbättras - kanske ett duschdraperi som hindrar fuktig luft att sugas ut av ventilationen?

Är det ene hyreslgh så ta upp det med din hyresvärd.

3. M
    Medlem Nivå 2
    Ok ska testa att tvätta! Duchdrapperi finns ej då vi precis flyttat in. Pax fläkt sitter men kanske kan bero på att förra lägenhetsinnehavaren stängt av den ofta för att strömbrytaren till fläkten sitter bredvid ljuset, så att när dem släkt ljuset så har dem samtidigt stängt av fläkten..
    Läste någonting om att ren 24% ättika skulle döda sporerna?

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det bästa vore om du skaffade en fuktstyrd fläkt eller en med eftergång så den fuktiga luften faktiskt ventileras ut. Att ha en som regleras manuellt brukar få just den följden som du beskriver...

Ja, ättika eller vinäger dödar mögelsporer, och det bästa är då om du efter att du fått bort nuvarande mögel torkar eller sprayar med ättika som du inte torkar bort. Då hindrar du framtida angrepp och använd som sagt 24%-ig lösning.

5. M
    Medlem Nivå 2
    Aa får införskaffa mig en sån men blir först att ha på fläkten alltid och se så det inte kommer ovanifrån
    inget tips på hur jag kan få bort nuvarande för ytan är så ojämn men kanske bara är att hård skrubba???
    tack för dina svar!!

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Diskborste borde funka bra :)

7. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Jag skulle inte bekymra mig det minsta för de där fläckarna. Mögel och/eller skit. Bara att tvätta bort det. Klorin är min favorit vid liknande städning men prova först så att inte takets färg påverkas negativt.

Rent allmänt tycker jag det finns en överdriven skräck mot lite "naturligt mögel" som dessa fläckar antagligen innehåller. Det blir lätt så i exempelvis fuktiga badrum och hälsomässigt så är det inget jag skulle fundera kring. Men visst, det ser inte så kul ut så lite städning är naturligtvis på sin plats.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: