Byggahus.se

Mögel- hälsoproblem?

1. G
    Medlem Nivå 1
    Jag tittar på ett hus från 1876 i Lund, och vid besiktning upptäcktes förhöjda fuktvärden i golvbjälklaget (16-21%) i krypgrunden. Vinden är inredd och isolerad, och i innertaket och takstolar noterades också förhöjda fuktvärden (16-25%). Speciellt på vinden, men även i krypgrunden fanns mögelväxt (blånadssvamp, vitmögel).

Krypgrunden kan väl åtgärdas med en avfuktare, och där var inte några stora mögelproblem. Vinden är klurigare- om jag förstår saken rätt skall bostaden ventileras bättre för att hindra att fuktig luft tränger ut och kondenserar på innertaket och ger förutsättningar för mögelväxt. Det är gott om ventilering vid takfoten, men detta kan väl t.o.m göra problemet värre genom att sänka temperaturen utanför bostaden? Frågan är nu- finns det en lösning å detta problem som garanterat fungerar? Hur gör man detta, vad kostar det, och vem kan hjälpa mig att utreda det? Tacksam för tips på firmor i Lundatrakten som kan ge bra rådgivning utan att försöka kränga sina egna produkter.

Finns det några hälsorisker med att bo i huset med möglet kvar (min sambo har vissa allergiska besvär)? Vem kan svara på dessa frågor?

Mkt tacksam om forumet kunde bidra med sin samlade kunskap!

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Mögel- hälsoproblem?

Nja det där med Vind..
    det är klurigt.. vad har du för vind? har du en riktig eller är det en kryp vind?

Det finns luftavfukare även för vindar... Kostar väll som vanligt Massor..

om huset är byggt 1876 så lär det ju inte ha varit möggel problem hela tiden på vinden.. Nått måste ha på verkat så att vinden har blivit mycket fuktigare med åren..
    Antingen så är taket dåligt så att fukt kommer in den vägen. När la takets om senast?
    Eller så är inte skortenen lika varm som den har varit förrut (troligen så är det så).
    Eller så kommer det mera fukt upp på vinden från bostaden (Troligen så är det så också).

på vinden har du väll kutterspån eller Torv antar jag?
    Man kan ju ta bort den och sätta plast film under isoleringen som hindrar den fuktiga luften att komma upp på vinden. Sen isolera ovan på det kanske till o med till läggs isolera medans du ändå håller på.

Angående ventelationen innomhus så har du troligen självdrag. Självdrag fungerar igentligen enbart om man har en varm skorsten som väller ut värme (ventelations kanlerna suger ut luft) och kall luft kommer genom otätigheter i huset. Man kan sätta en fläckt i en ventelations kanalen/erna i skorsten som blåser ut luften.
    Förr så hade man dålig verkningsgrad i pannorna så röktemperaturen var mycket hög, i dag med effektivare pannor så är temperaturne lägre vilket i sin tur ger sämmre ventelation (efter som skorsten blir kallare).. Man kan glidgjuta ventelations kanalerna då får man ökat drag i dom = dyrt ca 1500-2000kr /metern.

I badrum kan du också sätta in fukt styrda fläcktar (PAX har sånna modeller).

skaffa en fuktmätare finns på bla clas Oholsson för 150 kr eller nått.. testa o mät innomhus samt på vinden logga Temp & luftfuktighet.. Nu kan jag inte dom bra värderna innomhus men har för mig att luftfuktigheten bör ligga runt 35% nu på vintern med en inne temp på 20 grader..

phu det e en hel vetenskap detta med Vinden..

3. R
    Medlem Nivå 1

Börja med att förbättra inomhus ventilationen, rådgör med en ventilationsfirma. därefter tätar du alla tänkbara läckage upp till takvind ex lucka,rörgenomföring glipor vid ytterväggar etc.. var nogrann.

är vinden tillägggsisolerad så är vinden kallare och fuktigare än tidigare därav ännu viktigare att se över dessa åtganden.
    därefter inskaffar du en trådlös hygrostat, kostnad ca 700-800 kr där du får ca värden på den rf% som råder på vinden. perfekt årstid nu när det är som kallast.

Kolla även med en fuktkvotsmätare i träet upp mot roten ( Underlagstaket ) max 17 Fk% Om värden kvarstår efter dessa åtagnde bör du titta på en avfuktninganläggning permanet installerad kontakta Anticimex eller Ocab eller Munters ca pris 12000-20000 kr installerad och klar.

4. M
    Medlem Nivå 3

Om din sambo har vissa allergiska problem så skulle jag vara försiktig om jag var som du...!

Man kan säkert göra bra sanering men jag tror inte man kan bli av med alla sporer.
    Har ni tänkt skaffa barn...? De lär ju få din sambos anlag för allergi. Vill inte måla fan på väggen, men var försiktig.

Hälsningar från en med allergi...

5. U
    Medlem Nivå 1

Hej

Kolla din mail.

Ulrika