Byggahus.se

Mögel eller annat?

1. T
    Medlem · Säffle · 44 inlägg

timmerhuset_78

Medlem
    Hej på er! Har precis blivit med hus och varit ner i grunden för att kontrollera läget lite ytterligare.
    Längs med kanten hittar jag på vissa ställen dessa fläckar och funderar över vad det är egentligen.
    Finns gammal(+20 år) lapp från anticimex om råttgift och hoppas väl på det i första hand.
    Meeeen jag inser ju rätt snart att placeringen är klart lite märklig och man kan ju anta att det är något sämre än gammalt råttgift.
    Min riktiga gissning blir ju då istället vitmögel av något slag?

Anticimex har gjort överlåtelsebesiktning utan någon anmärkning. Finns en krypgrundsavfuktare installerad och enligt mätaren där nere ligger luftfuktigheten på 60%. Kan tycka att det är något de borde reagerat på?

Bifogar lite bilder få se om någon kan lugna eller stressa upp mig.
    Väl mött!

//P

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild1.jpg
    bild2.jpg
    bild3.jpg
    bild4.jpg
    bild5.jpg
    bild6.jpg
    bild7.jpg

2. J
    Medlem · Kalmar · 1 192 inlägg

johd01

Medlem
    Tycker faktiskt det ser ut som där pulver man tagit på mot ohyra, ex getingar. Det ser för "vitt" och jämnt ut i färgen för att vara mögel .. däremot ser det lite svart ut bakom, eller om det är bilden som bedrar?

3. R
    Medlem · 1 528 inlägg
  4. E
    Medlem · Skåne · 9 577 inlägg

etompau

Medlem
    Råttgift tror jag absolut inte det är. Det läggs ut vid golv och är för en råtta i ätbara bitar.
    Utfällning av något ämne eller mögelpåväxt skulle jag gissa på.
    Borsta bort med en borste.

5. T
    Medlem · Säffle · 44 inlägg

timmerhuset_78

Medlem
    Svårt att säga. Tror det kan se lite mörkare ut inåt men sen tycker jag inte direkt det ser ut att vara fuktigt eller tillväxt. Får försöka fånga något tydligare.

6. J.Carlson
    Husägare · 71 inlägg

J.Carlson

Husägare
    Hur känns virket runt om? Känn efter med en kniv
    Är det fuktigt, skadat, åker kniven in lätt i virket?
    Kan vara hussvamp. Det är ingen rolig historia :worried: Vi stötte på det i våras i samband med en renovering.

7. T
    Medlem · 3 inlägg

Timmerhuset18

Medlem
    Inget jag kan göra just nu. Men dom uppmätte RF i träet till 12% så det tillsammans med luftfuktigheten känns inte som ultimata grogrunden ändå. Men så är inte jag svampexpert...

8. G
    Medlem · 1 588 inlägg
    Nu skall vi inte elda på stressen, det där ser verkligen inte ut som hussvamp.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · 3 inlägg

Timmerhuset18

Medlem
    Nej det tycker inte jag heller efter lite intensivt googlade

10. G
    Medlem · 1 588 inlägg
    Tvätta bort och på med boracol, sätt ner en hygrometer, mät och se förhållanden och om det kommer tillbaka.

11. R
    Medlem · 1 528 inlägg
    När krypgrundsplasten bara är ditlagd så kommer fukten ut ändå...vid sidorna

• Laddar…
  12. J.Carlson
    Husägare · 71 inlägg

J.Carlson

Husägare
    Hussvamp är den typen av skada man inte bara kan tvätta bort tyvärr. Virket hållfasthet kan försämras avsevärt. Svampen kan hämta vatten ifrån annat ställe flera meter bort, så det bör undersökas närmre. Ta dit sakkunnig som kan fastslå vad det är eller inte är.
    Skulle det vara hussvamp måste allt angripet byggnadsmaterial plus säkerhetszon ersättas med nytt virke. Dra in försälringsbolaget i ärendet så fort som möjligt.
    Visar det sig att det är hussvamp, läs på ordentligt då troligtvis Anticimex håller i plånboken för saneringen. Jag fick bråka som fan för att de skulle åtgärda skadorna enligt konstens alla regler.

13. Charlie2
    Medlem · Dalarna · 613 inlägg

Charlie2

Medlem
    Har ett pågående ärende just nu och som ovan skriver, kontakta ditt försäkringsbolag direkt. De vill veta om det är äkta hussvamp, för den vill du inte ha i huset. Vårt bolag står för de undersökningskostnaderna. Vi hade inte hussvamp, men dock en annan svampodling med allehanda olika latinska namn. Då backar försäkringsbolaget och nu tvistar vi med besiktningsföretaget som även hos oss bedömde krypgrunden u a. Det var 2013 och svampodlingen vi har är ca 15 år gammal...
    Lycka till!

14. T
    Medlem · 3 inlägg

Timmerhuset18

Medlem
    Tack för lite blandade tankar. Kommer ta detta med en besiktningsman eftersom det inte verkar vara helt självklart. Ska uppdatera er !

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.