När vi flyttade in i vår bostadsrätt såg det ut så här i duschkabinen. Möglet på silikonen längs väggen är väl egentligen inte det vi stör oss mest på, det tror vi att vi kan få bort. Däremot ser det väldigt äckligt ut med det svarta som är runt rörgenomföringen i duschkabinen, se tredje bilden.
Är det någon som vet vad det är för någonting? Ska de se ut såhär eller kan jag göra någonting åt det?
Om det inte går att få bort möglet, är enda lösningen att ta bort silikonet och lägga på nytt?
Jag hade liknande problem, dock i mindre skala. Bästa vad jag anser är att ta bort gamla silikonet och placera dit ny.
Kör rengöringsmedel som tar bort fett innan du fogar nytt så att silikonen fäster.
Ja det där är mögel, annars är de små svarta prickarna på silikon inte mögel.
silikonet innehåller en form av bakterier som jobbar mot mögel och det man ser är faktiskt avföring från dessa, bara att torka av. de äter upp våra hudrester m.m. som hamnar där. åtminstånde om jag ska tro leverantören av silikon på jobbet, och krasst, det är hans jobb.
Det aktiva antimögelmedlet i silikon (för badrum t.ex. I kök bör man ha annan sort pga kontakt med livsmedel) har en begränsad livslängd. Det är alltså läge att byta fogarna när det ser ut som på bilderna.
Kurtson har säkert rätt i att man ersatt med något biologiskt istället för det gift som man använt tidigare. Jag har inte uppdaterat mina kunskaper inom området på några år.
För att väcka liv i en gammal tråd. Nu är vi trötta på att tvätta de gamla fogarna och ska ta bort dem och sätta dit nytt.
Hur tar vi bort:
- gammal silikon (den smala vita mögelangripna på bilden)
- mjukfogen eller vad det svarta tjocka kletiga kallas. Det som bl.a. är på rören.
- silikonet som löper längs duschkabinen på golvet
Vad ska detta sedan ersättas med? Länka gärna till produkter!
Skrapa bort silokonet och möglet eller tvätta. Använd silikon med ättika i. Luktar som fan. Våra plattsättare använder sånt. Finja heter märket vet jag. Ättikan har nån antimögel funktion.
Okej, tack för tipset. Ska fråga på bygghandeln om de har något liknande.
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop.
Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget.
Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt.
Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.