Byggahus.se

Mögel/bakteriers tllväxt

1. U
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Har sett att dessa frågor kommer upp ofta på forumet.
    Arbetar med detta och har mycket kontakt med ett mikrobiologiskt lab. Så utifrån min egen erfarenhet och labbets åsikter tänkte jag berätta lite.
    *Mögeltillväxt börjar vid en Rf på 70% bakterier börjar något tidigare. Röta 92%
    *Vid en mögel/bakt skada räcker det inte att torka ut eller kemiskt behandla skadan. Det finns många som utlovar att just deras medel gör underverk. Tyvärr har jag vart på så många ställen där enbart deras preparat använts (och de är dyra) och lukten kvarstår eller återkommer efter ca 3mån. Summan av kardemumman blir att först betala för en kemisk behandling och när detta visar sig inte fungera så tillkommer även sanerings åtgärder.
    *När mögel inte får den fukt som är optimal kan det börja lukta mera pga att organismerna är döende.
    *Att enbart döda möglet räcker inte "lik luktar" och sjukahus symptom som beror på möglet kvarstår.
    *Enbart fuktmätning visar inte om det finns en mögelskada. Fuktmätaren mäter enbart dagens fukt och kan inte veta hur det var för 3månader sedan.

2. U
    Medlem Nivå 1

Re: Mögel/bakteriers tllväxt

Vill bara kompletera lite till eftersom jag fått mail och sett på forumet att många tror att räddningen är en luft avfuktare. Innan en luftavfuktare sätts in sök du upp info om Rh, fuktkvot, vent, temp så ni har bakgrunds fakta den dagen ni är för att inhandla avfuktaren. Det finns för många exempel där situationen förvärrats för man inte tänkt.

Ulrika

3. P
    Medlem Nivå 5

Efter att ha läst ditt inlägg så får jag uppfattningen att en vind med en RH över 70 % är en potentiell grogrund för mögel. Är det rätt uppfattat ?

4. U
    Medlem Nivå 1

Det är helt klart en förhöjd risk med värden över 70%

5. P
    Medlem Nivå 5

Nästa fråga blir då vilka vindar som inte har en RH över 70 % när luftfuktigheten utomhus är 100 % ?

6. K
    Husägare · Nivå 7

Så länge du inte har något fukttilskott på vinden, inte för kraftig ventilation, och inte kraftig isolering så går det att ligga under 70% merparten av året.

7. U
    Medlem Nivå 1

Och äldre hus har oftast en storstensstock som värmer upp vinden.

8. P
    Medlem Nivå 5

Fuktillskott ? Om du menar luftläckage genom konvektionen underifrån så skall man givetvis inte ha detta.

Ventilation ? En kallvind står ju på ett eller annat sätt i direktkontakt med atmosfären utanför huset oavsett om ventilationen är "kraftig" eller ej. Ventilation rekommenderas allmänt som lösning på "problem" på vinden.

Isolering ? Det enda sättet att tillse att minska RH på uteluften som kommer in på vinden är att höja temperaturen på luften. Men isolering måste vi och andra sidan ha. Bjälklagsisolering är ju den isoleringsformen rekommenderas som tillägg till befintliga hus, under förutsättning att man har en fungerande luftspärr som förhindrar konvektionen.

9. P
    Medlem Nivå 5

Men alla hus som inte är "äldre" är således utsatta för detta problem ? Är det så du menar ?

10. U
    Medlem Nivå 1

Nej absolut inte alla, men många hus som tilläggsisoleras. Det är ju inte bara att konvektionen stoppas utan när vinden tilläggsisoleras blir vinden kallare vilket kan vara ett problem. Påminner om sommareffekten i krypgrunder.

11. K
    Husägare · Nivå 7

Ja med fukttillskott menar jag fukt som tillkommer inifrån.

Att ventilation rekommenderas som allmänlösning på fuktproblem på vind kan jag inte förstå, är i många fall fel. Det som händer med ökad ventilation är ju att du sänker tempen ännu mer på vinden. Har du inget fukttillskott så behövs inte någon kraftig ventilation.

Visst är det bra med isolering men det kräver som du skriver att du har en väl fungerande diff. spärr och att huset är tätt i. Att tilläggsisolera vinden kan ge problem, att energi rådgivare ger detta som en själklar lösning tycker jag är synd. Får ju hoppas att de är medvetna om riskerna.

12. P
    Medlem Nivå 5

Fukttillskott inifrån är förödande i alla sammanhang. Här är vi helt överens.

Kraftig ventilation på en frisk vind krävs givetvis inte och har aldrig påståtts. Men faktum kvarstår att vinden står i kontakt med utomhusatmosfären och får ett likartat klimat som denna har.

För att minska energiberoendet måste vi ha bra isolering.

Jag hävdar att man måste kunna ha en frisk vind utan att ge avkall på isoleringsbehovet.

13. K
    Husägare · Nivå 7

Klart vi ska ha isolering på vinden, dock inte så kraftig att vinden får samma temp.som uteluften (detta innebär ju att du kan ha rejält med isolering så länge som huset är tätt.) . Som du själv skriver, högre temp krävs för en lägre RH på vinden än ute.

Det är också därför det är dåligt att försöka ventilera bort fukt från vinden med kall fuktig uteluft.

Visst kommer säkerligen RH att ibland överstiga 70%, som tur är trivs ju inte mögel/bakterier så bra i minusgrader vilket hämmar tillväxten.

14. P
    Medlem Nivå 10

nja..

Så om man har en kåk som inte har någon Diffspärr så rekomenderar ni alltså att man inte tilläggsisolerar överhuvudtaget.!!?

då kommer ni säga att: Jo om man sätter dit plast

Då kommer jag svar vart ska plasten?

Då kommer ni svara under isoleringen!

Jo men vart? ta bort isoleringen o lägga plast? eller ska innertaket bort o läggas plast där.. ?

Borde då vara under innetaket, dock så kommer problemet att det inte blir tätt (inneväggarna blir ju inte täta mot taket). läger man plasten direkt under isoleringen så kommer ju fukten att stanna under plasten o då får (risken ökar) vi möggel problem.. moment 22??

Nu på senare tid har det kommit smygande en gansla ny produkt..

http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf

Vad tror ni om den? borde inte det vara klockrent? extra isolering, ändå höjer man värmen på vinden..! låter vettigt tycker iallafall jag..

Själv tycker jag att det är surt att jag inte såg detta tidigare.. la nytt tak i våras/sommras.. :-[

15. P
    Medlem Nivå 5

Vitsen med plasten är att förhindra att luft stiger upp i den kalla vinden och där kondenserar (övergår till vatten). Den läggs under isoleringen och luften stannar på så sätt i den "varma" delen och kondensation sker således aldrig.

Att få till denna lufttätning i efterhand är nog lite besvärligt.

Att få en varmare vind med utanpåliggande cellplast är ju klart intressant. Cellplast är överhuvudtaget ett intressant material eftersom det är tämligen vindtätt, isolerar bra och är okänsligt för fukt.