Byggahus.se
Hej
Har sett att dessa frågor kommer upp ofta på forumet.
Arbetar med detta och har mycket kontakt med ett mikrobiologiskt lab. Så utifrån min egen erfarenhet och labbets åsikter tänkte jag berätta lite.
*Mögeltillväxt börjar vid en Rf på 70% bakterier börjar något tidigare. Röta 92%
*Vid en mögel/bakt skada räcker det inte att torka ut eller kemiskt behandla skadan. Det finns många som utlovar att just deras medel gör underverk. Tyvärr har jag vart på så många ställen där enbart deras preparat använts (och de är dyra) och lukten kvarstår eller återkommer efter ca 3mån. Summan av kardemumman blir att först betala för en kemisk behandling och när detta visar sig inte fungera så tillkommer även sanerings åtgärder.
*När mögel inte får den fukt som är optimal kan det börja lukta mera pga att organismerna är döende.
*Att enbart döda möglet räcker inte "lik luktar" och sjukahus symptom som beror på möglet kvarstår.
*Enbart fuktmätning visar inte om det finns en mögelskada. Fuktmätaren mäter enbart dagens fukt och kan inte veta hur det var för 3månader sedan.

Så, vad gör då du och ditt företag istället, för att allt ska bli optimalt och dina kunder ska få bort alla "skelett ur garderoben" ???

//Christina.

Svar till Christina:
Jag kan tyvärr inte helt gå in på vad jag gör pga att det kan anses som reklam. De åtgärder man använder sig av är helt olika beroende på skadans lokalisering. Som du antagligen förstår så åtgärdas inte en vind på samma sett som en skadad platta. Har du själv problem så kan du skriva till mig personligen så kan jag försöka hjälpa dig.

--------------------------------------------------------------------------------
Vill bara kompletera lite till eftersom jag fått mail och sett på forumet att många tror att räddningen är en luft avfuktare. Innan en luftavfuktare sätts in sök du upp info om Rh, fuktkvot, vent, temp så ni har bakgrunds fakta den dagen ni är för att inhandla avfuktaren. Det finns för många exempel där situationen förvärrats för man inte tänkt.

Ulrika

ulliserik skrev:
Det finns för många exempel där situationen förvärrats för man inte tänkt.
Du får gärna bjuda på ett par exempel som visar att luftavfuktare inte har fungerat.

Där var en artikel i tidningen sydsvenskan för någon månad sedan om ett hus i Trelleborg där anticimex installerat (och lovat resultat...) där det inte fungerade.

Dock kan jag tyvärr inte hitta artikeln på sydsvenskans hemsida

Kan tyvärr inte ge specifika exempel, men jag har vart i grunder där avfuktaren går och man har vent. hålen öppna. Effekten blir då felaktig.

ulrika

ulliserik skrev:
Kan tyvärr inte ge specifika exempel, men jag har vart i grunder där avfuktaren går och man har vent. hålen öppna. Effekten blir då felaktig.

ulrika

Det förstår jag men känner du till något exempel på att det blivit problem efter en korrekt installation av avfuktare och korrekt inställning och användning av densamma?

Man ska väl inte avstå från att använda en viss teknik för att det råkar ha funnits ett par klåpare som använt tekniken på fel sätt tidigare.

De ställen det blivit fel är när man redan har en skada i trossbotten och gör som du skrivit. Skadan förvärras inte, men lukten som tidigare inte kännts kan bli påtagligt mer.
Jag personligen tycker inte en luftavfuktare är det optimala om du inte känner till de parametrar som styr fukt (Rh, fuktkvot, temp,fuktvandring, dränering och ventilation mm). Skulle kanske även satsa på en varmare grund som alltid är varm.
Det är inte bara klåpare som gör fel finns även de som säger sig vara bra som gör missar. (se tidigare inlägg TN) Så som jag tidigare skrivit, bra att ha så mycket info själv för att kunna ställa frågor ang detta.

ulliserik skrev:
Det är inte bara klåpare som gör fel finns även de som säger sig vara bra som gör missar.
Folk som påstår sig vara bra men gör fel brukar jag kalla för klåpare. Sen kan ju förstås alla begå misstag...

Hur som helst. Om man åtgärdar eventuell fuktskada, drastiskt minskar tillförseln av ny fukt (täpper igen ventilation) och ser till att avfuktaren startar vid rätt fuktnivå så är det väl en hyfsat bra metod?

Visst om du åtgärdar fuktskadan är en sak, men hur vet du om fuktskadan orsakat mögel/bakterie tillväxt som ligger över det normala?

Krypgrund vet du säkert anses som riskkonstruktion. Är det en ny grund du menar eller ska avfuktaren ställas in i en äldre grund?

ulliserik skrev:
Visst om du åtgärdar fuktskadan är en sak, men hur vet du om fuktskadan orsakat mögel/bakterie tillväxt som ligger över det normala?

Krypgrund vet du säkert anses som riskkonstruktion. Är det en ny grund du menar eller ska avfuktaren ställas in i en äldre grund?
Kraftig mögelpåväxt eller röta kan nog de flesta känna igen. Annars får man väl ta hjälp av något proffs som kan avgöra hur kraftig skadan är.

Jag tänker både på nya och på gamla grunder.

Visst kan man känna igen mögel OM det syns, men en större del av mögelskadorna finns dolda i konstruktionen.

Jag personligen har bara sett skador när man använt en avfuktare i de äldre grunderna. Just pga det jag tidigare skrev. Vad det gäller nya grunder med avfuktare
så fungerar det säkert, men det jag är skeptisk till är att grunden alltid är kall och att de är riskkonstruktioner. Och många vet inte hur grunden bör se ut för att en avfuktare ska vara bra. Många vill stoppa fuktvandring från marken och lägger ut plast över hela, vilket kan bli förödande. Finns många fel som kan göras innan allt fungerar optimalt.
Hmm låter som jag vill sälja betong till platta. Så är dock icke fallet. Har sett många nya plattor som fungerar helt utmärkt och för många krypgrunder med skador så jag är ingen förespråkare för krypgunder i allmänhet.

Ulrika

509A3C3B-C3A6-4F61-BCFC-DDBFE15F7E81.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hejsan
Jag letar efter någon som arbetar med/har erfarenhet av mögel och sjuka hus.
Har själv skickat efter prov för att kunna få DNA-analys på mögelförekomst utifrån topsprov i damm.
Analysen visade på mycket hög förekomst, och nu söker jag hjälp för att kunna sätta mig in i ämnet.
Bor i hyresrätt och fuktmätning visade inte på någon fukt.
Finns ulliserik aktiv i forumet? Skulle uppskatta om jag kunde få kontakt.

BirgitS
M miawik skrev:
Finns ulliserik aktiv i forumet?
Inget inlägg från det kontot sedan år 2005.

• Gilla
miawik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.