Byggahus.se

Möblera nytt badrum 3 m2 tips/ideer?

758 läst  22 svar

1. H
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Jag ska göra om mitt badrum på knappt tre kvadrat. Jag bifogar lite ritningar på hur det ser ut idag och en på hur jag har tänkt hittills.
    Det är matta i dagsläget.

Det som jag stör mig mest på idag är att varje gång jag går in så känns handfatet ivägen.
    Likaså är duchdörrarna gamla och åker ut i utfällt läge. (Fanns bara duschkabin i programmet som syns på ritningen)
    Det blir även blött i hela badrummet efter en dusch.

Jag vill göra om det så jag får ett bra flyt i badrummet och inget man stör sig på. Jag vill inte missa något litet som jag kanske inte tänkt på just nu.

Jag vill även ha ett badkar. För att slippa ett draperi har jag funderar på en glasdörr/vägg vid badkaret.

Jag tror det kommer att bli kakel och klinker men då vill jag även ha vattenburen golvvärme.
    Då spar jag lite yta där elementet sitter.
    Jag vill ha det ljust och fräscht men är inte riktigt säker på vad jag vill ha för färger. Det lutar åt vitt blankt kakel och ev svart blankt klinker.

Jag var först inne på väggtoa också men har insett att de tar minst lika stor plats som en vanlig originell.

Sista bilden är hur jag disponerar ytan bäst vad jag har kommit fram till.

Har ni några tips/idéer eller synpunkter?
    Hur skulle ni göra?
    Är det något jag har missat/tänkt fel?

Mvh

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Vill du hålla nere kostnaderna så behåll placeringen av toaletten.

3. H
    Medlem Nivå 3
    Avloppen är gamla och kommer bytas ut. Så den kostnaden kommer jag tyvärr inte ifrån.

Mvh

4. B
    Medlem · Nivå 17
    Du tror inte det blir väl trångt mellan toalett och handfat i det understa förslaget?
    Det finns ju handfat som inte är så djupa.

5. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Vad är det för typ av kåk?
    Villa eller flerfamiljshus?
    Är det bjälklag (trä eller betong) eller platta på mark?

6. H
    Medlem Nivå 3
    Bra tanke! Det är 48cm mellan toan och handfatet. Det kanske blir lite väl smalt? Då är det en standard toa och handfatet är 45cm djupt. Ska prova placera ut några kartongbitar och se hur det blir.

Mvh

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 3
    Det är en 1,1/2 plans tegelvilla från -58 med källare. Det här badrummet är på entréplanet och bjälklaget är betong där.

Mvh

• Laddar…
  8. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Kan du klistra in större del av planritningen så det är lättare att tycka till om antal och placering av dörrar?
    Sedan funderar jag på om väggen upptill är bärande eftersom den är ritad tjockare?
    Vad är det för grej till höger på vägen i de första tre bilderna?

9. B
    Medlem · Nivå 17
    Jag föreslår att du behåller handfatet och toaletten där de är idag men flyttar dörren 20 cm neråt så att den kommer längre från handfatet för det borde ju gå bra när ett badkar är ung. 20 cm smalare än en dusch.

Ha inte helsvart klinker utan välj mörkgrå i stället så syns inte kalkfläckar så tydligt.

Jag tror det är ett element för det finns också vid fönstret i rummet till höger.

10. H
    Medlem Nivå 3

Väggen blev lite tjockare för att få innermåtten rätt. De är lika tjocka runt om i verkligheten. Den är inte bärande, javisst här kommer fler bilder som det ser ut idag, säg till om jag ska ta från en annan vinkel.

Just nu är det en 70 dörr, jag funderar på att sätta in en 80. Då går max att flytta den ca 10cm som det är idag. Annars tar den tyvärr i ytterdörren.
    Ja därför jag funderar på badkar eftersom de är 70cm. Duschen som står där idag är 80cm bred.

Jag har funderat på svart klinker med tunna vita marmor linjer, säger man så? För att få det lite mer levande och då kanske man inte tänker så mycket på kalkfläckna som uppstår?

Stämmer bra att det är element där bredvid.

Mvh

11. T
    Medlem · Nivå 15
    Vill man flytta saker i badrummet medför det alltid att nya avlopp behöver dras.
    Platta på mark -> mycket dyrt. Låt bli.
    Med källare och betongbjälklag -> enklare men fortfarande ganska jobbigt (beteongborr mm)
    Med källare och träbjälklag: -> Trevligt. Du kan göra all rördragning enkelt i källartaket.

12. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Tycker sista planlösningen ser vettig ut. Det som är ritat som en dörr gissar jag är ett fönster? Tänk på att det kommer få vatten på sig.
    Du har skrivit 161 cm i längd på rummet längs badkaret. Det är i minsta laget att få plats med att sätta kakel på väggen och ändå få in ett badkar. Skärmvägg av glas på badkaret mot handfatet blir nog bra.

13. B
    Medlem · Nivå 17
    Med en bredare dörr kommer det nog inte att kännas lika trångt mot handfatet eftersom man naturligt går mer i mitten av dörren än längs kanten.

Om du egentligen föredrar en dusch så kan man ju göra en dusch som är 70 x 100 cm.

Fast om avloppsrören är från -58 är det nog bra att byta ut dem så man inte upptäcker en läcka på dem något år efter renoveringen och då måste bryta upp hela golvet igen.

14. H
    Medlem Nivå 2
    Vi gör just nu om ett exakt lika stort badrum och har också handfatet ivägen när man går in.

Vi hittade en kommod hos K-Rauta från Svedbergs som bara var 40cm djupt. Sen handfat stående ovanpå som bara är 36cm i diameter. Det minskade djupet med 15cm jämfört med den gamla kommoden.

Vi hade också problemet att wcstolen stod vänd mot kommoden(se bifogad bild) vilket gjorde att jag som är 188cm lång inte fick plats att sitta. Det löste vi genom att stolen roteras 45 grader mot duschen. Valde en så kort toa som möjligt. Sen infällbara duschväggar så man får plats på toa när duschväggarna är infällda. Sista hörnet av rummet, där den vita hyllan står idag, blir plats för väggskåp och en toppmatad tvättmaskin. Klart om 2 veckor om allt går som det ska

15. H
    Medlem Nivå 3
    Avloppen kommer att bytas ut för att de är gamla. Dumsnålt att behålla de gamla och riskera en vattenskada.

Eftersom det här är det enda badrummet jag har så vill jag vara nöjd med hur ytan disponeras. Jag kommer att välja en standard toalett som jag kan sitta bekvämt på många år framöver.

Det jag inte gillar med att stoppa in en dusch är att jag upplever att jag får ett ”dött hörn” som jag inte kommer utnyttja till något då tycker jag det ser bättre ut med ett badkar. När huset var nytt var det halvkaklat med ett badkar på 158cm så det ska nog gå att få dit igen.

Här är lite tydligare bilder med rätt skala och storlek på möbler dock så får jag inte till glasdörren bättre än så här (till badkaret).
    De med dusch är dagens läge.
    De med badkar är hur jag tänker.

Dörren till köket är borttagen så den blir inte ett problem.