Byggahus.se

Möbeltassar - byta eller?

1. Å
    Medlem Nivå 9
    Dagens viktigaste fråga. Jag förstår att denna fråga är en som ni alla funderar på dagligen men aldrig vågar ställa, den är ju alldeles för kritisk för att ni ska våga blotta er ;) :D

Möbeltassar, sliter ni bort den gamla innan ni sätter ny eller klistrar ni på den nya ovanpå den gamla? Svara gärna med motivering!

2. P
    Medlem · Nivå 22
    Jag brukar såga av benen på lämplig höjd och så fogar jag dit nya ben som det finns bättre tassar på!:rolleyes:
    Eller så är det självklart att de gamla tassarna tas bort innan nya sättes dit, enbart för att det inte fäster så bra med de gamla kvar! Sedan är det beroende på om man har "höga" tassar eller platta, med höga tassar blir det rent estetiskt lite märkligt samt rangligt med tassarna kvar! Men det finns inget regelverk som styr det hela, lite fritt fram, varför inte vara innovativ och ta 50/50 lite vickigt kan vara kul! ^^

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 9
    Jag tar (naturligtvis) bort de gamla innan jag sätter fast de nya. IKEA har väldigt billiga möbeltassar och det finns ingen anledning att spara på dem.

4. Å
    Medlem Nivå 9
    Hur mycket möda lägger ni ned på att få bort hårt sittande, extremt nedslitna gamla tassar måste jag ju då fråga? :)

5. F
    Medlem Nivå 5
    Har nog inte råkat ut för väldigt hårt sittande gamla tassar. Själv lägger jag dock ner erforderlig och möjligen allt för mycket tid för att få ett riktigt rent och bra underlag. Men det är jag.

6. P
    Medlem · Nivå 22
    En vass täljkniv eller ett stämjärn, 2 minuter max......

• Laddar…
  7. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Jag förutsätter att ni pratar om möbeltassar för stolar och bord som inte står på mattor ...

8. Å
    Medlem Nivå 9
    Svar ja

9. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Jag har mer problem med att få dem att sitta kvar än att få bort dem, :)

Som sagt innan, ett par minuter med ett stämjärn och lite sandpapper så har jag aldrig haft problem.

10. H
    Medlem Nivå 9
    Möbeltassarna på Ikea är billiga men de är betydligt tunnare än de som finns i möbelvaruhus och tom Ica har tjockare möbeltassar än Ikea. Dessutom har de tjockare dyrare möbeltassarna bättre klister än Ikeas. De med möbeltassarna med bättre kvalitet behöver heller inte bytas så ofta. Det är min erfarenhet.

• Laddar…
  11. Å
    Medlem Nivå 9
    Det är oftast IKEAs vi använder. Tycker de vi haft på matsalsmöblerna (extremt nötta) sitter som berget. Har inga naglar kvar efter att ha slitit loss dem (tog på allvar 1-2 min/tass att fp bort helt). Tycker dock inte de är tunna, lagom tjocka skulle jag säga

12. H
    Medlem Nivå 9
    Är tassarna under på ett bord som inte flyttas ofta, ja då duger väl Ikeas möbeltassar, men är det under en soffa som är tung och måste dras fram när man skall städa eller under stolar då rekommenderar jag inte Ikeas. Men var och en gör ju som man själv tycker och vill. :D

13. H
    Medlem Nivå 9
    Är det Ikeas möbeltassar som du använt? Kunde inte låta bli :p

14. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    ...eller så är man superseriös och kontaktlimmar dit hemgjorda tassar av svinläder som håller i minst 50 år. :D

15. oobum
    Medlem Nivå 8
    Om det är så att de gamla tassarna måste bytas, så tar jag självklart bort de gamla innan jag sätter på de nya.