Hej!

Jag har i många år ofta varit inne och tittat på byggahus men jag är dessvärre en av dom som aldrig direkt bidragit till diskussionen. Det är dock många tips och jiggar härifrån som jag tagit till mig och inkorporerat i mitt eget snickrande. Så jag tänkte börja lite inställsamt med ett stort tack till alla dom som bidrar med så mycket bra som friåkare som jag tar till sig..

Till mitt inlägg nu då. Jag tänkte bygga ett modulärt hyllsystem till vardagsrummet som jag tror kan bli riktigt bra och snyggt om jag får till det.

Mina förutsättningar är att jag har möbelsnickrat i några år. Min verkstad är ett halvt enbilsgarage, dvs trångt. Jag har anpassat min utrusning därefter och gör väldigt mycket med fräs (både frihand och i bord) samt sänksåg på egengjort stort MFT-bord. Pga min avsaknad av både utrustning och kunskap för att kunna dimensionera massivt trä har jag ffa hållt mig till skivmaterial. När jag behövt något riktat och planat så har fått hjälp av olika vänliga snickerier i närheten (bor i stockholm). Men nu till projeketet till vilket ni sedan hittar förklarande bilder nedan:

Modulärt hyllsystem i trä med parallelogramformade gavlar och runda hyllbärare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss i SketchUp som visar ett MDF-hyllplan med ek rundstavar som hyllbärare och notering om frästa urtag. SketchUp-ritning av modulärt hyllsystem med gavlar och hyllplan för ett hemmasnickarprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gavlar: Paralellogram med vinklar i hörnen på cirka 70 respektive 110 grader. 15mm ek rundstav med cc 100mm som hyllplanens hyllbärare ska vila mot. Såklart lite pilligt med vinklarna men jag tänkte utnyttja de fasta vinklarna jag kan få från MFT-bordets hålsystem om ni förstår vad jag menar. Har gjort detta tidigare med fint resultat. Domino sedan för sammanfogning.

2 alternativ just nu för materailval. Alternativ 1: Furu limfogsstolpar på 38x32mm från bauhaus (länk) som jag redan har hemma. Dessa är såklart av halvbra kvalitet och lite sneda. Jag skulle i så fall lämna in dessa för hyvling innan. Ska sedan målas. Alternativ 2: Eklist på kanske 40x30mm som köps dimensionerat av bra virke från snickeri.

Hyllplan och skåp: 19mm tjocka. Troligtvis MDF som målas, ska försöka få tag på lite bättre fukttrög variant tryp medite för mindre pill med kantjävlarna. Alternativt kanske fanerad mdf med antingen kantlister av massivt trä om jag orkar alternativt fanertejp (hatar tejp).

”Hyllbärare”: Rundstav som fästs in 5-6cm in i hyllplanens sidor, placerade lite omlott på hö resp vä sida för att inte de ska krocka på gavel i mitten när det är hyllplan på samma nivå. Även dessa av ek och gärna även dessa 15mm diameter, alternativt 12mm. Tänkte fräsa urtag en 5-6mm in i dessa hyllbärare för gavlarnas rundstavar med en vanlig notfräs på kanske 16-18mm för att ha lite utrymme för spel. Jag tänkte även skjuta in hyllbärna utan limning in i alla utom de fasta hyllplanen (se nedan) så att de går att justera lite.

Övrigt: Gavlar fästas in i vägg med antingen diskreta möbelvinklar eller direkt genom gavlarna. Fasta hyllplan nere, uppe och troligen i mitten. Dessa fästa med diskret skruv genom hyllbärarna in i underliggande rundstav i gaveln. Allt synligt trä tänkt att ytbehandlas med danish oil eller hårdvaxolja, det som målas blir vitt eller kanske grågrönt. I nedan sketchupbilder så har jag inte orkat förstå hur jag ska fixa till i modellen med rundning eller fasning av kanter samt rundning av hörn på gavlar och hyllplan men detta ska också göras...

Minsa funderingar där jag även är tacksam för övriga eventuella inspel:

- Tror ni det fungerar med 15mm rundstav in sidorna på 19mm mdf hyllplan? Starkt nog? Givetvis noga med exakt borrning men det tror jag går att få till genom en bra jigg som jag fnulat på.

- Om jag använder massiva eklister till gavlarnas parallelogram som ett snickeri får hyvla upp åt mig så är jag orolig för hur dessa kommer slå sig. Gör jag detta så kommer jag vara snabb på att direkt såga upp och limma ihop dom men kanske ändå svårt att lyckas med? Jag har tänkt att mina bauhaus limträstolpar ändå borde vara stabilare..

Ha det gött!

Mark

• SketchUp-modell av en hyllplansdesign med text som beskriver 19mm tjockt MDF-hyllplan och urtag för rundstavshyllbärare.
Lite feedback.

Jag hade inte varit så orolig för massiv ek från snickeri till gavlarna. Du kommer kunna styra upp dom rätt bra med alla rundstavarna som jag antar tänkt limmas i.

Angående hyllbärarna, får du ut hyllplanen ur hyllan om det sitter utskjutande rundstavar som hyllbärare? Du borde kunna rotera ett hyllplan i cadden o se så du får ut det. Jag hade limmat "hyllbärarna", mdf vill gärna dela sig på det hållet o med lim hindrar man det från att hända.

Vad gäller själva hyllplanen hade jag kört på högtryckslaminat på mdf, tåligt, styvar upp rejält o inte så dyrt o blir helt jämnt o fint vilket kan va trixigt om man målar. Skrev en liten mina guide om detta för nåt år sen. https://www.byggahus.se/forum/threa...ntlist-o-feta-hoernradier-mini-how-to.354564/

Edit. Kör du laminat o massiva kanslister behöver du inte limma hyllbärarna.

Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Lite feedback.

Jag hade inte varit så orolig för massiv ek från snickeri till gavlarna. Du kommer kunna styra upp dom rätt bra med alla rundstavarna som jag antar tänkt limmas i.

Angående hyllbärarna, får du ut hyllplanen ur hyllan om det sitter utskjutande rundstavar som hållbärare? Du borde kunna rotera ett hyllplan i cadden o se så du får ut det. Jag hade limmat "hyllbärarna", mdf vill gärna dela sig på det hållet o med lim hindrar man det från att hända.

Vad gäller själva hyllplanen hade jag kört på högtryckslaminat på mdf, tåligt, styvar upp rejält o inte så dyrt o blir helt jämnt o fint vilket kan va trixigt om man målar. Skrev en liten mina guide om detta för nåt år sen. [länk]

Edit. Kör du laminat o massiva kanslister behöver du inte limma hyllbärarna.
Tack Ola för feedback (samt bl.a. för din domino-jigg).

Angående att kunna rotera ut hyllplanen så har jag tänkt på det. Gjort lite pythagoras satsar.. Räknat att det ska gå ink lite marginal. Modellen har dock inte de exakta måtten - där höftade jag lite..

Du har förstås också helt rätt med att ”hyllbärarna” måste limmas. Jag är även orolig avseende sprickbildning vid själva inknackandet av rundstavsbitarna i mdfen. Blir ju jävligt viktigt att staven är exakt 15mm (gärna någon tiondel mindre). Vad tror du om en 15mm rundstav in i kanten av 19mm mdf?

Snygg lamineringsguide! Ska övervägas. Ett tag funderade jag på att köpa en stor färdiglaminerad plywoodskiva och såga upp för hyllplanen men även om jag tycker att synliga plywoodkanter kan vara snyggt om man gör det bra så tänkte jag att det skulle bli lite väl mycket att ha det på alla hyllplan. I så fall snyggare med massiva kantlister.. Kanske smart att oavsett om jag köper färdig skiva eller laminerar själv att jag utgår från plywood istället för MDF med tanke på att jag tänkt härja in i sidorna..?

Kan du inte rotera i cadden så borde passare o skalenlig ritning ge bra svar.

Att limma 15mm rundstav i 19mm hade jag gjort ett test på innan jag bestämt mig, ser dock egentligen inga problem om det är limmat. Stora risken är isåfall vid borrningen, kan du fräsa det istället?

För att få bort nån tiondel från rundstavarna kan du sätta dom i borrmaskinen o slipa ner den några tiondelar med sandpapper.

Vad gäller laminat o kantlister så är det betydligt enklare att kantlista innan laminatet läggs på. Köper man färdiglaminerad skiva är det en väldigt delikat övning att få listen kant i kant med laminatet.

Plywood ger ju lite extra styrka, speciellt björkplywood, men den e väldigt dyr för tillfället. Vanlig bonnaplywood ser jag inte ofta som är plan o fin, men det finns kanske... men som sagt, laminat o massiva kantlister kommer hyllbärarna inte skapa problem även om hyllplanen är mdf.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.