Byggahus.se
Har låtit renovera badrummet med bl.a. en väggnära golvbrunn. Problemet är att väggbrunnen blivit modifierad genom att hantverkarna har klippt av ena flänsen som skulle suttit på höger sida av golvbrunnen. Detta med anledning av att man måttat fel i duschutrymmet och att flänsen som skulle ha suttit dikt an mot väggen inte nådde fram till väggkanten. Vidare så ligger inte flänsen på vänster sida dikt an mot väggen heller.

Hantverkaren säger att montering och installation är i enlighet med monteringsanvisning och således godkänt enligt konstens alla regler. Detta därför att det finns golvbrunnar från samma tillverkare som saknar fläns på sidan. Samtidigt säger besiktningsmannen att då golvbrunnen har blivit modifierad gäller inte certifieringen och att jag därmed kan glömma att försäkringsbolaget skulle ersätta en eventuell skada som kan hänföras till golvbrunnen.

Min fråga är således vad ni anser om situationen? Tror ni försäkringsbolaget skulle ersätta en eventuell vattenskada eller skulle de ducka ansvar genom att hänvisa till den modifierade golvbrunnen?

IMG_2397.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2405.jpeg
Skapa konto
IMG_2400.jpeg
Skapa konto
IMG_2373.jpeg
Skapa konto
IMG_2425.jpeg
Skapa konto
IMG_2398.jpeg
Skapa konto
IMG_2403.jpeg
Skapa konto
IMG_2399.jpeg
Skapa konto

Om där finns brunn utan fläns skulle de nog använt den istället. Jag TROR att din besiktningsman kan ha rätt då de modifierat en brunn.

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Felmonterad. Och kapad. Går säkert att få bra men det ska man inte chansa på! Gör om, gör rätt

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tittade på bilder från tillverkaren. Brunnen som saknar fläns på sidan har en mycket större plan yta där än vad som finns på din brunn. Det är den ytan som tätskiktet skall limmas mot, du får inte tillräcklig anliggningsyta. Det är med tvekan tänkbart att det kan bli tätt, men det finns inte på kartan att det skulle bli ett godkänt tätskikt.

Glipan på vänstersidan ser ju inte heller vettig ut. Där kanske det kan bli OK, om man spacklar ut väggen så glipan försvinner. Kan inet tänka moig att dte skulle vara OK att folien skall sakna stöd på en så stor yta.

Gör om, gör rätt!

Det är nog läge att hålla järnkoll på de hantverkarna, kan de misslyckas med en så central punkt som tätskikt mot golvbrunn, så kan vad som helst bli fel.

• Gilla
Thyro89 och 2 till
  • Laddar…
Det ser dessutom ut som de har monterat tätskiktet fel på bilden där man ser Mapei folie. Enligt Mapei monteringsanvisning, skall den monteras med överlapp mot brunnsflänsen. Här har man monterat den ned till brunnsflänsen och förhoppningsvis tänkt lägga en tätremsa ned på flänsen. Det är inte godkänt i Sverige. I Sverige skall tätskiktstillverkarens anvsiningar följas.

Vad är det för grå massa vi ser på golvet? är det mer spackel, eller är det ett rollat tätskikt?

I Mapei anvisningar framgår dessutom att flänsen måste ligga i nivå med underlaget, både på vägg och golv.

Inte många rätt här.

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Precis som ovan skriver så är ytan bredare på den med bara fläns på ena sidan (har en sådan själv). Det där kommer bli väldigt svår att få tätt på ett OK sätt. En så dyr golvbrunn bör man montera på rätt sätt och inte klippa sönder. Att hantverkarna har gjort så får mig att undra hur resten ser ut...

Även vänstersidan ser inte bra ut.

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ser dessutom ut som de har monterat tätskiktet fel på bilden där man ser Mapei folie. Enligt Mapei monteringsanvisning, skall den monteras med överlapp mot brunnsflänsen. Här har man monterat den ned till brunnsflänsen och förhoppningsvis tänkt lägga en tätremsa ned på flänsen. Det är inte godkänt i Sverige. I Sverige skall tätskiktstillverkarens anvsiningar följas.

Vad är det för grå massa vi ser på golvet? är det mer spackel, eller är det ett rollat tätskikt?

I Mapei anvisningar framgår dessutom att flänsen måste ligga i nivå med underlaget, både på vägg och golv.

Inte många rätt här.
Stort tack för det utförliga svaret!
Den grå massan är spackel. Det är efter handspacklingen för att få till fallet.

Tog tyvärr inte några bilder på nästa steg där tätskiktet färdigställdes pga att tätskiktet på golvet då var ”kletigt” och ej möjligt att gå på.

Men för att summera saken så är det alltså högst tveksamt att monteringen av brunnen, så som den framgår av bilderna, är möjlig att ”rädda” och få till på ett godkänt vis. Har jag förstått saken rätt då?

S Stoikern skrev:
Stort tack för det utförliga svaret!
Den grå massan är spackel. Det är efter handspacklingen för att få till fallet.

Tog tyvärr inte några bilder på nästa steg där tätskiktet färdigställdes pga att tätskiktet på golvet då var ”kletigt” och ej möjligt att gå på.

Men för att summera saken så är det alltså högst tveksamt att monteringen av brunnen, så som den framgår av bilderna, är möjlig att ”rädda” och få till på ett godkänt vis. Har jag förstått saken rätt då?
Ja.

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
Inte för att det har med sakfrågan att göra, men vad är det där för någon låda i duschen?
Screenshot_20200506_220436.jpg
Skapa konto

G ekaa88 skrev:
Inte för att det har med sakfrågan att göra, men vad är det där för någon låda i duschen?
[bild]
Det är en säker vatten box för inbyggnadsdusch.

S Stoikern skrev:
tätskiktet på golvet då var ”kletigt” och ej möjligt att gå på.
Men vad var det för system? Det skall vara en folie/duk som limmas, det är inte kletigt.

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
De skulle ju bytt armaturen till en modell med bara bakre fläns mot vägg istället så hade det varit ok.
Detta har jag väldigt svårt att tro blir godkänt.
Dessutom kan man ju undra hur fan de får till både tätskikt och plattor i vänstra hörnet när den inte ligger dikt an mot väggen.

:sick::thumbdown:

• Gilla
Thyro89 och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
De skulle ju bytt armaturen till en modell med bara bakre fläns mot vägg istället så hade det varit ok.
Detta har jag väldigt svårt att tro blir godkänt.
Dessutom kan man ju undra hur fan de får till både tätskikt och plattor i vänstra hörnet när den inte ligger dikt an mot väggen.

:sick::thumbdown:
Jag tror det krävs flänsar på båda gavlarna för att klara monteringsanvisningen när man sätter den i nisch på detta sättet. Jag har rätt svårt att se hur man skulle få till innerhörnen annars.

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
F falkn skrev:
Jag tror det krävs flänsar på båda gavlarna för att klara monteringsanvisningen när man sätter den i nisch på detta sättet. Jag har rätt svårt att se hur man skulle få till innerhörnen annars.
Jag har själv en sådan med bara bakre fläns då man inte alltid kan anpassa nischen efter de fasta måtten på de med sidoflänsar.
Dock har jag 10cm på vardera sida brunnen till respektive hörna så det blir ju typ som att den sitter mitt på en vägg vilket de ju är avsedda för.
Vet dock inte om de har något minimimått på avståndet mot hörnorna.

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har själv en sådan med bara bakre fläns då man inte alltid kan anpassa nischen efter de fasta måtten på de med sidoflänsar.
Dock har jag 10cm på vardera sida brunnen till respektive hörna så det blir ju typ som att den sitter mitt på en vägg vilket de ju är avsedda för.
Vet dock inte om de har något minimimått på avståndet mot hörnorna.
Då är det ju en annan sak och såklart OK. Problemet med att sätta den i nisch dikt an sidorna utan flänsar på gavlarna blir att du behöver sätta hörnmanschetter för att få hörnen täta. Anläggningsytan på brunnen blir ju väldigt liten så det känns tveksamt och man kommer ju få klippa bort majoriteten av manschetten.

Oavsett bör ju ett badrum med denna typen av brunn anpassas efter brunnen måttmässigt, inte tvärtom. I fallet ovan hade man kanske kunnat klara sig om man hade monterat brunnen korrekt till vänster och inte klippt av mer än att det stötte mot kanten på högersidan. Dock är det rätt uppenbart att de som gör detta badrummet inte riktigt vet vad de håller på med.

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.