Är det någon som har erfarenhet av att modifiera (ta bort) kallstart på en blandare? Eller vet mer i detalj hur kallstart fungerar rent tekniskt?
Letar ny blandare till badrummet, och vill absolut inte ha kallstart. Tapwell verkar fortfarande sälja blandare utan detta otyg, men hittade ingen snygg där.
Svedbergs har svarat att det går att bli av med kallstart genom mekanisk åverkan på insatsen, jag tolkade det som någon plast/metalldel som kunde brytas/filas bort för att lösa problemet (garantin såklart ej längre giltig, vilket är ok för mig).
Det jag egentligen vill ha är en kran från Damixa, och dom har svarat att det inte går att åtgärda deras blandare. Är det sant? Är det inte typ samma grunddesign i alla blandare, och om man kan modda en Svedbergs-insats, kan man då inte modda en Damixa-insats?
Letar ny blandare till badrummet, och vill absolut inte ha kallstart. Tapwell verkar fortfarande sälja blandare utan detta otyg, men hittade ingen snygg där.
Svedbergs har svarat att det går att bli av med kallstart genom mekanisk åverkan på insatsen, jag tolkade det som någon plast/metalldel som kunde brytas/filas bort för att lösa problemet (garantin såklart ej längre giltig, vilket är ok för mig).
Det jag egentligen vill ha är en kran från Damixa, och dom har svarat att det inte går att åtgärda deras blandare. Är det sant? Är det inte typ samma grunddesign i alla blandare, och om man kan modda en Svedbergs-insats, kan man då inte modda en Damixa-insats?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Vad innebär kallstart på en blandare?
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Men det är ju bara att dra spaken mer till vänster, man lär sig efter ett tag att lagom är mer åt typ 7 halv 8.
En fullkommligt idiotlösning hur det nu skulle kunna spara på varmvatten.
Det ska finnas gamla hederiga insatser som är röda mot de nya som är ekologiskt gröna.
Protte
En fullkommligt idiotlösning hur det nu skulle kunna spara på varmvatten.
Det ska finnas gamla hederiga insatser som är röda mot de nya som är ekologiskt gröna.
Protte
Skulle precis tipsa om tapwell som vi valde just av den anledningen, men då var det ju inte lönt om ingen matchade.
Vi hade det i förra huset och det var fruktansvärt frustrerande eftersom det tog lång tid att få varmvatten och kranen fjädrade tillbaka till ljummet så ville man ha varmvatten samma dag fick man stå och hålla kranen hela vägen till varma sidan.
Fjädringen är kanske inte riktigt samma funktion, men värdelöst att kranen ska bestämma vad man får använda för vatten.
Vi hade det i förra huset och det var fruktansvärt frustrerande eftersom det tog lång tid att få varmvatten och kranen fjädrade tillbaka till ljummet så ville man ha varmvatten samma dag fick man stå och hålla kranen hela vägen till varma sidan.
Fjädringen är kanske inte riktigt samma funktion, men värdelöst att kranen ska bestämma vad man får använda för vatten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Fjädringen kanske våra att ta bort, sonen hittade en skruv i sin blandare.
Protte
Protte
Det är bara FM Matsson som har det, och bara på vissa av deras köksblandare tror jag. Och det är alltså inte för att dom egentligen vill det, bara att ett gammalt art no på insats råkar passa i vissa av deras nyare kranar. Men ändå, grattis till dom där det passar!prototypen skrev:
Fjädring har jag inte varit med om på dom kranar jag tittat på, inte i sidled i alla fall,utan då har det varit i flödesriktningen (brukar heta typ Eco-flow eller liknande). Och där kan jag acceptera det, har det på min gamla. Dessutom är det som sagt var en fjäder, så den borde man kunna få bort.e02jr skrev:
Men mitten på en kran, 50/50 mellan varmt och kallt ändläge, bör ge 50% blandning på varmt och kallt! Andra kan vilja ha det på annat sätt, men så vill jag ha det, och det tycker jag att jag borde få bestämma! Men jag vill ju inte behöva välja på en snygg kran, eller en fungerande, så det kliar i fingrarna att försöka modda. Men en ny kran kostar rätt mycket att beställa för att testa med, och upptäcka att det inte gick, och kranen går inte längre att returnera för att man har haft sönder den.
En uppdatering som kanske kan hjälpa någon annan.
Efter ett långt detektivarbete och jämförande av olika produktnummer så fick jag fram att keramikinsatsen Damixa 03221 (som ingår i blandarna Pine, Bell, Silhouet och Clover) med kallstart är samma som Mora 708301 som finns som reservdel till deras gamla Inxx serie, utan kallstart! Både Mora och Damixa ingår i FM Mattson Group. Mora insatsen finns t.o.m. som lagervara på Hornbach, 199kr, bara att svänga förbi och köpa!
Det skiljer något på själva vipparmen på insatsen, men den enda skillnaden som påverkar är att Mora är ca 2mm kortare. Det gör att toppen på blandaren, den del man vrider, hamnar 2mm för lågt, eftersom den ska bottna mot vipparmen. Men det finns ett gängat M4 hål på toppen av vipparmen, så jag skruvade bara dit en skruv med rätt höjd på skallen. Sen är det plug-and-play!
Tada! Nu har jag en ny Damixa blandare, utan kallstart!
Varför Damixa själva mörkar denna enkla lösning på ett kundproblem är för mig obegripligt. Men det kanske är en affärsstrategi, att inte vilja sälja några produkter... Kunder är ju mest till besvär i alla fall!
Efter ett långt detektivarbete och jämförande av olika produktnummer så fick jag fram att keramikinsatsen Damixa 03221 (som ingår i blandarna Pine, Bell, Silhouet och Clover) med kallstart är samma som Mora 708301 som finns som reservdel till deras gamla Inxx serie, utan kallstart! Både Mora och Damixa ingår i FM Mattson Group. Mora insatsen finns t.o.m. som lagervara på Hornbach, 199kr, bara att svänga förbi och köpa!
Det skiljer något på själva vipparmen på insatsen, men den enda skillnaden som påverkar är att Mora är ca 2mm kortare. Det gör att toppen på blandaren, den del man vrider, hamnar 2mm för lågt, eftersom den ska bottna mot vipparmen. Men det finns ett gängat M4 hål på toppen av vipparmen, så jag skruvade bara dit en skruv med rätt höjd på skallen. Sen är det plug-and-play!
Tada! Nu har jag en ny Damixa blandare, utan kallstart!
Varför Damixa själva mörkar denna enkla lösning på ett kundproblem är för mig obegripligt. Men det kanske är en affärsstrategi, att inte vilja sälja några produkter... Kunder är ju mest till besvär i alla fall!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara