Byggahus.se
Hej!

Vi har bestämt oss för att behålla vårt hus el-uppvärmt i huvudsak, men skulle vilja modernisera och komplettera det. Jag tänker mig följande. Något jag missat? Några tips på bra system?

• Temperaturen i huset ska kontrolleras på ett ställe, eventuellt ett per våningsplan.
  • Vi har inte separata trådar för el (eller signal) till varje radiator, så varje radiator måste ha eget relä och det måste styras trådlöst.
  • Max en sensor per rum, absolut inte en sensor per radiator som vi har idag.
  • Regleringen ska kunna styras över tiden så att man kan ha en lägre temperatur nät det är natt.

Vi har ju tänkt att komplettera med en luftvärmepump, med det är en annan historia. ☺

Redigerat:
Cliffhanger?

Med vänlig hälsning, fremax

Ja, forumet är ju värdelöst när man är på mobil, enter i rubrik=skicka... ��

Vad har du för radiatorer, 230 el 400 v ?? Hur gamla är dom ??

Vid 400 volt finns ju oftast nolla framdragen, och det är den man använder för central styrning av nattsänkning, nollan behövs ju inte för att driva radiatorerna.

Jag hade så på mina radiatorer jag monterade 1992.

Jaha, där ser man!

Tror det är 400 V, blev dock lite fundersam då den radiatorn jag tittade på hade nollan samt 2 av 3 faser dragna vidare (vet ej var) men en av faserna slutade här. Se bild.

Så via nollan kan man styra börvärdet? Kan man fortfarande förmedla är-värdet från en gemansam sensor per rum?

14293870010960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Jag tänkte ta tag i det här projektet igen.

Jag vill alltså göra något så enkelt som att styra husets temperatur centralt för att ställa temperaturen på bara ett ställe och kunna ha lite styrning beroende på tid. Och så vill jag ha en sensor i (ungefär) varje rum och inte i varje radiatorer.

Vi har nog 3-fas med nolla till varje radiator, men jag fungerar ändå på att köra trådlöst för att lättare kunna integrera det.

Vad finns det för system eller produkt-serier att kika närmare på?

jag har nu skrivit om uppvärmd golvlist under värme allmänt; kanske någonting för dig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.