Sitter och ritar på en liten till byggnad till vårat enplans radhus.
Skall bygga igen en atrium gård mitt i huset. Så det kommer att bli som ett lågt Attefallshus mitt på mitt tak. Runt hela tillbyggnaden skall det gå 50 cm höga fönster.
Jag funderar på att inte ha något utstickande tak på tillbyggnaden. Utan ha en plåt som viks över och sen kommer fasaden. se bild1 och 2
Det jag undrar är en bra lösning. Om det finns några risker med att bygga på detta sätt.
Hur får man till konstruktionen. Någon som har några erfarenheter av detta?
Bild på liknande tillbyggnad:
Bild 1:
Bild på hus med den tänkta övergången mellan tak och vägg.
Bild 2:
Skall bygga igen en atrium gård mitt i huset. Så det kommer att bli som ett lågt Attefallshus mitt på mitt tak. Runt hela tillbyggnaden skall det gå 50 cm höga fönster.
Jag funderar på att inte ha något utstickande tak på tillbyggnaden. Utan ha en plåt som viks över och sen kommer fasaden. se bild1 och 2
Det jag undrar är en bra lösning. Om det finns några risker med att bygga på detta sätt.
Hur får man till konstruktionen. Någon som har några erfarenheter av detta?
Bild på liknande tillbyggnad:
Bild 1:
Bild på hus med den tänkta övergången mellan tak och vägg.
Bild 2:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
När det var bomässa i Hammarby sjöstad för drygt 10 år sen så anordnades det rundvandringar med ledare som hade varit inblandad i projektet och jag gick på en med en projektansvarig från ett av allmännyttans hyresbolag. Hon berättade att arkitekterna ville att deras hus skulle byggas utan takfot, dvs modernt och som de flesta husen byggdes, men att de vägrade eftersom de skulle ha underhållsansvaret och inte ville få ökade underhållskostnader senare pga större fasadproblem. Det var förstås något som byggfirmorna som sålde till bostadsrättsföreningar struntade helt i och därför var allmännyttans hus de enda husen i området som hade takfot.
Tack BirgitS! Takfot var ordet jag letade efter.
Nu har jag googlat runt lite. Verkar ha diskuterats lite här på forumet. Dock förstår jag det som att det är branta tak som drar nytta av takfot. Enligt: https://www.byggahus.se/bloggar/marleneskilsson/3136-drfr-har-vi-utskjutande-takfot.html
Någon som har erfarenhet av takfot på flacka tak?
Nu har jag googlat runt lite. Verkar ha diskuterats lite här på forumet. Dock förstår jag det som att det är branta tak som drar nytta av takfot. Enligt: https://www.byggahus.se/bloggar/marleneskilsson/3136-drfr-har-vi-utskjutande-takfot.html
Någon som har erfarenhet av takfot på flacka tak?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Du kan ju läsa om lite erfarenheter i tråden https://www.byggahus.se/forum/arkit...-dagens-arkitekter-utskjutande-takfotter.html av hur en takfot skyddar fasaden (och därmed fönster) vid regn.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Plåtbeslag mellan två pulpettak med olika avslut.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Avslutad: Vinn modernt entrétak värt 13 000 kr!
Tävling -
Avslutad: Förhöj intrycket av entrén med modernt designtak
Tävling -
Avslutad: Rusta husets entré med modernt designtak
Tävling -
Avslutad: Tävla om modernt badrumsset från Hafa
Tävling