Byggahus.se

Modernisering av början på anläggningen.

1. R
    Medlem Nivå 4
    Hej. Jag ska flytta min servisledning, huvudsäkringar & mätare till källaren, sitter på övervåningen nu. Vill ha ny mätartavla och huvudsäkringar. Gillar inte mitt åldersstigna huvudsäkringsskåp, fick varmgång på ena fasen där säkringen ligger emot för nåt år sen och fick sandpappra kontaktorerna så fingrarna glödde innan det gick bort. Och häromdagen fick jag varmgång i huvudbrytaren från 37, ett par dagar efter installation av ny elcentral - det var inte alla delar som uppskattade den nya jämnare fördelningen av faserna. :) Inte nog med detta, mina ledningar mellan huvudsäkringar och mätare som sitter ett par meter bort visade sig vara 2.5 mm2 frasig tygisolerad ledning, även de från 30-talet. Retro i all ära, men det är dags att fräscha upp lite här uppenbarligen.

Vad finns det för alternativ här?
    Kan man ha automatsäkringar som huvudsäkringar, eller måste man ha smältsäkringar?
    Finns det någon mätartavla med både huvudsäkringar och huvudbrytare inbyggt, eller finns det någon regel om att huvudsäkringarna måste sitta separat eller något sådant? Vart köper man mätartavlor och dyl utrustning på nätet till en rimlig penning?

2. L
    Medlem Nivå 3
    Tror inte nätägaren uppskattar att du roddar själv med servisledning och mätarskåp. Om du nu inte är behörig och registrerad förstås.

3. Faidros
    Medlem Nivå 10
  4. E
    Medlem · Nivå 23
    Det första du ska göra är att prata med nätägaren, fram till mätaren är det ju deras anläggning och det är inte helt otroligt att dom är villiga att hjälpa till på ett eller annat sätt

5. S
    Medlem Nivå 6
    Energibolagen ser gärna att man sätter mätaren och säkringarna i ett fasadmätarskåp. Då betalar dom ofta ny serviskabel och inkoppling. Men man måste ju skaffa mätarskåpet själv och sen så måste en elektriker skicka in ett papper till energibolaget, annars så vill dom inte koppla.

6. F
    Medlem Nivå 7
    Flytta ut mätaren, nätägaren lär inte hjälpa till att flytta mätaren inomhus. Flyttar du ut den bjuder nätägaren på en bit kabel och arbetskraft. Det enda du betalar är elektrikern och mätarskåp med tillbehör.

7. R
    Medlem Nivå 4
    Nätägaren verkar inte bry sig nämnvärt. Trodde huvudbrytaren som gick varm var nätägarens, därför ringde jag dem och de skickade en elektriker som fixade det, trots att han bestämt sa att det bara var deras prylar fram till huvudsäkringarna. Däremot föreslog han efter en pratstund att jag själv skulle dra ner servisen i källaren och byta mätartavla osv, och talade även om hur jag skulle göra för att inte orsaka "öppningslarm" på fjärrmätaren när jag flyttade den. Och det verkade inte vara hela världen om det hände heller.. Och jag som var rädd för att det skulle komma en elektriker och spana in mitt hempul.. :D

Men det är konstigt. Det känns som om de borde ansvara för prylarna fram till mätaren.. Men det är en gammal kåk och ingen modern lösning. Jag sitter på sista stolpen på luftledningen där det sitter 25A säkringar, sen markkabel och upp efter fasaden till övervåning, där sitter sen huvudsäkringarna 16A, och sedan 3 meter 4G2.5mm tygkabel.i stålrör fram till uråldig mätartavla med deras mätare på.

Eller kanske ska man stå på sig och tjata att de ska byta prylar utan kostnad, de försöker kanske bara snika sig?

OK, det verkar vara smältsäkringar som gäller som huvudsäkringar. Men jag undrar fortfarande vart jag får tag på en schysst mätartavla..

8. E
    Medlem · Nivå 23
    Du får ta dit en elektriker som sätter upp en ny mätartavla med huvudsäkringar och huvudbrytare i källaren, sedan skickar han in en anmälan till nätägaren som då kommer och flyttar kabeln från den gamla till det nya.
    mätartavlan kostar runt 1500-2000:- och till det kommer någon timmes arbetskostnad

9. F
    Medlem Nivå 7
    Det enda som är nätägarens är mätaren och serviskabeln. Allt annat, plintar, HVB, mätarsäkringar mm är ditt. Han hade inte behövt byta din huvudbrytare, han var nog snäll. Verkar ju alldeles utmärkt att lägga in kabeln i ett fasadskåp när den redan går längs väggen!

10. R
    Medlem Nivå 4
    Jo, han var väldigt snäll och informativ. Hehe. Men fasadskåp är dyra, och mätartavlor billigare. Dessutom gillar jag elektrisk utrustning och tycker bara det är dekorativt ;), så därför får det bli källaren. Elbolagets elektriker menade på att man inte har samma intresse längre av att ha mätarskåp på fasaden då man kör med fjärravläsning.

11. A
    Medlem Nivå 5

Stämmer det verkligen? DOm håller väl bara fram till huvudsäkringarna samt själva mätaren? Som jag som har så att inkommande kommer in uppe på vinden (dit ingen går i onödan då det är en liten kallvind) och där sitter huvudsäkringarna, sen en lång kabel ända ner till källaren där elmätaren sitter samt central. Om det du säger stämmer så ska nätägaren ansvara för både den lilla central där huvudsäkringarna sitter samt kabeln ner till mätaren?

12. R
    Medlem Nivå 4
    Det här mantrat "fram till mätaren" har man ju hört några gånger till höger och vänster, och det verkar ju stämma om man har ett mätarskåp utomhus nära marken, men inte om man har en anläggningskonfiguration som är en följd av hur gamla bortkopplade luftledningar gick, som i ditt och mitt fall..

13. E
    Medlem · Nivå 23
    Huvudsäkringarna sitter normalt vid mätartavlan, förr satte nätägarna i bland upp en SERVICE säkring före mätartavlan och huvudsäkring, den "lådan" har dom (för att slippa underhåll) -där jag känner till- gett bort till husägaren som därmed fått en "onödig" central att sköta. Ofta fortsatte "strömen" till nästa hus från "lådan" ansluten före säkringarna.
    Oavsett vad man har fasadmätare eller mätarblock inne och man flyttar på blocket/skåpet så behöver man (behörig installatör) bara göra en anmälan så kommer nätägaren och flyttar samt kopplar in mätaren och om så behövs drar om/skarvar SIN matande kabel.
    Normalt tillåter inte nätägaren att någon annan "rör" service ledningen (undantag finns naturligtvis som alltid)

14. A
    Medlem Nivå 5
    Elmont, därför jag undrar är för att jag egentligen vill ha Huvudsäkringarna vid mätaren. Det är alltså ingen Servicesäkring som jag har, mina huvudsäkringar sitter uppe på vinden och mätaren i källaren, matningen in till huset är ju via luftledning och det går 4 stolpar bort innan det är nån annan som kopplas in på samma.
    Hade nätägaren haft ansvaret för det så hade det ju blitt bättre för min del att begära att det ska göras om till fasadmätarskåp antar jag.

15. E
    Medlem · Nivå 23
    Sätter du ett fasadmätarskåp och anmäler att du ska flytta mätaren kommer nätägaren och kopplar in servicen i dit nya mätarskåp. Skåpet med tillbehör är ditt och det får du stå för matningen är deras och den ändringen får dom göra. Vill du av nån anledning flytta mätaren är det bara för dem att komma, och varför du vill flytta mätaren har dom inte med att göra.