Byggahus.se

Modernisera golv i kalkstenshus (gammal drängstuga) del 2

1. E
    Medlem · 5 inlägg

Eylander

Medlem
    För mer om min Öländska kalkstensstuga se mitt inlägg om puts av innervägg, https://www.byggahus.se/forum/search/1214896/
    Fråga här om golvet i denna fd. drängstuga, och de sista hundra åren obebodda ekonomibyggnad. Detta bär spår av ändringar under ett par sekel. Jag tror att det varit delvis mullbänk, delvis jordgolv i en halva som förmodligen var fähus, men eftersom marken lutar något mot väggen i öster, så tror jag att grunden släppt in för mycket fukt, varför under förra seklet 1/3 av golvet gjorts om till betong/cementgolv på oklar grund. Mitt i huset så sviktar träplankorna, så där tror jag att det finns skadat furugolv. Min tanke just nu är att riva ut allting, fixa dränering utvändigt, och sedan lägga skumglas och gjuta en platta över. På så sätt tätas visserligen bottenbjäklkaget, men det borde leda till ett tätare hus. Alternativet vore att lägga ett golv på reglar i skumglaset som jag sett på bild att andra gjort, men jag tror att det finns risk för röta, så det verkar enklare att hålla koll genom ett underliggande betonggolv, som man sedan efter uttorkning, med ångspärr under kan regla upp ett såpat trägolv på. Någon som har erfarenheter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.