Till sommaren kommer vi att bygga på en övervåning på vårt plankhus byggt 38 med sjävdragskonstruktion. Vi har i dagslägen inga fuktproblem och inte heller så hög elförbrukning då huset är litet och vi är vana vid en kall inomhustemperatur på vintern.
Tanken är att behålla de gamla fönstren på entréplan för att inte äventyra några fuktproblem.

Övervåningen kommer bli betydligt tätare och byggas enligt moderna rekommendationer, den kommer att bestå av en helt öppen planlösning med köksdel men även ha ett litet WC. Värmen kommer att bestå av vattenburen golvvärme.

Hur mycket ventilation behöver jag i denna konstruktion räcker det med en frånluftskanal från köksfläkten och från WC?

Behöver borde jag byta fönstren på entréplan trots att vi inte har hög energiförbrukning?

ÖV Planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här en planritning på ÖV.

En viktigt detalj i sammanhanget, vi kommer att ha ett pulpettak med Kertokonstruktion dvs utan vind.

Jag mottager tacksamt tankar, vet inte ens i dagsläget om vi ska ha ett ventilerat tak eller inte. Det lutar i alla fall åt att vi kör på självdrag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.