Byggahus.se

Modern dusch med dolda kopplingar i vägg?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag ska till att bestämma mig hur jag ska göra i mitt badrum med duschen och jag gillar modern stil och tycker detta är riktigt läckert!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    HTB1I558FVXXXXXFXFXXq6xXFXXXp.jpg

Jag har därmed också hittat dessa blandare:

Free-Shipping-Bathroom-In-Wall-Mounted-Square-Faucet-Bath-and-Shower-Covert-Two-Functions-Actuat.jpg

Finns även med box (likt ibox från hansgrohe):

Bathroom-shower-mixer-shower-controller-single-function-bath-mixer-shower-set-valve-wall-shower-.jpg

och för att ansluta takduschen finns denna som kopplas i väggen:

Free-Shipping-40-cm-Stainless-Steel-Chrome-Square-In-Wall-Mounted-Rain-Shower-Arm-for-Shower.jpg

Men med alla dessa duschsystem med modern stil som finns, så kommer ju en del av kopplingen vara dold i väggen och stämmer det då att dessa inte uppfyller de branschregler som finns som säger att inga dolda kopplingar får finnas?

Dessa moderna system ser man ju lite här och var och skulle alla dessa bryta mot branschreglerna? Någon som kan belysa med sin kunskap?

Tack!

Redigerat 29 jan 2015 21:52
  2. O
    Bannad · Nivå 15
    Det är väl okej med dolda anslutningar, om det finns en inspektionslucka... Med skvaller rör....
    Men det blir kanske inte så snyggt :)

3. A
    Medlem · Nivå 3
    Branschreglerna är svenska, tvivlar på att prylarna du visar finns att köpa här.
    Du kanske tycker det är riktigt "läckert" men om det "läcker" inne i väggen så lär det ta ett tag innan du märker det, och då kommer du istället att fråga varför man får sälja sånt här överhuvudtaget.

4. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Problem är till för att lösas, tätskikta hålet för armaturen på så sätt räknas det som en del av våtrummet, sedan filar du ett litet litet jack i undersidan på den där armaturen då kommer det rinna ut där om det läcker = osynligt skvallerör

5. B
    Allvetare · Nivå 14
    Eller som sagt, gör en inspektionslucka från andra sidan väggen. Har du tur kanske det är i en tvättstuga, en garderob eller annat liknande utrymme där det inte stör nämnvärt.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Det är just det jag står och väljer mellan, någont likande jag beskrev i mitt inlägg alternativt en vanligare utanliggande fixtur. Att undvika fukt i vägg är ju givetvis något man vill.

Inspektionslucka på andra sidan väggen går tyvärr inte då detta är i vardagsrummet.

Jag gillar det du skrev AndersMalmgren! Det var en bra lösning på problemet som gör det möjligt att på ett säkert sätt installera denna typ av fixtur. Alltid bra med andras perspektiv som visar möjligheterna man inte själv tänker på :)

7. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Jag har den här:
    http://www.grohe.com/se/17267/badrum/termostat-till-dusch/rapido-t/

Antingen bygger man en "blindvägg" inne i badrummet (alltså innanför tätskiktet) där blandaren kan vara infälld eller också bygger man en "låda" in i väggen som man tätskiktar enligt tillverkarens föreskrifter. Då blir "blindväggen" mindre och stjäl inte utrymme i badrummet. Dock stjäl det ju utrymme i den aktuella väggen eller i rummet på andra sidan.

Givetvis med någon form av skvallerrör eller dyl. i båda fallen.

Jag valde lösning nummer två. En del pillande med tätskiktet i det infällda utrymmet, dock inga problem. Jag gjorde det infällda utrymmet ca 11-12 cm djupt men med relativt stor yta. Detta för att jag även har anslutning till det fasta duschmunstycket i detta utrymme.
    Endast två genomföringar i tätsiktet utifrån in till det infällda utrymmet, dvs. PEX för varm- resp. kallvatten.

8. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Kolla Tapwells inbyggnadsblandare med box. Lösning två enligt jbr:s beskrivning. De är snygga och jag gillar deras boxlösning, kostar en slant dock. Tror att de är bra kompis med Säkervatten också.

http://www.tapwell.se/T-BOX-2525-8236048/article