Hej,

Jag har köpt en möbel. När vi redan hade köpt den fick vi reda på att det fanns svartmögel runt fönstren, intill där sängen stod hos säljaren. Sängen är ganska ny och ser fräsch ut. Några mindre fläckar på träet. Det finns också några mindre bubblor i färgen, som av fukt. Det syns inga svarta prickar eller så. Däremot svarta små prickar av rost (tror jag) på metalldelarna. Kan jag ha kvar möbeln eller bör jag göra mig av med den?

• Vit vägg med vågräta lister och små skador eller spikhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olackerade träplankor, metallstång med hål, vit dörr, ofullständigt bygge eller reparation.
    Skapa konto
  • Träpaneler nära en metallprofil med skruvhål, otydligt fokus, närbild, möjlig konstruktionsdetalj.
    Skapa konto
  • Närbild på två träbitar, en rostig metallstång, skruvar och en vitmålad yta ovanför.
    Skapa konto
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det ser fuktskadat ut på bild 1 och på bild 2 och 3 ser det ut som rester av mögel. Tvätta bort möglet (kanske sandpappra lite på brädorna) och se till att miljön för sängen är torr så blir det inget mögel framöver. Vill du åtgärda fuktskadorna på bild 1 så är det nog slipning, spackling och målning som gäller.

• Gilla
tkachuk och 2 till
  • Laddar…
Mögel är sällan farligt, aldrig i små mängder, så det är bara att städa bort.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för svaren!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.