Ni som kör mobilt bredband 5G, vilka hastigheter brukar det oftast ligga på?
Är det stabilt?
Är det stabilt?
Tja, man kan ju ändå få ett hum om hur det fungerar så någonting säger det väl även om jag förstår att det skiljer mellan olika platser.R RoAd skrev:
Nej, det är precis vad jag menar att du inte får. Enda sättet att veta hur det fungerar för dig är att testa. Och även då ska du vara medveten om att resultatet du får ena dagen inte behöver vara det du får dagen efter.K Klabbis 3000 skrev:
Denna länken är i.a.f. bättre än att fråga slumpmässiga medlemmar på ett forum: https://www.bredbandskollen.se/karta/
Häromdan låg fibern i byn nere nästan ett dygn på grund av brott på nån stamledning. Det märktes direkt att alla körde mobilt istället. Hela dan var det allmänt segt och VPN-kopplingen till jobbet hackade och gick ner flera gånger. Runt 19-20-tiden på kvällen var det så segt att det knappt gick att streama de vanliga TV-kanalerna.
I vanliga fall är det inga problem att använda mobilt internet. Jag har kört det och jobbat och sett på TV utan problem när det bara har varit min eller några få fiberanslutningar som har krånglat, men den här gången märktes det tydligt vad man skulle kunna förvänta sig om alla skippat fibern och kört mobilt istället...
I vanliga fall är det inga problem att använda mobilt internet. Jag har kört det och jobbat och sett på TV utan problem när det bara har varit min eller några få fiberanslutningar som har krånglat, men den här gången märktes det tydligt vad man skulle kunna förvänta sig om alla skippat fibern och kört mobilt istället...
Ikväll hade flera bredbandsoperatörer problem och fiberanslutningen fungerade inte under ett par timmar. Det märktes direkt på den mobila uppkopplingen. Då hela grannskapet fick börja surfa via 4G/5G så gick hastigheten ner till extremt låga hastigheter. Knappt användbart att ens surfa på. Glöm video.
Ni som propagerar för att välja mobilt bredband över fiber ska vara glada att de flesta inte lyssnar på er.
Ni som propagerar för att välja mobilt bredband över fiber ska vara glada att de flesta inte lyssnar på er.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
useless skrev:
Häromdan låg fibern i byn nere nästan ett dygn på grund av brott på nån stamledning. Det märktes direkt att alla körde mobilt istället. Hela dan var det allmänt segt och VPN-kopplingen till jobbet hackade och gick ner flera gånger. Runt 19-20-tiden på kvällen var det så segt att det knappt gick att streama de vanliga TV-kanalerna.
På precis samma sätt är det på landet. Större delen av året är det bra fart på 4G och 5G-nätet. Men när turisterna och sommargästerna kommer juni - augusti blir det sirapssegt. Och då är det ändå inte någon massturism vi pratar om med tanke på att det är den jämtländska vischan och inte stockholmsförorterna Båstad eller Åre.R RoAd skrev:Ikväll hade flera bredbandsoperatörer problem och fiberanslutningen fungerade inte under ett par timmar. Det märktes direkt på den mobila uppkopplingen. Då hela grannskapet fick börja surfa via 4G/5G så gick hastigheten ner till extremt låga hastigheter. Knappt användbart att ens surfa på. Glöm video.
Härom året hade vi strömavbrott några dagar och då dog ju basstationerna rel. snabbt. Backup-kraften räckte knappt så länge den måste enl. lag. Då var i.o.f.s. fibern ganska tvärdöd också men i.a.f.
Majoriteten av användare behöver inte skitsnabba uppkopplingar men däremot stabila och förutsägbara sådana och då är inte mobilt bredband ett alternativ. Dom som påstår något annat vet inte vad dom snackar om, punkt!
Hur fungerar det mobila nätet när fibern fungerar?B Bästerortarn skrev:På precis samma sätt är det på landet. Större delen av året är det bra fart på 4G och 5G-nätet. Men när turisterna och sommargästerna kommer juni - augusti blir det sirapssegt. Och då är det ändå inte någon massturism vi pratar om med tanke på att det är den jämtländska vischan och inte stockholmsförorterna Båstad eller Åre.
Härom året hade vi strömavbrott några dagar och då dog ju basstationerna rel. snabbt. Backup-kraften räckte knappt så länge den måste enl. lag. Då var i.o.f.s. fibern ganska tvärdöd också men i.a.f.
Majoriteten av användare behöver inte skitsnabba uppkopplingar men däremot stabila och förutsägbara sådana och då är inte mobilt bredband ett alternativ. Dom som påstår något annat vet inte vad dom snackar om, punkt!