Byggahus.se

Mobil för att skicka övervakningsfoton ( mms) - funkar det?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Cerberus, som jag tipsade om för ett år sen kan ta en bild när du skickar ett sms till telefonen. Den kan även spela in film om man vill det. Dock får man inte tillbaka bilden som MMS utan den kommer på mailen.

• Laddar…
  2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Tycker jag letat bland beskrivningar på många appar med "cerberus" i namnet, men har tydligen inte funnit den rätta. Har du det fullständiga namnet på den appen du avser?
    Får ta en ny titt på länken du skrev förut.

3. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Borde vara den här,
    https://www.cerberusapp.com/downloads

4. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Kom nu på vad, som felade med den appen. Jag tror det var att den måste ligga uppkopplad med IP- adress hela tiden och att det då tar mycket data. Appen fungerar bara som jag vill om jag använder web- interface på datorn. Om man kör sms, så måste man röra mobilens display för att den ska ta ett foto eller spela in film. Har heller inte lyckats ta ett foto med den bakre ( =bättre upplösning) kameran på ett automatiskt sätt ( kan vara att jag inte förstår inställningarna) när jag använder sms.
    Om någon vet hur man får till det med sms ( och bara lite datatrafik) så är ju den appen lösningen på mitt problem.

5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Jag har nu kollat lite till och funnit att det inte är min lösning. :(
    Nackdelarna för appen är att mobilen alltid ligger öppen mot datatrafik, även när den inte aktiveras och det kostar för mycket ( c:a 10:- / dygn med telias kontantkort). Till detta kommer en månadskostnad på 15:- , vilket väl i.o.f.s. är OK.
    Frågan kvarstår alltså : Finns det en app, som man kan styra med SMS och få ett MMS, med nytaget foto, tillbaka ?

6. Bästa svaret

ullet
    Hobbyelektriker · Nivå 6
    Det finns en app som heter Automate där du kan bygga flöden för att automatisera Android. Den har funktioner för att triggas av sms, att ta foto och att skicka MMS eller e-post. Jag tror du skulle kunna få till ett flöde som funkar för det du vill göra med den appen.

• Laddar…
  7. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Tack, det ska testas.

8. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Har nu testat den appen litet. Den kan göra väldigt mycket och är ju superlätt att " programmera". Tyvärr har jag inte löst frågan med att koppla till/ från funktionen att tillåta datasändning. Utan möjlighet att slå om den, så måste den vara ständigt på och då stiger kostnaden till min 10:- / dygn för mitt kontantkort ( telia) :cry:. Ska försöka roota om telefonen ( Android 6.0.1) för att öka chansen att få till funktionen. Får hoppas att det hjälper. Jag återkommer så småningom med resultatet.

9. F
    Medlem Nivå 10
    Är syftet att det är ett kul projekt, eller att du verkligen vill ha övervakning? Den enklaste lösningen är annars att köpa en övervakningskamera med plats för simkort och be din operatör att skicka ett extra simkort. Kanske inte heller så mycket dyrare totalt sett.

10. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Syftet är 2- fallt. 1. Kunna använda en avlagd telefon. 2 Att kunna få ett antal foton ( kanske 10 st ) främst under vinterhalvåret, för att se om något allvarligt hänt i stugan, eller om det kommit mycket snö.
    För detta är jag beredd att betala högst 10:- till 20:- per kort, vilket gör att uppkopplingen måste vara kortvarig och bara när mms skickas. Jag har inte hittat någon operatör, som kan fixa ett sådant abbonemang där man kan ligga i datamode hela tiden och bara betala för mms. Har provat praktiskt med telias kontantkort och då faller helt ide'n att ligga " on line". Däremot skulle det fungera fint med appen Automate, om bara funktionen till/från av datatrafiken skulle fungera. Har provkört och allt annat fungerar fint ! Appen varnar för att funktionen kanske inte fungerar på nyare versioner ( efter ver 4 ) av Android om de inte är "rootade".

11. F
    Medlem Nivå 10
    Så du är beredd att betala ca 200 kr/år. Du kan nog köpa en Arlo Go för runt 2500 kr i någon rea framöver. Om du räknar på en avskrivningstid på 10 år kostar den dig 250 kr/år, vilket är nära. Om du ser hackandet mest som ett nödvändigt ont kanske det är värt det, Arlon är bara att plugga i och köra utan något strul.

12. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Detta förutsätter då att jag har fri surfmängd de närmaste 10 åren och att mitt tvillingkort eller motsvarande är helt gratis förutom MMS-trafiken. Mina telefonabonnemang ( Telia med 1 extra anslutning + 1 kontantkort ) medger inte det, annars hade jag kopplat mobilen, som "mobil hotspot" och kopplat in en WiFi-kamera ( har en HSmartLink I9031 liggande ), vilket skulle ha varit betydligt lättare.

13. L
    Medlem Nivå 1
    Om du släpper funktionen att du ska kunna få bilder precis när du vill borde det vara lättare att ställa in telefonen att ta bilder regelbundet, t ex varje måndag kl 12, och skicka till dig. Med MMS kan se till att få bilder mycket oftare än så om du önskar och ditt abonnemang tillåter.
    Jag har inte provat detta själv, men det bör gå att lösa med Automate eller liknande app.

14. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Det går alldeles utmärkt att få till min funktion med appen Automate. Jag har provkört och det fungerar, MEN man måste ha funktionen " mobil data" påslagen för att skicka mms och det kostar datatrafik även när man inte skickar något mms. Finns även funktioner att slå av/på " datatrafik", MEN det fungerar bara på äldre varianter av Android eller på rootade enheter. Vi får se när jag får tid att leta vidare.
    Min önskade funktion : tag emot sms - slå på datatrafik - tag foto - preparera mms med foto - sänd mms - stäng datatrafik.

15. leby
    Medlem · Nivå 19
    Jag testade en annan app liknande syfte, gömde den i grabbens moppe. Appen svarade på sms med en position och kartbild.
    Även den appen krävde att datatrafik var på slaget så jag tänkte då samma som du, men... MMS skickas med gprs (tror jag, eller?), du behöver alltså inte ha ett sim med datatrafik men ha det påslaget på telefonen. Den appen jag använde funkade i alla fall med datatrafik på men med ett sim som saknade datatrafik i abonnemanget (Halebop).