Vi har ganska nyligen köpt en 42 tums plasma Tv som vi satt upp på väggen i vardagsrummet. Men nu vet jag nte riktigt vad jag ska ha för möbel under?!
Det ska vara nån form av sideboard/skåp/mediamöbel som inte är allt för dyr. Har kollat på plåtskåpet PS från Ikea i vitt som jag tycker är rätt häftigt och som passar med lägenhetens övriga inredning.
Vad har ni andra under er plasma Tv? Bilder och tips någon?
/Kajsa
Det ska vara nån form av sideboard/skåp/mediamöbel som inte är allt för dyr. Har kollat på plåtskåpet PS från Ikea i vitt som jag tycker är rätt häftigt och som passar med lägenhetens övriga inredning.
Vad har ni andra under er plasma Tv? Bilder och tips någon?
/Kajsa
He heKajsa25 skrev:
http://www.cabinet-tronix.com/other.html
Vill ha...!
Men sök på "plasma furniture" på google så finns det en hel del tips och inspiration på olika lösningar.
Kolla in Ikea Stockholm, sideboard, som är 45 cm djupt och har snygga "fäll-in-dörrar" där man kan ha video och liknande. Det lutar åt ett sådant för vår del. Annars har voice jättefina sideboards men de är också betydligt dyrare...
/Lena
/Lena
He hecpalm skrev:
http://www.cabinet-tronix.com/other.html
Vill ha...!
Men sök på "plasma furniture" på google så finns det en hel del tips och inspiration på olika lösningar.[/quote]
Det där såg ut som något från MTV Cribs.......Där alla har likadana ;D ;D
Vi tänkte hänga upp vår dvd och stereo under lite på sidan av tvn med såna där "osynliga" fästen så det ser ut som det "svävar".
Fast många kanske vill dölja dvdn i ett skåp...
Har tänkt på en sak oxå...hur högt ska platttvn sitta på väggen...har varit hemma hos folk som har satt den så högt upp att man har nackspärr när man går därifrån! Nått speciellt mått man ska följa?
Nyfiken
Fast många kanske vill dölja dvdn i ett skåp...
Har tänkt på en sak oxå...hur högt ska platttvn sitta på väggen...har varit hemma hos folk som har satt den så högt upp att man har nackspärr när man går därifrån! Nått speciellt mått man ska följa?
Nyfiken
Jag hängde efter nån regel jag läste mig till på något hemmabioforum. Kommer inte ihåg det exakta resonemanget, men den hänger med underkanten av bilden i ögonhöjd när man sitter i "tittarposition" - 1m över golvet. Kan så här i efterhand tycka att det blev lite väl högt (inte nackspärrshögt dock
) men det skulle å andra sidan nog se väldigt konstigt ut att hänga den längre ner då den dominerar väggen.
Tänkte också flika in att lite av grejen med en vägghängd tv också är att man inte behöver ha några möbler under. Min hänger t.ex. på ett ställe där jag helst vill ha så mycket öppen yta som möjligt, och sladdarna till DVD etc. kan man ju dra ganska många meter. I mitt fall till en stereobänk i ena hörnet av rummet.
Tänkte också flika in att lite av grejen med en vägghängd tv också är att man inte behöver ha några möbler under. Min hänger t.ex. på ett ställe där jag helst vill ha så mycket öppen yta som möjligt, och sladdarna till DVD etc. kan man ju dra ganska många meter. I mitt fall till en stereobänk i ena hörnet av rummet.
Håller med dig Cpalm att det behövs ingen möbel under tvn...
Vi har altandörren precis jämte där tvn kmer hänga så att gå in i nån tv bänk el sideboard är ingen hit när man springer ut o in där...
Sen tycker jag inte vi i sverige har hängt med i svängarna vad gäller plasma tvn o dess plats i vardagsrummet...i utlandet sitter den mer på väggen som en tavla el kommer upp ur nått urhäftigt skåp...
:
Vi har altandörren precis jämte där tvn kmer hänga så att gå in i nån tv bänk el sideboard är ingen hit när man springer ut o in där...
Sen tycker jag inte vi i sverige har hängt med i svängarna vad gäller plasma tvn o dess plats i vardagsrummet...i utlandet sitter den mer på väggen som en tavla el kommer upp ur nått urhäftigt skåp...
:
Instämmer. Har t.ex. letat (i flera år faktiskt) efter en vettig (läs: snygg) kabelränna att dra ner kablarna i. Det enda jag hittat här hemma är vanliga kabelrännor i plast, vilket man inte gärna skruvar upp mitt på väggen. Om det bara är så att jag inte letat på rätt ställe så skulle jag uppskatta tips, men annars ser det ut som att enda alternativet är att beställa från t.ex. tyskland.ByggSann skrev:
Instämmer. Har t.ex. letat (i flera år faktiskt) efter en vettig (läs: snygg) kabelränna att dra ner kablarna i. Det enda jag hittat här hemma är vanliga kabelrännor i plast, vilket man inte gärna skruvar upp mitt på väggen. Om det bara är så att jag inte letat på rätt ställe så skulle jag uppskatta tips, men annars ser det ut som att enda alternativet är att beställa från t.ex. tyskland.[/quote]cpalm skrev:
OJ! Vi ska iväg o köpa vår tv i veckan o har faktiskt trott (utan att leta o se) att det finns snygga kabelrennor. E ju faktiskt inte heller så inne på att sätta upp en ful ränna...
Men såg faktiskt på Mio att dom hade en ganska ok i silver, kanske ska kolla med dom vart dom fått den ifrån?
Så om det finns nån på detta forum tips på vart man kan hitta sådana så är det ju strålande!
Kolla på vanliga Thorsman-kanaler, t.ex. BOA i anodiserad alu eller vit PVC.cpalm skrev:
http://www.schneider-electric.se/ka...4;&func=sok&GroupID=574&BrandID=1
Köper du t.ex. av http://www.jonselektriska.se/ , sök på E-nummer.
Jo, aluminiumkanalen där var ju faktiskt inte så dum. Annars var det nåt sånt här jag hade i tankarna:Carl skrev:
http://www.vcm-live.de/index.cfm?modul=produkte&submodul=tv_detail&produkt_id=238
Jo, aluminiumkanalen där var ju faktiskt inte så dum. Annars var det nåt sånt här jag hade i tankarna:cpalm skrev:
http://www.vcm-live.de/index.cfm?modul=produkte&submodul=tv_detail&produkt_id=238[/quote]
Den kanalen vart ju inte så pjåkig...
Jag tycker att alu-kanalen är något för dominant. Jag har dragit kablar i vanliga Thorsman vit PVC och det är inget som sticker i ögonen även om jag funderade på att dra in dom i väggen. Att jag inte gjorde det var att det kommer troligen att ske några förändringar inom en snar framtid och då kändes det tungt att börja bila och greja för att senare få ändra det hele..
Bifogat bilder på hur det ser ut nu. Glöm bokhyllan, den skall bytas ut, det insåg vi då plasman åkte in. Men vinsten var otrolig från en 32" på 60cm djup och väldigt dominant till en som bygger totalt 9,5cm.
Det är ca 90cm till underkant på skärmen, inte högtalarna.

Bifogat bilder på hur det ser ut nu. Glöm bokhyllan, den skall bytas ut, det insåg vi då plasman åkte in. Men vinsten var otrolig från en 32" på 60cm djup och väldigt dominant till en som bygger totalt 9,5cm.
Det är ca 90cm till underkant på skärmen, inte högtalarna.