Jag hade inga planer på att mjukfoga (silikon) i badrummet utom möjligtvis vid dörren/fönstret (karm/kakel i våtzon 2) där man eventuellt kan förvänta sig rörelser. Nu läser jag dock i BKR följande:
mjukfog.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/04/BBV-15-1.pdf

och golvvärme (vattenburen) finns naturligtvis och då står det:
Mjukfogning bör bland annat normalt utföras
I golv/väggvinkel då värmegolv är installerat
Hur har ni andra gjort/resonerat?

I senaste badrummet valde jag bort mjukfog i hörn, efter att tröttnat på svartmögelpåväxt på fogen i duschen. Halva badrummet är nytt trä, andra halva gammalt tegel. Golvvärme (vatten). Resultat: Mot trästomme behövs mjukfogen, det är inte katastrof men man ser sprickor delar av året. Mot stenstomme behövs fogen inte, och kan med fördel utelämnas i duschen. Har man trästomme i duschen skulle jag nog trots allt välja mjukfog, och leva med att byta den efter ett par år.

Att sätta mjukfog runt klinkerramen/slukristen/golvbrunnsilen (kärt barn har många namn) verkar det råda delade meningar om. Jag lyckades precis stoppa min plattsättare från att göra just detta. En i övrigt påläst och BKR-följande plattsättare, ska tilläggas.

Just mjukfog runt slukristen är väl riktigt dumt? Om man skulle råka bottna mjukfogen mot tätskiktet så blir ju vattnet ståendes kvar....
Sen kan man väl diskutera hur mycket vatten som verkligen kan "rinna" under plattor som har 100% täckning av fix?

Rinna och rinna, men vattnet vandrar nog iaf genom fixen, det kan vi väl vara överens om?

Snailman
Jag har hårdfog till att börja med. Får se hur det går, men ska ha mjukfog mot tröskeln.

Betongplatta med golvvärme träväggar

Får kompletta med mjukfog senare om det spricker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.