Jag ska bygga en altan och viktigast av allt är att den är skön och behaglig att gå på då vi har två småbarn. Inga stickor m.a.o.

Jag har funderat på lärkträ men tydligen är det vanligt med flis och stickor. Men det jag inte blir klar på är om det också är vanligt med flis och stickor på vanligt tryckt trallvirke. Och hur ska man göra för att undvika stickor på lärk och tryckt virke?

Vi har en stensättning i röd älvdalssten idag men den är full av ogräs och myror, och är väldigt ojämn. Själva tanken med trädäcket är att få upp det i samma golvhöjd som vardagsrummet och få en jämn yta som är behaglig att röra sig på. Stensättningen hade varit snygg om den varit OK.

Sen undrar jag vad som är grejen med lärk. Både lärk och tryckt virke grånar väl efter några år. Kan man se någon skillnad?

Tips på lämpligt material som passar huset bra mottages gärna. Så här ser baksidan ut. DSC_0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Komposittrall?

Jag valde komposittrall till min altan. Skönt att gå på och finns i flera färger

Budski skrev:
Jag valde komposittrall till min altan. Skönt att gå på och finns i flera färger
Fabrikat? Pris?

D
Jag valde http://www.scandinavianplank.se/ . Har inte lagt det än, så kan egentligen inte uttala mig om det, förutom att jag tyckte det verkade bra och det som jag tyckte var snyggast av de jag tittade på.

Vi ska bygga ca 25 kvadrat så prisskillnaden på vanligt tryckt virke och komposit blir i storleksordningen 7500. Och det kan det ju vara värt för att slippa få stickor.

Frågan är bara om komposittrall passar bra stilmässigt till en hus byggt -57 i engelsk stil? Kanske dags att åka förbi någon bygghandel och kolla in lite komposit.

pelpet skrev:
Frågan är bara om komposittrall passar bra stilmässigt till en hus byggt -57 i engelsk stil?
Det gör det kanske inte, men det gör väl inte tryckimpregnerad furu heller?

Nu har jag inte provat själv men läst om många som använt såpa på sitt tryckade golv. Tänker använda det själv framöver. Mina altaner är fem år och obehandlade, de har börjat bli grå och är relativt mjuka att gå på.
Det är virke från Byggmax men idag hade jag nog köpt bättre kvalité.

Vill du ha ett könlöst och underhållsfritt däck är komposit helt klart det bästa. :)
Spinkor i barnens fötter är ett mycket litet problem och får anses som en del i uppfostran. Man lär barnen lyfta på fötterna. :)

D
Styrman skrev:
Vill du ha ett könlöst och underhållsfritt däck är komposit helt klart det bästa. :)
Spinkor i barnens fötter är ett mycket litet problem och får anses som en del i uppfostran. Man lär barnen lyfta på fötterna. :)
könslöst? Vad betyder det? Är det bra eller dåligt? Har inte hört detta uttryck om trallvirke förut.

Anser inte alls att flisor och ännu värre skador som man kan få av att stora bitar av trallen sticker upp i sylvassa spetsar. Vi har ett sådant altangolv och barnen kan inte använda den till att leka runt på barfota (fotboll med tygboll t.ex.) då risken är för stor.

Men du kanske tycker att jag inte behöver ett balkongräcke heller, barnen är sig säkert att vara försiktiga efter att ha ramlat ned en gång också...

Jag tror mig förstå vad du vill ha sagt DIY_freak.
Att jag är en idiot som inte gillar ditt nya plastdäck och att jag inte förstår hur farligt det är för dina barn att leka på ett dåligt underhållt trädäck.

Könlöst, något som är helt dött och intetsägande. Rätt vanligt uttryck i min värld för lite allt möjligt.
Lite som en plastgran på julafton, det ser ut som en gran men är en bit plast. Förstår du nu vad jag menar med könlöst?

Nej, jag tycker man ska ha balkongräcke. Det är dessutom lag på det.

Jag tycker vidare att man spelar fotboll på gräs och inte på plast.
Men jag har sett på TV att dom spelar fotboll på plast i tex Borås. Och det gick ju bra för dom. :(

Enligt mig lägger man plastdäck för man inte vill eller orkar sköta ett trädäck. Det är okej.

Min erfarenhet då?
Har ett helt okej stort trädäck (ca 70 m2) i lärk som vårdas okej, inte mer eller mindre.
Lagt för 12 år sedan, antal stickor i småbarnsfötter, ca 7 st.
Ca 1000kr/stickan. :) Kaffepengar för vissa....
Verkligen behagligt att titta på samt att gå på.

Plast har ett par vänner lagt, min spaning.
Det kan passa in också. Snyggast i en supermodern trädgård.
Det blir varmare att gå på om sommaren.
Dyrare att lägga.
Billigare att sköta.
Sedan upplever jag det som att det inte absorberar ljud lika bra. Det kan vara på grund av omgivningen.
Jag vet inte livslängden på plastdäck men man är möjligen lite beroende av att tillverkaren (designen) finns kvar om det skulle bli så att man vill bygga ut eller någon "bräda" går sönder.

Så lite input i all välmening till trådskaparen också.

Stickor är väl framförallt ett problem med lärk, fur är väl inget större problem med detta under förutsättning att trallen vårdas.

I tryckt fura är det väl främst ett problem om det blir sprickor, dvs. om man slavar med oljningen?

D
Styrman skrev:
Jag tror mig förstå vad du vill ha sagt DIY_freak.
Att jag är en idiot som inte gillar ditt nya plastdäck och att jag inte förstår hur farligt det är för dina barn att leka på ett dåligt underhållt trädäck.

Könlöst, något som är helt dött och intetsägande. Rätt vanligt uttryck i min värld för lite allt möjligt.
Ledsen, men det var inte alls meningen att vara spydig med min fråga om könslöst. Förstod verkligen inte vad det betydde i sammanhanget. För mig är det liksom en självklarhet att ett tralldäck (oavsett material) är könslöst. I min nomenklatur så skulle man ha sagt "själlöst" vilket iofs också är lika dumt, då det är lika självklart det med, men det uttrycket förstår jag.

När det gäller "vad jag vill ha sagt", så var det väl kanske att jag tycker att man skall ha större respekt för andra människors val än att uttrycka sig just på det sättet och samtidigt ogillar jag Rousseau-läran att det bara är bra för barnen att skada sig. Vår trall släpper inte bara stickor, på ett ställe har (hade) den en stor vass/spetsig "tunga" och om man t.ex. sparkar boll där så riskerar man att fläka upp halva foten. Nu har jag dock vänt på den brädan.

Sedan har jag inte valt komposittrall (som förresten till största delen består av trä och inte plast) enbart för att det är lättare att underhålla, utan för att jag helt klart föredrar utseendet på denna jämfört med trall som åldras (möjligen att den skulle kunna hållas något snyggare med bättre skötsel, men eftersom jag vet att den inte skulle få det så är det liksom ingen faktor).

Så jag tycker att komposittrallen vinner både på enklare skötsel och bättre utseende. Vilket utseende man föredrar är ju en personlig preferens, så det finns liksom inget rätt eller fel. Men ja, helt klart föredrar jag en "könslös" altan, skulle vara pinsamt att ha gäster på altanen om det låg kön utlagda på altandäcket lite här och var.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.