Byggahus.se

Mittenbalk mellanbjälklag vid tillbyggnad av våningsplan

1. T
    Medlem Nivå 1
    Jag går i funderingar på att bygga på ett till våningsplan på vårt hus. Vårt hus är ett enplanshus med krypgrund från 85 på 100m2. Tanken är att bygga på en fullvåning i lösvirke. Ytterväggar och grund kommer klara tillbyggnaden men min utmaning som jag ser det är balken i mellanbjälklaget. Genom hela huset går en "bärande vägg" i mitten som vilar direkt mot grunden. Väggen består endast av 70mm reglar, så den lär knappast räcka för att bära upp mellanbjälklaget till plan 2. Att "stoppa" i några pelare som kan ta större last är nog inge problem, men däremot den limträbalk eller stålbalk som jag antar att jag behöver. Jag vill inte göra ett för stort ingrepp i bottenvåningen. Jag får tex inte plats med en grövre balk än jag har med mindre än att jag för göra ingrepp i det nyrenoverade köket. Skall en balk "fällas in" i väggen blir det väldigt mycket elarbete då många kopplingsdosor finns i denna vägg. Finns det något annat alternativ? Hela spannet på övervåningen är 8,3mm.

2. T
    Medlem Nivå 1
    Ingen idé någon?

3. Oldboy
    Medlem · Nivå 15
    Jag bara spånar lite fritt. Om ytterväggarna är tillräckligt stabila att bära upp tyngden punktvis, så skulle du kanske kunna bygga med två bärande tvärväggar på ovanvån, och ha en bärande balk i mitten längsmed huset, (ovanpå den du har idag). Den bärande balken skulle stödjas av ytterkortväggarna, samt "hängas" i de två bärande tvärväggarna som i sin tur för ut lasten till ytterväggarna (= punktvis). (Alltså ingen nämnvärd last på den befintliga hjärtväggen.)

På detta sätt kommer du undan med minsta möjliga ingrepp på bottenvåningen.
    Jag vet inte vad BBR el bygglov kräver, men från min horisont räcker 2 m takhöjd, (dvs vad som helst mellan 2 - 2,5m el vad nu kraven kan tänkas säga). Annars får du väl lägga till 10-20cm på bygghöjden, el vinkla om taket om det är snävt med total bygghöjd.

4. M
    Medlem Nivå 9
    Går det inte att ställa balken på hjärtväggen och fälla in den i bjälklaget. Eller vad är det jag inte förstår?

5. T
    Medlem Nivå 1
    Det går naturligtvis att ställa balken på hjärtväggen, men det blir ett väldigt tjockt bjälklag. Enligt limträappen bör balken vara nära 400 mm vid två upplag mellan kortväggarna och sedan 220 mm golvbjälklag ovanpå det. Det lär se väldigt konstigt ut i trappan speciellt tror jag.

6. M
    Medlem Nivå 9
    Kan du inte förstärka hjärtväggen med fler stolpar så du får fler upplag? Mellanbjälklaget fäster du mot balken, inte på.

Redigerat 20 okt 2013 10:44
  7. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Kan du inte byta ut reglarna mot 45x95 istället? Det brukar räcka för att bära upp mellanbjälklaget. En regel under varje golvås, med dubbelgips på båda sidor bär mer än man tror.

8. Ola78
    Medlem · Nivå 9
    Tror nog att Matti_75 är inne på ganska rätt spår, en vägg av 95 reglar alt 120 bör normalt sett räcka till ett bjälklag men sen har du problemet att du har ett nyrenoverat kök och antagligen inte vill göra ett sånt ingrepp. Ritade upp en ritning lite snabbt i Auto-Cad som kanske kan vara en idé för dig men det är ju en del arbete där med Visa bilaga Bjälklag i HEA-balk-Layout1.pdf

9. M
    Medlem Nivå 9
    Några vkr 70x70 måste ju klara det utan bekymmer om det vore så.

10. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla tips och kommentarer. Det är mycket tacksamt!
    Jag kan tyvärr inte göra hela väggen bredare. T.ex har jag kök med inredning direkt mot hjärtväggen och på motstående sida står värmepumpen tajt. Att stoppa in ett par till 4 pelare ner till grunden är nog lättare.

Hur fäster man bjälklaget mot balken. Spannet till mitten blir ju 4,2m. Om man inte behöver lägga bjälklaget uppepå balken så vinner man förstås mycket.

11. M
    Medlem Nivå 9
    Balkskor tex. Hela mitt bjälklag sitter med balkskor i ytterväggarna.

12. T
    Medlem Nivå 1
    Håller det verkligen med balkskor för både nedåtgående last och sidokrakter?

13. M
    Medlem Nivå 9
    Mitt hus har inte rasat än... Men beroende på vad du tar för balk så finns det olika alternativ.

• Laddar…
  14. T
    Medlem Nivå 1
    Om 45x95 kan räcka så kanske det går att klämma in. Jag skulle dock behöva göra en del ingrepp i köket som inte är så skoj, men inte ogörligt ändå.

Tack för ritningen Ola78. Om man har en HEA-balk på hjärtväggen och vill ansluta träbjälklag till den, finns det något bra infästningssätt som inte innebär att lägga träreglarna uppepå stålbalken?

15. M
    Medlem Nivå 9
    Kan du frilägga hjärtvggen från ena hållet så måste det absolut enklaste vara att förstärka den.

• Laddar…