personstarthumb-up

Mitt nybygge - presentation av planlösningen

3k läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 11
    I min projekt-tråd har jag nått fram till att presentera planlösningen, men jag lägger den här också. Om inte annat kanske någon hittar lite inspiration till sitt eget projekt!

Så här blev det:

planritning.png

2. M
    Medlem Nivå 11
    Som utgångspunkt var målet var att få plats med 4 sovrum ihop med garage på den relativt smala tomten. Dessutom skulle naturligtvis en mängd önskemål jämkas ihop med tomtens begränsningar. Det tycker jag vi lyckades med även om det tog 100-tals skisser under många månader! Boytan landar på ca 155 kvm.

Vi har valt att dela in huset i flera zoner. Den extra dörren mot den högra sovrumsdelen ger möjlighet till ostörd vila och privatliv även när resten av huset är "vaket". Det är något vi saknar i den öppna planlösning vi har idag. Känslan att kunna gå upp i köket, tända ljuset, slå på radion och äta frukost hemma utan att resten av familjen vaknar blir välkommet!

Den övre sovrumsdelen kommer användas som arbetsrum / dressing room men är "förberedd" för en omflyttning när behoven ändrar sig.

Glaspartierna ut mot trädgården blir vikdörrar som kan öppnas helt. Ihop med väggen från garaget blir det en zon där vi får vindstilla och skugga. I vardagsrummet hamnar också två tak-fönster, i entrén ytterliggare ett.

Vi har satsat på att hitta logiska förvaringsutrymmen. Något som ofta saknas i färdiga typhus, då till förmån för ett extra rum. Klädkammaren i mitten tillhör de två nedersta barnrummen. Det ska vara möjligt att hantera tvätten utan att gå in i rummen då detta oftast görs sen kväll/natt. Rummen upplevs också större utan garderober. I tvättstugan finns permanent plats för tvättställningen som annars tenderar att hamna i vardagsrummet.

3. M
    Medlem Nivå 8
    Personligen hade jag valt att ha lilla toan där kläd är idag, vid entrén, eller i den där kläd som är centralt placerad i hallen. Och skippat walk-in för en lösning med lite större sovrum med konventionella garderober. Eller en walk-in som är lite smalare men sträcker sig i hela väggens längd.

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Jag har svårt att se varför man väljer att bara ha toa i master bedrom när huset har 4 sovrum.
    Har också svårt att se varför garaget är skjutet bakåt så att kök/vardagsrum får en lite instängd känsla.

Vardagsrummet på ca 25kvm känns litet och i köket på 25 kvm är det en rejäl dödyta mot klädkammaren till.

Det blir väldigt trångt i "sovavdelningen" med alla dörrar i den lilla hallen, hoppas ni väljer skjutdörrar.

5. M
    Medlem Nivå 11
    Tack för synpunkter!

"Master bedroom" kommer hos oss användas som arbetsrum. Dröjer många år innan det blir sovrum - och inte ens då tror jag vi vill duscha i anslutning till sovrummet. Men jag vet att det är många som vill ha det så, vi gillar det dock inte. Arbetsrummet används på morgonen att klä sig i, i lugn och ro.

Garaget är förflyttat bakåt enligt detaljplanen. Det ska vara 6 meter till gatan, samtidigt som huset skall ligga 4 meter till gatan. Den lilla biten som blir över på baksidan skapar lite lä och en lagom skyddad uteplats.

Vardagsrummet kunde gärna fått vara större! Det var en kompromiss mellan antal rum och den tillgängliga byggytan. Vi ville inte "offra" den sista avdelningen med "master bed room" / arbetsrum. Tror ändå det blir rätt lagom för en mysig soffa med okej avstånd till TV:n.

Sovavdelningen ser trång ut på ritningen men efter ha promenerat runt i verkligheten så upplevs det tvärtom! Skjutdörrar var på ritningen men då vi valde murade väggar även inomhus så funkar det inte.

"Dödytan" i köket skapar just nu rymd och öppenhet. Köket har över 5 meter i nock. Men den kommer användas annorlunda senare i projektet, mer om det när det faller på plats.

6. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Jo, rymd och öppenhet blir det ju onekligen. Du har bra motiveringar till mina synpunkter, så kör! Det finns ju en förklaring till varför det finns tusentals olika husmodeller ;-)

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: