Byggahus.se

Mitt första fönster, har lite frågor.

1. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Hej. Det är snart dags att montera in mitt första fönster och som vanligt uppstår det en del funderingar kring vissa detaljer när det närmar sig.
    Det är ett Era vridfönster, trä och alu, i storlek 60x110.
    Numrerar frågorna så blir det inte så rörigt.

1. Hade tänkt använda karmhylsor men vilken storlek skall jag välja på hylsorna och träskruven?

2. Är det någon skillnad på hylsorna från de olika tillverkarna eller kan man lika gärna köpa billiga hos Byggmax?

3. Fönsterdrev. Vilken drev är att föredra? Kvalitetsskillnad eller funkar billigast?

4. Tänkte använda bottningslist och foga innerst. Tips på bra fog?

5. Har inte riktigt fått kläm på hur man gör med plastkilarna. Att man ser till att få dom i våg och att man sedan ställer in fönstret på dom har jag greppat men sedan då. Lämnar man kvar dom så att fönstret vilar på dom eller skall dom pillas bort när man fixerat fönstret i sidorna med hylsor och skruv?

6. Läste någonstans här på forumet att det gick att använda fransk träskruv istället för plastkilarna. Eftersom jag har timmer i väggarna och jag misstänker att det inte finns någon jämn yta att lägga plastkilarna på så låter skruv som ett smidigt alternativ. Vad tror ni om det?

7. Placering på plastkilar eller fransk träskruv?

8. Tips? Idéer om vad som helst som kan underlätta eller förbättra monteringen tas tacksamt emot av er kära byggahus-medlemmar.

Redigerat 17 nov 2014 22:29
  2. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Bump. Ingen hemma? ;)

3. L
    Medlem · Nivå 11
    2. Köp på "lösvikt" hos din proffsbutik så får du dom antal du behöver, annars så köp det som plånboken tillåter.

5. Skit i kilar och bertsbitar o allt sånt onödigt dravel!

6. Ordentliga vanligs träskruvar duger fint då du bara ska ställa fönstret på dom medans du fixerar det med karmakruv eller annan infästning. Kom ihåg o sätt dom i våg med en höjd så du kan dreva

7. En fjärdedel in från varje kant.

• Laddar…
  4. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Tack, det låter bra. Träskruv har jag hemma. :)
    Passar verktyget som man har till karmhylsorna och skruvdragaren till alla fabrikat? Är det samma standard på Adjufix, Essve och no name fabrikat?

5. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Fönsterdrev då? Isolerar de olika bra eller spelar det ingen roll vilken jag köper?

6. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Har satt mig in i Lambda-värden. Så lågt som möjligt.
    Hittade fin drevremsa och hylsor i lösvikt mm hos den lokala bygghandeln.
    Imorgon är det dags. :)

7. S
    Anonym
    kan vara ide att ha klädd drev också

8. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Menar du inplastat drev? Dom hade inte det.

9. P
    Medlem Nivå 17
    Hej,
    Har också funderat på det där med kilar som fönstret ska stå på. Är det någon fördel med kilar framför att ställa fönstret på ett par skruvar med stor skalle? Känns som om det är lättare att justera in ett par skruvar i våg en plastkilar som kanske flyttar på sig när man lyfter in karmen och dessutom är i vägen för drevningen.

10. V
    Medlem · Nivå 13
    Kilar skall man inte ha, gör det bara svårare samt att man får en större köldbrygga runt kilen. En fransk bult är perfekt då kan man justera in det våg efter man satt i fönstret. Skruven/kilen/pallbrickorna skall inte vara placerad en fjärdedel in utan skall vara placerade under de vertikala karmsidorna för att ta upp lasten från fönstret korrekt. Är de placerade längre in kan bottenstycket bågna.

• Laddar…
  11. P
    Medlem Nivå 17
    En fransk skruv låter som en bra ide. Stabilt och lätt att justera in i våg.

12. S
    Anonym
    köldbryggan man får vid kilen är försumbar.

13. B
    Medlem Nivå 1
    Infästning:
    Kartros Adjufix hylsa + skruv alt Essves hylsa + skruv. Undvik Essves ledade karmskruv Programa.
    Välj skruv beroende på väggmaterial. Finns även distanser och tryckfördelningsplatta som tillbehör till deras hylsor.

Montage:
    Alt 1. Drev utvändigt, plastat drev invändigt. Foga hörn och skarvar.
    Alt 2. Drev utvändigt + bottningslist + fog alt tejp invändigt.
    Alt 3. Svällband, tex Illmod Trio.

Viktigt att montaget blir lufttätt.

Ställ alltid produkten på klossar alt skruv lr hylsa. Låt alltid ligga kvar i botten. Produkten ska inte hänga i den mekaniska infästningen. Max 5 cm från produktens hörn och rakt under fasta karmposter.

Med hylsa behövs inga kilar runt fönster vilket du behöver om du använder t.ex. Programa.

När du monterar fönster funkar fransk skruv att ställa på, men vid tyngre produkter t.ex. Fönsterdörrar bör du använda klossar. Kartros mfl har klossar som skruvas fast och kan ställa nivå, skruva fast klossar lägg på passet för att kontrollera att det år spikrakt.

Tänk på att montera fönster i den varma delen av väggen, dvs innanför luftspalten.

14. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Fönstret är på plats. Använde franska skruv i botten, Essves karmhylsor med tillhörande träskruv och vita täckbrickor.
    Drevade med Paroc drevremsa både utifrån och inne. Har sedan petat dit en bottningslist men har inte hunnit foga än. Hade tänkt använda Tremco Illbrucks utefog då jag läst att den håller sig mjuk länge. Kan det bli bra? Vad är det för tejp man kan täta med? Låter mindre kladdigt.

15. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Är det vanlig åldersbeständig tejp som används till diffspärren? Hur blir det då med eventuella justeringar av fönstret längre fram i tiden? Kanske risk för att tejpen släpper.

Redigerat 3 dec 2014 22:15