Hej,

Håller på att felsöka varför mitt avhärdningsfilter inte mjukar upp vårt vatten.

Innan detta hände rengjorde jag hela behållaren/saltkabinetten då den var rätt smutsig så jag tog ut den och rengjorde allt. Jag hällde ut allt i filtertanken (en behållare som är inne i saltkainetten. Tog upp Dysan hällde ut allt vatten och något som jag trodde det var salt . Se bild nedan.

Jag rengjorde allt och satt tillbaka allt. Denna filtermassa, eller vad det är, är ju inte kvar i filter tanken. Antar att det kan vara därför avhärdningsfiltret inte mjukar upp vattnet? Vet ni var denna filtermassa har för roll ? Vad det heter och var kan jag köpa ny massa?

Tack för att ni finns.

• Brunaktig, sandliknande substans samlad på en yta, troligen filtermassa från ett avhärdningsfilter, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den bruna massan i bilden, oftast i form av små styrenkulor är själva jonbytarmassa som gör avhärdningsjobbet, du har alltså kasserat den ??

Ja, om den är borttagen och kasserad så är det inte alls konstigt om avhärdningen slutat att fungera.

du får fråga tillverkaren av utrustningen om ny passande jonbytarmassa och sedan fylla på igen.

• Gilla
Schacko88
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Den bruna massan i bilden, oftast i form av små styrenkulor är själva jonbytarmassa som gör avhärdningsjobbet, du har alltså kasserat den ??

Ja, om den är borttagen och kasserad så är det inte alls konstigt om avhärdningen slutat att fungera.

du får fråga tillverkaren av utrustningen om ny passande jonbytarmassa och sedan fylla på igen.
Ok, tack!

Jag hällde ut det på marken då jag trodde det var salt. Någon vecka senare märkte jag att det var kvar så då tog jag upp som mycket som möjligt. Tänkte att i värsta fall kan jag göra rent det och återanvända det men bättre att köpa nytt från tillverkaren då.

Om den är många år gammal så kan det ändå finnas skäl för byte.

Men om du ändå vill försöka använda den gamla så förutom att få bort jord och annat med sållning och tvätt i vatten så kan man rengöra massan senare med tex. ganska rejäl mängd med citronsyra uppblandat tillsammans med regeneringssaltet, som också reaktiverar jonbytarmassan med hydroxyl-joner (H3O⁺ - även skrivs som H⁺ och kallas vätejoner) och citronsyran binder tex. utfälld järn och anda metaller som kanske inte konkurreras ut med enbart saltregenerering och som kan finnas på kulornas yta med citronsyrans komplexbildande egenskaper med metalljoner, då särskilt med 2 och 3-värdiga metalljoner som kalcium, koppar och järn.

Nackdelen med citronsyra-tvätt/regenerering är att pH på utkommande vatten efteråt kommer vara lägre en tid då uppfångade Ca²⁺-joner (det som ger hårdheten) kommer till en del ersättas med H3O⁺-joner (taget från citronsyran) från jonbytarmassan vilket sänker pH medans ersätts det med Na⁺ joner (tagen från regenereringssaltet) som också fins i jonbytarmassa så sjunker inte pH.

Så citronsyra inblandat i regenererings-saltet kan man göra då och då som en rengöring av jonbytarmassan men inte jämt och ständigt.

• Gilla
Schacko88
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Om den är många år gammal så kan det ändå finnas skäl för byte.

Men om du ändå vill försöka använda den gamla så förutom att få bort jord och annat med sållning och tvätt i vatten så kan man rengöra massan senare med tex. ganska rejäl mängd med citronsyra uppblandat tillsammans med regeneringssaltet, som också reaktiverar jonbytarmassan med hydroxyl-joner (H3O⁺ - även skrivs som H⁺ och kallas vätejoner) och citronsyran binder tex. utfälld järn och anda metaller som kanske inte konkurreras ut med enbart saltregenerering och som kan finnas på kulornas yta med citronsyrans komplexbildande egenskaper med metalljoner, då särskilt med 2 och 3-värdiga metalljoner som kalcium, koppar och järn.

Nackdelen med citronsyra-tvätt/regenerering är att pH på utkommande vatten efteråt kommer vara lägre en tid då uppfångade Ca²⁺-joner (det som ger hårdheten) kommer till en del ersättas med H3O⁺-joner (taget från citronsyran) från jonbytarmassan vilket sänker pH medans ersätts det med Na⁺ joner (tagen från regenereringssaltet) som också fins i jonbytarmassa så sjunker inte pH.

Så citronsyra inblandat i regenererings-saltet kan man göra då och då som en rengöring av jonbytarmassan men inte jämt och ständigt.
Intressant med citronsyran! Bra att veta.Tack för infon. Hur ofta/sällan skulle man behöva rengöra massa då?

Jag hittade en återfösäljare av rätt typ utav jonbytarmassa så om några dagar har jag ny och fräsch massa.🤩

Det fins andra trådar som skrivit om det med fingrarna mer eller mindre djupt inne i vattenreningsbranchen men jag skulle säga någon gång per år om man inte har bekymmer som att 3-värdig järn fälls ut som rost i massan (jonbytare kan hantera 2-värdig järn för delvis avjärning av vatten samtidigt som med kalcium/magensium (som är hårdgörande delarna i vattnet), men inte 3-värdig järn som oxidhydroxid (aka rost) )

citronsyra i tillräklig koncentration (dvs tillräkligt låg pH) löser upp en del av eventuell rostbildning som kan sitta på kornens ytor och den vägen fräscha upp jonbytarmassan igen - citronsyra fångar också in kalcium och magnesium som kanske sitter lite väl bra i jonbytarmassan då den gärna komplexbildar med 2-värdiga metalljoner.

Du får ta ut någon dl av den nya jonbytarmassan efter några veckors användning i en burk så att du kan jämföra färgen och utseendet hur massan ser ut efter något års användning eller så.

En del jonbytarmassor kan växla lite färg beroende på vad det är för joner de är 'laddade' med - tex. om jag minns rätt att anjon-massa kan vara grönton när det är laddade med OH-joner (efter regenerering med NaOH) men blir brundaskiga när de mättas med klor och sulfat-joner... eller var det katjonmassa som blev grön efter syratvätt??..

• Gilla
Schacko88
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.