Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Mitt ansvar när arborist jag anlitat tar ned träd?

1. H
    Medlem · 297 inlägg

Hank_Ö

Medlem
    Jag har anlitat en arborist för att ta ned två träd om några veckor.
    Är det något särskilt, försäkringsmässigt som jag behöver ta reda på?

Jag har kollat att det är ett legitimt företag. Betalning sker vitt och de säger att de har försäkring.

Träden står på min tomt och är mina, så det behöver ingen oroa sig för. De är inte heller skyddsvärda.
    Huset är inom räckhåll för ett av dem, men det är knappt.
    Dock står de nära en väg där det finns lycktstolpe, vägskylt, gångbana och förbipasserande.

Min tro och förhoppning är att företaget är ansvariga för alla skador de eventuellt orsakar.
    Men stämmer det eller kan jag ställas till svars för om de skadar något (som inte är på min tomt) ?

2. T
    Medlem · 1 610 inlägg
    Som med alla hantverkare är de ju viktigt att de har en ansvars försäkring som träder ikraft ifall de fäller trädet över en bil på gatan.

• Laddar…
  3. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 1 620 inlägg

kashieda

Besserwisser
    Om du har möjlighet att vara hemma när de jobbar, kan du erbjuda dig att hjälpa till med vakt längs vägen, så de slipper skada fordon eller, än värre, människor.

De borde ha alla försäkringar som behövs, men det kan gå smidigare om de kan jobba utan att själva lägga tid på att varna förbipasserande.

• Laddar…
  4. H
    Medlem · 297 inlägg

Hank_Ö

Medlem
    Jo jag ska försöka vara i närheten och hjälpa till.
    Jag vill ju inte att någon ska skada sig, oavsett vem som blir ansvarig för det. Men fälls trädet över lyktstolpen kan jag ju inte hålla emot direkt.
    Kommer kommunen vid en sådan händelse att jaga mig eller mina hantverkare?

5. M
    Medlem · Stockholms län · 2 576 inlägg

myrstack

Medlem
    Här gäller det dock att vara lite försiktig. Förhoppningsvis har arboristen i detta fallet uppskattat mängden arbete, inklusive trädens status samt risk för omgivning, och dyker då upp fullt bemannad för den uppgiften. Att som lekman erbjuda som hjälp kan givetvis vara lockande men när det kommer till att säkert utföra jobbet får det inte vara någon som helst tveksamhet kring vem som är ansvarig samt vem som leder arbetet. Betänk att arboristens ansvarsförsäkring kan tex ställa krav på medhjälpare. En öppen fråga om vad arboristen ”vill ha en” kan givetvis vara på plats men bli inte förvånad om svaret är inomhus eller liknande

6. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 1 620 inlägg

kashieda

Besserwisser
    "Kan jag hjälpa till med något annat än att fixa kaffe när ni är klara?" :cool:

7. H
    Medlem · 297 inlägg

Hank_Ö

Medlem
    Jag ska fråga lite mer i detalj om hur försäkringen fungerar och självklart bjuda på kaffe.

Annars är jag rätt intresserad av att undvika att få ett fallande träd i huvudet själv, försäkrad eller ej.

• Laddar…
  8. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    Begär in försäkringsbeviset innan arbetet påbörjas bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.