Har en Mitsubishi PUHZ-SW100YAA+1 Ecodan tank EHST-20C-YM9C installerad 2019 och såg nu i Greenely-appen att vi gjort av med 800kwh mer ström i nov. i år jämnfört med nov. i fjol. Har inga andra förändringar i hushållet som kan förklara saken.
Har ökat värmen 3-4gr. i + och - menyn istället för att justera värmekurvan men det kan väl inte förklara saken. Elpatronen går in titt som tätt också och det är + grader ute..
Tycker att den går mycket längre tid också. Vi hade strömavbrott i månadsskiftet om det kan ha ändrat någon inställning för jag tycker inte det ser ut som innan. Kör på värmekurva och har ingen rumsgivare. Skickar in några bilder på inställningarna också

• Display av Mitsubishi Ecodan värmepump med inställningar: inne 18°C, ute -20°C/49°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3-4 °C ökning ger givetvis högre förbrukning. Hur mycket? Nedan kopierat från Vi i Villa:

"Varje grad högre temperatur i genomsnitt innebär fem procent ökad energiförbrukning."

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
Har du minus 20 ute? Jag hade problem med min lvvp där de var mycke elpatronsdrift, visade sig att kompressorn i utedelen hade gått sönder, nu hade ju dock min pump 6 år på nacken, men värt att ta ut en tekniker för att kolla till hur de mår!

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
J jenslun skrev:
Har du minus 20 ute? Jag hade problem med min lvvp där de var mycke elpatronsdrift, visade sig att kompressorn i utedelen hade gått sönder, nu hade ju dock min pump 6 år på nacken, men värt att ta ut en tekniker för att kolla till hur de mår!
Nej 7+.Såg nu att den av någon anledning står på rumsgivare som inte finns. Ändrade till värmekurva och då försvann 20- från menyn. Patronen verkar dock gå in lite fortfarande.

• Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
J jonte59 skrev:
Nej 7+.Såg nu att den av någon anledning står på rumsgivare som inte finns. Ändrade till värmekurva och då försvann 20- från menyn. Patronen verkar dock gå in lite fortfarande.
Tog en snabbdusch nu på 10 min och varmvattentempen på v-pumpen sjönk ner till 42 grader och det tror jag inte den gjort tidigare

Du måste väl ha garanti kvar på den installationen. Ring installatören och hör dig för. Kan ju vara gasläckage någonstans som gör att den inte ger dom kw som den ska

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
Elpatronen ska ju verkligen inte gå in så här års så något funkar inte som det är tänkt

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
Tack för svaren. Skall ringa företaget imorgon

går kompressor överhuvudtaget?

• Gilla
ThoLindg och 1 till
  • Laddar…
Reparatören körde precis och han konstaterade att kompressorn är kass. Tur att man har garanti men man tycker inte den borde ge upp efter 1,5 år

Nä men o andra sidan kan allt gå sönder. Bara så tråkigt när det händer.
Jag har förtroende för Mitsubishi, så detta borde lösa sig smärtfritt.

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
Tack för era svar.

Nu har den börjat låta likadant igen som förra gången den var trasig med högt skärande ljud från utedelen men effekten är fortfarande hyfsad fast ändå lite sämre. Den nya kompressorn är bara 6 veckor gammal och dom 4 första veckorna var den nästan ljudlös, bara lite fläktljud.
Nu när vi hade 14- ute så hade vi 18 grader inne Kan det finnas andra orsaker till detta ljud eller jag skall gå på firman igen?

Spontant vill man ju tycka att det är firmans uppgift att ta reda på det. Så kontakta dom och dokumentet dina kontakter inför ett ev framtida reklamationsärende

Jag har en SW75 och kompressorn låter väldigt mycket, i synnerhet när det är minusgrader ute. Även fläkten låter riktigt mycket.
Detta är särskilt när det bildas frost på lamellpaketen, av någon anledning är den väldigt sen på att frosta av, kan gå 2 timmar mellan avfrostning.

Kan detta vara något du upplever nu när det är ordentligt kallt ute? Kan du lägga upp en film på ljudet ?

Dålig kvalitet på videon,den hörs mycket mer i verkligheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.