Min fastighet har enligt Lantmäteriet en totalarea på 6551 kvm. Det är också det jag trott har varit storleken på tomten alltsedan jag köpte fastigheten.
Nu har jag kollat lite mot kartan och räknat på storleken på tomten. Den hamnar på omkring 4000 kvm.
Det fattas alltså omkring 2500 kvm.
En möjlig förklaring är att min fastighet tillsammans med fyra andra är "ägare" av en "allmänning". Min andel av allmänningen motsvarar ungefär 2500 kvm. Är det här en rimlig förklaring, redovisas totalarean på det sättet av Lantmäteriet?
Kan tillägga att jag kontaktat Lantmäteriet och avvaktar svar därifrån. Kan också tillägga att jag med "ägare" och "allmänning" nog inte använder de i sammanhanget korrekta begreppen, men jag hoppas ni ändå med lite god vilja kan förstå vad jag menar.
1 118 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Missvisande totalarea - inräknad allmänning?
-
S_B_O
Hobbysnickare- Västernorrlands län
- Medlem mar 2015
- 393 inlägg
- 150 gillningar
- 133 bilder och filmer
-
9 jun 2017 22:34 #2
Det är lite oklart för mig hur du kollade mot kartan.
Har du kollat tomtgränserna på hitta eller eniro?
Du kan även hitta dina tomtgränser om du loggar in hos lantmäteriet
Det kan vara att 25% av allmänningen tillhör din fastighet. -
S_B_O
- Medlem mar 2015
- 393 inlägg
- 150 gillningar
- 133 bilder och filmer
10 jun 2017 08:22 #3Jag har kollat tomtstorleken med hitta.se som säger 4045 kvm, och jag har mätt manuellt med eniro.se.
25% av allmänningen tillhör min fastighet.
Så det kanske inte är något konstigt? Bara otydligt? Är det någon annan som har del i en allmänning som får samma sammanslagning av areorna? -
Renoverare · Näverkajakens födelseort · 797 inlägg 10 jun 2017 08:5210 jun 2017 08:52 #4
Ja, i totalen räknas även allmänningen in.
Tomt som man äger i en gemensamhetsanläggning räknas alltid till totalen.- Laddar…
-
10 jun 2017 10:13 #5
Det blir ännu otydligare om man äger marken under en allmän väg, då räknas den också in men du har ingen annan möjlighet att använda marken än att göra över den som resten av befolkning
- Laddar…
-
S_B_O
- Medlem mar 2015
- 393 inlägg
- 150 gillningar
- 133 bilder och filmer