39 429 läst · 67 svar
39k läst
67 svar
Missuppfattat detaljplan/planområde (byggt uterum) Vad göra?
Sök bygglov alt. bygganmälan. Nämn inte att du redan har påbörjat eller att det är byggt redan. Sannolikt får du ditt lov, och så är det hela löst. Du skriver "altan". Om du menar trädäck i markplan så kan du lägga det på hela tomten utan något bygglov. Om den är upphöjd kan lov krävas. Kolla reglerna i din kommun då de kan variera.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Eller dum att ens röra i det..! Att be om att bli uttittad..låt det vara! Tänk att du har rätt, och hur ska nån uppdaga detta tänker du? Och om det nu händer, så säg hur du tänkte..och trodde givetvis att du hade rätt..
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Vill de ha foton på huset när du lämnar in bygglov? De kanske har missat Google maps..
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Måste inte bli sanktionsavgift. Ring och prata med en handläggare han eller hon kan ge ett muntligt utlåtande utan att registrera ärendet.
Precis.Jonaslukarlsson skrev:
Jag tycker du ska ta dig en titt på detaljplanens bestämmelser för din fastighet, reda ut förutsättningarna för om du kan få ett bygglov. Finns det förutsättningar för lov skickar du in en ansökan och låtsas inte om att du redan uppfört tillbyggnaden. Finns det inte förutsättningar för bygglov så minskar du till 15 kvm eller hoppas på att ingen anmäler inom 10 år.
Google Maps används frekvent för att se om byggnader uppförts, ett väldigt smidigt verktyg jämfört med att behöva åka ut och titta.
Först av allt, ta reda på vad resultatet av en bygglovsansökan skulle bli!
Om ja=skicka in och problemet löst. Om nej så får du ta ställning till hur du vill göra, t.ex. ingenting alls.
Inte för att jag vill vara oförskämd, med det var bland det sämsta råd jag sett på länge.J Jehu skrev:
Parkslide är ju en främmande art som man inte vill ha i landet.
Läs gärna vad Länsstyrelsen skriver om parkslide.
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.5776ebef1633fba4a977da/1549473402328/parkslide.pdf
Låter klokt, hoppas det löser sig, misstag kan alla göra, även kommunenMiike skrev:
Lite märkliga kommentarer från folk som säger sig vara inspektör. Det kanske är olika i olika kommuner, men detaljplan har inget med bygglov eller inte att göra. Det är snarare lättare att bygga i ett detaljplanerat område än utanför. Följer man detaljplanen så godkänns det utan att bråka. Ligger det utanför detaljplanerat område så görs en noggrann och mer omfattande bedömning av bygglovsansökan. Har man grannar och de ligger utanför detaljplanerat område så har de mycket större chans att stoppa saker de inte gillar.
Och att söka om ett attefall och bygga större kan vara riskabelt. På min attefallstillbyggnad krävdes först karta, vilket kommunen fick mäta ut en ny, där hade de sett ditt bygge redan. Sedan för att få slutbesked krävs en lägeskontroll av dem, vilket då åter igen lär bekräfta storleken.
För att slippa sanktionssvgift så är det bara att hålla tyst om det, annars får de nog gå alla varv inom kommunens maskin och du får ta konsekvenserna för det.
Och att söka om ett attefall och bygga större kan vara riskabelt. På min attefallstillbyggnad krävdes först karta, vilket kommunen fick mäta ut en ny, där hade de sett ditt bygge redan. Sedan för att få slutbesked krävs en lägeskontroll av dem, vilket då åter igen lär bekräfta storleken.
För att slippa sanktionssvgift så är det bara att hålla tyst om det, annars får de nog gå alla varv inom kommunens maskin och du får ta konsekvenserna för det.
Allvetare
· Hässleholm
· 30 inlägg
Såklart att detaljplan har med bygglov att göra? Nu förstår jag inte riktigt.Ramnemark skrev:
Lite märkliga kommentarer från folk som säger sig vara inspektör. Det kanske är olika i olika kommuner, men detaljplan har inget med bygglov eller inte att göra. Det är snarare lättare att bygga i ett detaljplanerat område än utanför. Följer man detaljplanen så godkänns det utan att bråka. Ligger det utanför detaljplanerat område så görs en noggrann och mer omfattande bedömning av bygglovsansökan. Har man grannar och de ligger utanför detaljplanerat område så har de mycket större chans att stoppa saker de inte gillar.
Detaljplanen är ju själva grunden dom du säger styr hur man får bygga i ett område, dvs bygglovshandläggarnas verktyg vid handläggningen av bygglov.
När det gäller mindre tillbyggnader utanför detaljplan så har grannarna inte lika stor betydelse eftersom att remiss till berörda ska endast ske vid nybyggnation eller vid större tillbyggnader i enlighet med 9 kap 25 par punkt 2.
Som du säger så är det lättare att bygga inom detaljplan förutsatt att du inte förbrukat din byggrätt.
Jag menar att det inte är bygglovsfritt utanför detaljplan, vilket TS verkar trott. Inlägget gav lite antydning till att TS behöver bygglov för 19 kvm tillbyggnad pga att det är inom detaljplanerat område. Men var går gränsen mellan större eller mindre tillbyggnad? Det avgörs nog från kommun till kommunB JJByggkonsult skrev:Såklart att detaljplan har med bygglov att göra? Nu förstår jag inte riktigt.
Detaljplanen är ju själva grunden dom du säger styr hur man får bygga i ett område, dvs bygglovshandläggarnas verktyg vid handläggningen av bygglov.
När det gäller mindre tillbyggnader utanför detaljplan så har grannarna inte lika stor betydelse eftersom att remiss till berörda ska endast ske vid nybyggnation eller vid större tillbyggnader i enlighet med 9 kap 25 par punkt 2.
Som du säger så är det lättare att bygga inom detaljplan förutsatt att du inte förbrukat din byggrätt.
Redigerat: