Vi flyttade in i vårt hus för snart fem år sedan. Den förra ägaren hade under åren renoverat större delen av huset, så huset var i mycket bra skick. Två tredjedelar av huset har källare och övrig del på cirka 30-40kvm står på plintar.
Under våren detta år började vi uppmärksamma en unken doft i våra sovrum, vilka är rummen som står på plintar. Då doften endast kändes ibland och var mycket diskret tänkte vi att vi avvakta till senare i sommar innan vi kollar vidare på det.
När sommaren kom så kontaktade jag vårt försäkringsbolag för att höra mig för om vad som gällde. Jag fick prata med en kunnig person som bad mig fota insidan genom ventilationsluckan och skicka bilderna till honom. Det var ingen antydan till fuktskador eller mögel, men spikar hade börjat rosta vilket var ett tecken på för hög fuktighet.
Jag började riva ena sidan av huset idag. Ju mer jag rev ju mer kände jag av doften.
När jag öppnade isoleringen så övergick doften till stank. Jag har nu kommunens största kattlåda att tömma.
Jag har nu skottat kattbajs i någon timme, men det är ännu mycket kvar. Det känns skönt att veta vad problemet berodde på men hur tar jag detta vidare. Brädorna runt isoleringen var inte impregnerad och därför murken nere vid marknivå, så dessa byter jag ut mot nya impregnerade. Jag vet var katterna taget sig in och kommer sätta igen detta. Men när jag nu kommer att riva upp runt huset vill jag bygga den perfekta plintgrunden. Ska jag lägga en dränering? Lägga plast? Vad håller katterna borta?
Alla tips är välkomna. Gärna länkar till mer information om plintgrunder.
Tack.
Under våren detta år började vi uppmärksamma en unken doft i våra sovrum, vilka är rummen som står på plintar. Då doften endast kändes ibland och var mycket diskret tänkte vi att vi avvakta till senare i sommar innan vi kollar vidare på det.
När sommaren kom så kontaktade jag vårt försäkringsbolag för att höra mig för om vad som gällde. Jag fick prata med en kunnig person som bad mig fota insidan genom ventilationsluckan och skicka bilderna till honom. Det var ingen antydan till fuktskador eller mögel, men spikar hade börjat rosta vilket var ett tecken på för hög fuktighet.
Jag började riva ena sidan av huset idag. Ju mer jag rev ju mer kände jag av doften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag öppnade isoleringen så övergick doften till stank. Jag har nu kommunens största kattlåda att tömma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nu skottat kattbajs i någon timme, men det är ännu mycket kvar. Det känns skönt att veta vad problemet berodde på men hur tar jag detta vidare. Brädorna runt isoleringen var inte impregnerad och därför murken nere vid marknivå, så dessa byter jag ut mot nya impregnerade. Jag vet var katterna taget sig in och kommer sätta igen detta. Men när jag nu kommer att riva upp runt huset vill jag bygga den perfekta plintgrunden. Ska jag lägga en dränering? Lägga plast? Vad håller katterna borta?
Alla tips är välkomna. Gärna länkar till mer information om plintgrunder.
Tack.
Katter har en fantastisk förmåga på att ta sig in, dels för att de är nyfikna av naturen, dels för att söka skydd. Troligtvis har en katt bosatt sig under grunden och trivs bra där med tanke på mängden kattbajs, eventuellt en hona med ungar med tanke på mängden. När du återställer så måste kolla så det inte finns glipor mellan hus och mark, skall det sluta helt tätt och sedan sätter du gallerventiler i galvat gjutjärn (bättre håller längre) eller vanlig galvad plåt för ventilationens skull. Om katten finns kvar i trakten så märker den snabbt att du åtgärdat och stängt hens hotell och väljer en annan plats för boende om den inte redan gjort det med tankte på att du är där och för väsen och stör.
Undrar om det inte varit en kattstackare som blivit instängd där.
Katter är renliga av naturen och tycker inte om att bo i sin egen avföring eller lukten av den.
Risken är att du kommer hitta ett kattskelett
Fredrik
Katter är renliga av naturen och tycker inte om att bo i sin egen avföring eller lukten av den.
Risken är att du kommer hitta ett kattskelett
Fredrik
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Kan aldrig tänka mig att en katt överlever så länge instängd utan solljus eller möjlighet att ta sig ut o jaga, det här måste handla om flera års kattbajs, inte en veckas.Fredrik Å skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fuktproblem krypgrund, mögel?
Grund & Markarbeten -
Hur kvalitetssäkrar jag grunden efter fuktproblem
Färg, Måla & Tapetsera -
Gammal cellplast mot lecasten i krypgrunden... fuktproblem.
Byggmaterial & Byggteknik -
Gräva ur torpargrund, fuktproblem.
Grund & Markarbeten -
Fuktproblem i gammal torpargrund
Grund & Markarbeten